Vi som ViktVäktar!
Jag har beställt ViktVäktarnas CD-rom nu, så här ska räknas points & gå ner i vikt! Jag har ca 13 månader på mig att gå ner 20 kg. Någon/några som vill följa med mig? Kämpa, peppa, stötta!
Jag har beställt ViktVäktarnas CD-rom nu, så här ska räknas points & gå ner i vikt! Jag har ca 13 månader på mig att gå ner 20 kg. Någon/några som vill följa med mig? Kämpa, peppa, stötta!
zica: vi hittade den inte, men hoppas du gör det Billigare
Tanja.M,
såg din matlista över vad du ätit under en dag här tidigare i tråden. Härligt att du kommit igång =)! En tanke bara, för just den aktuella dagen där du skrev ned allt du åt verkade det VÄLDIGT skralt med proteiner. Dessa är jätteviktiga vid en viktminskning, så även om VV tillåter en att äta "vad som helst, men i mindre mängder" så skall man heller inte glömma bort det som endast näms "i förbifarten" i VV-materialet, nämligen att maten skalla vara balanserad. Äter du bara kolhydrater (just den aktuella dagen var ju nästan bara kolhydrater med undantag av några få gram proteiner i yoghurt, mjölk och bönor) så kommer ett hyfsat högt blodsocker och därmed hög insulinnivå att göra det trögare för dig att gå ner i vikt, än om du prioriterade upp proteinerna på bekostnad av några portioner kolhydrater. Och kom ihåg, bara för att frukt och grönt är "pointsftitt" betyder det inte att det är helt energifritt. Alltså får du en del kolhydrater där också, så du måste inte PUMPA kroppen med BARA kolhydrater alltså, kommer inte gå nöd på dessa ;).
Summan av kardemumman - din kropp behöver en bra balans av såväl kolhydrater, fett och PROTEINER. Just proteinerna är dock det näringsämne som mättar bäst plus att en del av dess energi "går åt" vid dess förbränning = ytterligare ett skäl till att prioritera upp dessa ngt. Äter du en bra balans kommer du att må bättre, orka med träningen bättre, få bättre träningsresultat (protein är superviktigt för musklerna, speciellt för den som motionerar regelbundent) och framförallt - få en mer effektiv viktminskning :)!
Har jag fattat det rätt att man måste väga all mat..?
Saga med nova få rman fråga hur en dag kan se ut för dig med mat å så?
Jag äter ju normalt i alla fall. Utom att jag bytit ut och ändrat på en del ikosten. Som att jag äter mer grönsaker, frukt och dricke mer vattten. Sen har jag aldrig smör på mackan längre. Bytt ut osten mot 17 % fett, dricker lättmjök och sådana saker. Sedan så äter jag väldigt sällan Pizza, hamburgare och sånt eftersom det är så mycket onyttigt i det.
zica När du gick ner 33kg hur mycket tränade du under de 10 månaderna?
Jag bröjade träna på motionscykel två ggr i veckan, efterosm jag inte orkade såå mycket då. Då cyklade jag ca 20 min åt gången. Men ju mer jag gick ner i vikt desto mer ökar ju kondisen och jag orkar dessutom mer så jag tränar alltifrån 2 ggr i veckan till 4 ggr i vekcan. Det beror på vad man räknar som träning... Jag gick t.ex på lunchen på jobbet 3 ggr i veckan 30 min/gång. All träning är bra träning.
Jag tycker att viktväktarna är jättebra för mig. Man äter sig mätt varje dag och det finns inget som är förbjudet. JAg menar jag äter också mer och festar till dett då och då. Det måste man göra annars funkar det inte. Lycka till!
Annelie75: ok, ett stort grattis!! Jag själv ska börja simma då jag är allergisk mot svett hehe, tror det kommer ha en bra effekt också =) Plus att jag älskar vattnet !!
Tycker iaf att du vart jätte duktig!!!
Annelie: hrm nu är det ju så att jag skulle börja igår, men jag har blivit sjuk.. Feber & förkyld. Så jag suger i mig allt ni gör istället
Så får jag börja på måndag då.
Mrn jag provar lite smått å gott. Så en dag kan se ut så här sen:
1 smoothie med ca 4 points
en frukt
lunch: olika -- med mycket grönsaker högst 6 points
mellanmål: en smoothie: banan, kakao, lättmjölk. 1,5 points eller frukt = gratis
middag: som lunch högst 6 points
Smoothie: 1,5 points eller mer, finns en med yoghurt som är mer mättande...
Jag får äta 18 p / dag
Saga med Nova: Skulle du inte kunna berätta vad du har i dina smoothies? Jag älskar smoothies! :)
bambi:
*2 dl naturell yoghurt, 0,5 %
* 1/2 liten banan
*2 msk solrosfrön
1 portion 4,0 points
---------------------------
*1 dl lättmjölk, 0,5 %
*1 dl lättglass, 6 %
*1 dl blåbär
1 portion, 2,5 points
------------------------------
*4 dl lättmjölk, 0,5 %
*1 stor banan
*1 msk kakaopulver
*1 dl hallon
2 portioner/ 5 points, 2,5 points/ port
----------------------------------------
jag har fler om du vill ha, som är lite mer mättande..