munsår av stress
Har lyckats få stressmunsår nu, 1 månad kvar till bröllop och tror att jag blir hippad nästa vecka... nån som har några mirakelkurer??
Det sitter på insidan av läppen och "anti" verkar bara göra det värre...
HJÄLP
Har lyckats få stressmunsår nu, 1 månad kvar till bröllop och tror att jag blir hippad nästa vecka... nån som har några mirakelkurer??
Det sitter på insidan av läppen och "anti" verkar bara göra det värre...
HJÄLP
sprickor i mungipan läker kanon bra med elisabeth arden, har provat det här men det verkar inte hjälpa, ska nog gå til vårdcentralen imorgon
förhoppningsis: Hur ser blåsan ut? Om den är ganska vit till färgen så kan det ju vara afte, även om dessa ofta sitter vid/i tandköttet. De brukar svida och ömma rejält och då kan det fungera att smörja (smakar pecka!)eller skölja med Xylocain, men det hjälper ju bara mot smärtan. Annars brukar ju sår och blåsor i munnen läka hyfsat snabbt.
Åh stackare! Snälla du om det är afte så köp en gel på apoteket och börja behandla NU. Jag hade afte pga svåra sömnproblem och stress och såret höll sig envist kvar i 14 dagar. Då pratar vi alltså inte herpes eller munsår utan ett sår I munnen, i slemhinnan. Smärtan kan bli helt outhärdlig, själv kunde jag inte äta något på flera dagar.
Den medicin jag använde heter "aftamed". Finns några andra sorter med, fråga på ditt apotek!
Jag tror att det heter afte nån läkare som sa för många år sedan, har haft det nu i en vecka, kommer oftast vif förkylning i kombination med stress, kan det vara det?
Xylokain bedövar ju bara + att då blir man mer oförsiktig med den men det andra du pratar om för salva, vad är det?
alltså, jag tror faktikst inte att det är herpesblåsor, dom kommer vääääääldigt sällan inne i munnen. det troliga är att du har sk afte, det blir små vita blåsor på slemhinnorna på insidan av munnen. ofta vid förkylning, vid stress eller om man äter dåligt.
på apoteket finns flera olika krämer du kan prova, dels Kenacort-T som är en kortisonkräm gjord för munhålan. Aloclair är en gel som innehåller aloe vera som oxå lindrar och påskyndar läkandet. och, sist men inte minst, aftamed, en ganska ny gel som används flitigt hemma hos oss när vi får den här sortens bekymmer...
dessutom kan jag ju rekommendera att du tar lite vitaminer nu under stressigaste tiden, kroppen förbränner vitaminer GALET fort under stress, och då kan de där blåsorna komma...
lycka till!
Afte börjar som en liten blåsa typ "vanlig" blåsa i munnen men bildar sedan ett sår. Mitt var ca 10x8 mm. Man vet ännu inte orsaken till afte och "bara" 20% av befolkningen får det.
Nu har jag handlat en tub anti afte och påbörjat smörjningen, äter ci vitaminer och "Mitt val kvinna" varje morgon nästan alltid.
:)
Hoppas det försvinner snabbt!
Har läst om massor om after för jag har själv haft många sådana. De lär oftast hänga ihop med trög mage. DRICK MASSOR med vatten!
*rusar ut i köket*
har hört att listerin tydligen ska hjälpa, får nog köpa en flaska i morgon...
tack vad snälla alla är som kommer med tips