• Dags_att_gifta_sig

Hur mycket kostar ert bröllop?

Hur mycket kostar ert bröllop och vad får ni för det priset? Vad betalar ni för kläder, ring, mat, foto, frisyr, blommor och allt annat som behövs?

• Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop?
  • MrsFellerA

mosklubba:

Det är svårt att inte jämföra!

Vi ska "rymma" utomlands och gifta oss på sandstrand bara vi två, vilket säkerligen skulle kännas helt otänkbart för många här inne på BT. På samma sätt är det med antalet kronor man lägger ner på sitt bröllop. För någon är 20'000kr absoluta gränsen uppåt, för andra är 100'000kr fullt acceptabelt. Det beror ju helt på vad man har för ekonomiska förutsättningar, men oavsett hur mycket man lägger är det viktigast att få det bröllop man vill ha och framförallt....den mannen/kvinnan man vill ha!!!

Själva kommer vi att lägga 100'000kr och då ingår allt - resa, bröllopsarrangemang, fickpengar, ringar, kläder, blommor, middag, champagne, SPA, middag med familjen vid hemkomst, utskick av "Meddelande om vigsel"-kort.

• Lilla Li

Vår budget är på 65 000 kr för 75 pers. Exklusive bröllopsresan. Men nu blir vi 60-65 pers plus att en del saker har blivit billigare än vi räknade med, så jag får nog gå hem och räkna om... Återkommer!

• H&N

Ojdå vågar man räkna ihop alla saker sådär. JAg får väl testa:

Klänning 6500:-
    Kläder man 4000:-
    Best man 4000:- (Vi betalar halva 2000
    Tärna 3000:- (vi betalar halva 1500
    Hår, smink, fotvård m.m. 5500:-
    Mat 28000:- (3-rätter)
    Tårta 3500:-
    Dricka 8500:- (Öl, vin, champange och till dessert)
    Tält 18000:- (Till festen)
    Tält till vigseln 1200:-
    Material till en bro 1500:- (skall ha en bro över poolen där vi skall gå in.)
    Dekorationer 3500:-
    Band 6000:-
    Presenter 2000:-
    Trycksaker 2500:-
    Vatten i burk med eget tryck på 2500:-
    Egna vin etiketer 500:-
    Dekorationer till borden 1200:-
    Bord,stolar,ljuskronnor 6500:-
    Dekoration inne i tältet i taket 2500:- (80meter tyg)
    Bröllopsresa 55000:- (Mauritsius)
    Brunch dagen efter 4000:-
    Boende fäör gäster 9500:- (har hyrt ett hus)
    Transport för gäster och oss 2000:-
    Serveringspersonel 3500:-
    Fotograf 6000:-
    Ring 14000:-

Tror inte att jag missat något nu skall vi se vad det blir: 204 900 kr.

Ojdå budgeten låg på 200 000kr men den klarar vi inte har säkert glömt massor. och det är ju 4 veckor kvar.

• Lilla Li

Nu har jag kollat.

Vigselannons i två tidningar: 1100 kr
    Blommor (utsmyckning, corsage, bukett och tärnbukett): 1450 kr
    Präst milersättning: 750 kr
    Brudklänning: 5200 kr
    Underkläder: 1000 kr
    Skor: 1000 kr
    Håruppsättning: 2000 kr
    Hyrd frockcoat: 2000 kr
    Hyrda lackskor: 500 kr
    Fotografering: 2500 kr
    Vigselring: 2700 kr
    Fest (mat, lokal, personal, dukning, musikanläggning, dryck - om alla tar det dyraste): 35510 kr
    Efterrätt: 1000 kr
    Bröllopsnatt på hotell: 1400 kr
    Hyrd veteranbil med chaufför från kyrkan: 2000 kr
    Trycksaker (+ kuvert och porto): 1365 kr
    Tackpresenter (föräldrar, toastmaster, tärna, bestman): 2000 kr

Totalt: 63475 kr

MEN jag vet att vissa saker inte kommer kosta så mycket som jag skrivit här. Fest-priset är ju t.ex. beräknat på om alla dricker 2 glas rödvin, 2 glas vitvin, 2 koppar kaffe och varsin dyraste avec. Och det kommer långtifrån alla att göra. Så vi ligger väl inom vår budget.

• jagärsåkär

Vår budget kommer hamna på 200 000 minst. Runt 100 gäster.

Jag som trodde vi skulle komma billigare undan, men det går bara inte med de krav vi har.

kläder: betalar föräldrar, vet ej pris än.
    mat: 30 000
    dryck: 30 000
    tårta: 3500
    dekorationer: 5000 +
    hyra av tält: 40 000
    transporter: 4000
    fotograf: 30 000
    filmning: 5000
    trycksaker: 7000
    ringar: 40 000 (men räknar ej med dem i budgeten)
    bröllopsresa: ?
    grillfest dagen innan: 10 000
    brunch dagen efter: 10 000

Det tillkommer ytterligare kostnader, så vi kommer lägga en riktig förmögenhet på det här, men det känns viktigt. Min käre far kommer nog stå för kalaset, vi kommer försöka betala saker runt omkring (fotograf, blommor osv)

• bumse2

Det här betalar vi:

Kläder: Näbb 1200kr ( föräldrar betalar våra kläder)
    Blommor: 600kr
    Ringar: 5700kr
    Hår/smink/naglar: 2800kr
    Mat & dryck ( på kvällen): 2600kr ( vi står endast för dryck)
    Svit: 4000kr
    Mottagning efter vigseln: 0kr (mamma bjuder)
    Vi åker på kryssning med vikingline på kvällen och de betalar våra gäster själva då vi avsagt oss presenter.
    Blir ca 17.000kr

• Aminda

Vi har ca 20-25 gäster och med resan beräknar vi att bröllopet kommer kosta ca 70000 :-

• H&N

jagärsåkär:

Låter som ett ganska likt bröllopt vårt och ert. Kommer ni at ha vigslen utomhus också. Vad skall ni bjuda på till brunch dagen efter? Tacksam för svar

• Karin.A

Vi har en budget på 90000:- och har bjudit ca 100 gäster!

• jagärsåkär

H&N: ja, jag såg också att ni har lite samma stuk som vi. Vi gifter oss i "min" kyrka, den som är på mitt landställe som jag alltid gått till på julottan. M2b vill absolut gifta sig i kyrka.

Brunch dagen efter hoppas jag blir en riktig amerikansk variant med ägg o bacon o hembakat bröd o pankakor + blåbär. Men det beror helt på vilken kock vi kan få tag på osv.

Egentligen har jag inte för stränga krav när det gäller maten. Jag tycker att när man är så många blir det sällan toppen toppen bra, hellre då släppa lite på kraven och försöka inte lägga hutlösa summor ist. Jag prioriterar hellre andra saker, fotograf tex. Och att man har rikligt med mat, men det behöver inte vara så "fint".

Vad ska ni ha för buffé dagen efter?

Visst är det häääärligt att ha en 3 dagars fest???!!! När man ändå sitter o planerar i över ett år vill man inte att dagen ska försvinna på några timmar... Jag vill dra ut på det!

Svar på tråden Hur mycket kostar ert bröllop?