Hur mycket kostar ert bröllop?
Hur mycket kostar ert bröllop och vad får ni för det priset? Vad betalar ni för kläder, ring, mat, foto, frisyr, blommor och allt annat som behövs?
Hur mycket kostar ert bröllop och vad får ni för det priset? Vad betalar ni för kläder, ring, mat, foto, frisyr, blommor och allt annat som behövs?
Lite mer specificerat:
* blommor 4000 kr
* brudens kläder och skor 6000 kr
* brudgummens kläder och skor 5000 kr
* middagen 45000 kr
* trycksaker 1000 kr
Klänning m tillbehör, make up, frisör för bruden: 8000
Brudgum frisör: 350 (hade redan frack m alla tillbehör)
Fotograf som var med från 1300 till midnatt: runt 6000. För det priset fick vi runt 5-600 bilder och rättigheterna till alla fotona.
Ring: 12000
Present till tärna och bestman:
(guldsmycke resp glas) ca 1400
Present till värdpar:
Middag på fin restaurang: ca 1400 + helg i vår stuga med blommor, champagne och choklad. (De har tre barn och behöver verkligen mysa till det för sig själva).
Transporter:
Taxi för brud + tärna från Malmö till Vellinge, hyrd bil med chaufför från kyrkan till festlokal,taxi till hotell på natten, busstransport av alla gäster från Lund, Malmö till kyrkan och festlokal t&r: 5600
Blommor
Brudbukett, 1 tärnbukett & 2 corsager:1900
Trycksaker:
Inbjudan inkl porto: 1000
Festprogram + vigselprogram: 500
Tackkort inkl porto:900
Festlokal inkl kock och serveringspersonal & städning: 2000
3-rätters middag + nattamat inkl all dryck (brudskål,vin,öl,läsk, vatten,dessertvin, avec, öppen bar): mellan 40-44000
(köpte endast vin och öl. All sprit till baren hade vi sedan tidigare.
Tårta: minns inte riktigt men 2000 kanske
Övernattning på bröllopsnatten: 2500
Bröllopsresa till Malta i september: 40-50000.
Utöver dessa kostnader bjöd jag min mamma på ansiktsbehandling och frisörbesök för att hon skulle känna sig riktigt fin.
/Pudan
vårat kommer nog inte gå på mer än 10 000.. då är ingen rea inräknad eftersom jag kommer vara högravid så stannar vi hemma..
Håller verkligen med Soofia... alla ska naturligtvis göra på det vis som passar dem bäst. Man ska absolut inte leva över sina tillgångar! Bara för att man lägger mycket pengar på en fest så betyder inte det att äktenskapet blir bättre!
Soofia, tack så mycket! Jag vet ju på ett ungefär hur jag vill ha mitt bröllop, till det räcker nog pengarna.
Men jag kan ju inte låta bli att jämföra med alla andra o fundera på om deras blir mycket bättre än mitt bröllop... Larvigt jag vet
Vi blir ca 60 gäster.
Våra kläder ca 10.000 kr
Ringar ca 5000 kr skall göra en specialare med ringarna efter bröllopet
Smink & accesoarer ca 2000 kr
Hår 3500 kr
Mat ca 30.000 kr
Bakelser + tårta 2500 kr
Alkohol/dryck ca 8000 kr
serveringspersonal 3000 kr
Blommor 3500 kr
Lokalhyra Gratis
hyrning av buss 2500 kr
Dekorationer, servetter mm ca 5000 kr
Trycksaker har gjort själv 500 kr
Levande musik ca 6000 kr
filmning och fotograf 6000 :-
Hotell 1500:-
Diverse småsaker 5000:-
Bröllopsresa har vi önskat oss i present
Mosklubba!
Klart man kan ha ett fantastiskt bröllop för 17000! En av mina närmaste vänner hade sin fest i en scoutgård på¨landet och deras föräldrar och en del av oss vänner hade hjälpt till med maten. De hade pyntat så himla fint och vänt på varenda krona i planeringen och det var ett helt fantastiskt bröllop! Det strålade så otroligt om brudparet och de var så lyckliga att man inte märkte nåt annat. Den enda nödvändiga saken man behöver ha för att ett bröllop ska bli bra är ett brudpar som älskar varandra. Goda vänner / familj och nåt att stoppa i magen så är det en garanterad succé! Har man det blir inramningen av mindre betydelse även om den givetvis inte är oväsentlig!
Mosklubba,
Det är inte alls larvig, men tvärtom ganska så mänskligt. Det är ju kärleken och värme (alltså från människor inte från solen!!) som är viktig den dagen, inte maten, tårtan, bilen eller hotellrummet.
Tro mig, du kan få en underbar bröllop det är jag säker på. Det som värmde oss mest på vårt bröllop vara allt jobb som mina vänner från Frankrike la på bilen, på spex, på att få mig att skratta som en galning medans jag gjorde mig i ordning osv...Inget som ens kostar 1 krona...(jo ok ballonger till bilen då)
Tro mig bättre att ha det än att ha mycket pengar. För har du inte kärlek, värme, släkt o vänner som finns där för dig, det kan man inte köpa för alla pengar i världen!
Kram!
Klänning, skor, underkjol, underkläder: ca 3900
Rock, byxor, väst, skjorta, skor, slips, underkläder: ca 1800
Ring: ca 9000
Andra smycken: ca 650
Mat, dricka och serveringspersonal: ca 20000
Fotograf: ca 8000 (fotografering på valfria platser, 12 st 20x20cm foton i läderalbum, 7 st förstoringar att ge bort, 30 st tackkort inkl. foto, kort och kuvert, resekostnad)
Frisyr: ca 1000
Blommor: ca 1200
Trycksaker: ca 700
Presenter: max 1000
Lokal: 950
Hotellpaket: 1500
Tårta: 1300
Trubadur: 4000 (present från svärföräldrarna)
total kostnad ca 55000 (inräknat trubaduren som vi inte betalar för )
Dock så vet jag att vi kommer få tillbaka en hel del pengar. Har räknat extremt högt på drickat för att det inte ska ta slut (tex 60 röda vinflaskor på ca 55 vuxna ).
Lägger hellre ut de pengarna och får tillbaka dem sen än att man står utan *mardröm*
Kanske ska tillägga att vi blir ca 60-65 personer som det ser ut nu...