• Kastellet07

Naglar - vilket lack har ni?

Jag skulle vilja ha lite tips av er som tänker måla era egna naglar till den stora dagen.

Jag har långa hårda naglar (egna), men det är sällan jag målar dem. Jag kan inte sitta still och vänta så resultatet blir så klart att jag slår emot någon nagel så att jag får ta bort alltihopa igen... Det tar ju en sån tid för det att torka! Hur gör ni för att få det snyggt? Lägger ni flera lager med bas och topplack också? Torktider?

Jag vill också gärna ha tips om snygga nagellack (märke och färgnr) allt ifrån täckande med pärlemor, fransk och genomskinligt. Jag vill ha en svagt rosa nyans.

• Svar på tråden Naglar - vilket lack har ni?
  • Hemligt bröllop

kolla tv tablån och leta upp något favorti program, sätt dig ner 5 minuter innan (är du ovan ca 10 minuter innan)
    och måla naglarna sedan sitter du still och ser på tvprogrammet och naglarna är torra
    (Efter halva programmet kan du dra på ett lager topcoat så håller det mycket bättre!)

Ska man ha en mörkare färg kan det vara fördel att ta ett underlack - men för ljusa pastellfärgen är det faktiskt strunt samma

Är personligen inte så förtjust i fransk manikyr - den vita tippen är alltid så förbaskat vit och tycker itne alls det ser naturligt ut.
    Är man sedan inte van att lacka naglarna så är det lite extra bök med två färger och avgränsningen.
    Så jag hade kört samma färg över hela naglen - om det sedan är ljust pastell, eller bara ett pärlemorskimmer..eller en mörkare färg som tex tar upp brudbukettens färger

Har man ont om tid, så lägger man två färgade lager direkt efter varandra - väntar ca 30 minuter och sedan på med överlacket. Sedan får man ta det lungt ca 1 timme eller så.

Känner du att det är mycket att inna med innan bröllopet så kan du sätta dig 2 - 3 dagar innan och måla och fixa naglarna och måla med med två lager överlack - sedan förstärker du med ett lager överlack dagen innan.

(ett litet tips - om du är ovan vid att måla naglaran -så får man iprincip alltid utanför - ta då en tops- dra på lite nagellacksborttagning och sen tar du försiktigt bort det som kommit utanför utan att förstöra det som är där det ska

..när du väljer nagellack, kolla in att det är en lång och fin pensel - för det gör jobbet så mycket enklare.

• DalaAnna

Vill tipsa om mitt favvo nagellack: Isadoras "milkshake" nr 110. Underbart fin färg!

• J_J

Jag har provat alla möjliga nagellack och nyanser, men ingen slår Isadoras Classic Pink nr 11.
    Jag använder ingen bas, ingenting, under utan ser till att jag är helt ren och torr bara.
    Torkar snabbt, inte dyr och nyansen är svagt gammelljusrosa, på snudd till ljusbeige. I LOVE IT!

• PennyJenny

På bröllopsnaglar tycker jag att om man har fina naglar i sig att det räcker med att polera till dem så de blir släta och sedan bara måla med ett genomskinligt lack. Det är finast. Fransk manikyr tycker jag personligen är ganska fult, ser ut som man doppat fingrarna i tippexburken.

• silverdrake

har en fråga ang. underlack.
    vad är det bra till? och om man har underlack ska man ha överlack också?? köpte ett fransk manikyr-kitt idag och om man skulle köra på det plus underlack så blir det ju fyra lager underlack-två i färg-överlack, blir det inte väldigt tjockt då??? eller håller det längre, jobbar med ett jobb som sliter mkt på naglarna, oftast går det på en dag om man passar sig två innan lacket börjar se avskavt ut, har ni tips på hur man får det att hålla längre???är det underlack som gäller då???

• jocelyn

Underlacket ska skydda nageln och få den att bli jämnare vilket ska få nagellacket att fästa bättre...Överlacket ska "försegla" nagellacket och få det att hålla bättre.

Jag tycker det bli jättefult med 4 lager lack, som en hel extra nagel eller nåt så för min del nöjer jag mig med två lager; ett nagellack och ett överlack.

• dagdrömmare

har fyra lager just och tar man bara på tunt tunt så ser det ut precis som mina vanliga naglar, har hållt sen i måndagt trots att vi håller på att rnovera här hemma

• Lilla Li

Ett tips om du inte orkar vänta på att det ska torka:

Kolla på en film på t.ex. 3:an eller 5:an. I varje reklampaus lägger du på ett nytt lager lack. Då hinner det torka ganska lagom emellan varje lager, och du behöver inte bara sitta och glo. Film brukar man ju kolla på nån gång i veckan i alla fall, så det är inte förlorad tid ändå.

• cinapuff

Lilla Li

Precis så gör jag också!!
    Kul att fler har kommit på samma idé...

• silverdrake

smart idé!
    får göra det nästa gång...har tre lager just nu, med mittt nya depend fransk manikyr, har hållt i två dagar, men det tycker jag är jättebra, brukar bara ta en dag på jobbet annars (kanske var överlacket som gjorde det) ... vem vet kanske håller en tredje dag :)

Svar på tråden Naglar - vilket lack har ni?