• förhoppningsis

munsår av stress

Har lyckats få stressmunsår nu, 1 månad kvar till bröllop och tror att jag blir hippad nästa vecka... nån som har några mirakelkurer??

Det sitter på insidan av läppen och "anti" verkar bara göra det värre...

HJÄLP

• Svar på tråden munsår av stress
  • Madeleene

förhoppningsis: Jag satt över detta munsårsplåster som finns på apoteket. Fick låna ett sånt av min m2b mamma när vi skulle på bröllop förra helgen. Då kunde jag sminka ja allt över det. Sedan byte jag en gång om dagen och tog en bomullspinne och tog bort allt geg, för det blir inte torrt utan det hålls fuktigt och läker bättre.

Mitt var borta på fem dagar från den dagen jag satte på plåstret. 99 kr för 15 stycken, värt varje krona enligt mig.

• _Ninna_

Utsidan.
    Oj, förlåt... Såg nu att du ju har dina på insidan. *skäms för att jag inte läst ordentligt*
    Vet inte om Alsolgelen går att använda där? Men hör efter på apoteket om de har något tips - de brukar ju vara duktiga på såntdär.

• förhoppningsis

Madelenee
    fast det är på utsidan, plåster funkar inte mot blåsor i munnen

• Frantic

Det bästa mot herpes är herpes-salva eller tabletter. Zovirax fungerar hyfsat, bra mycket bättre än Tea-Tree-oil eller huskurer. Som littlepixiegrl - Mrs B redan påpekat så biter inte antibakteriella produkter på virus. Herpes har en förmåga att bryta ut vid stress, mens eller om man solat. man kan även få herpes inuti munnen, små barn som utvecklar herpes är i princip alltid smittade av sina föräldrar som trots blåsor pussar sina ungar i ansiktet och då ger dem en obotlig livslång smitta. Så se upp med pussar när ni har herpes!

Herpes är också lokalt knuten, det vill säga du är smittad på en specifik punkt på t.ex. läppen eller kinden, och om man inte är försiktig så kan man alltså smitta sig själv till nya områden.

• Madeleene

förhoppningsis: FÖRLÅT, att jag inte läste bättre. Läste munsår och så tänkte jag nu ska du få mitt bästa tips. Hm insidan har jag ingen aning om. Testa med inflammatoriskt preparat typ inpren eller nå sånt. Jag hade inte munsår utan sår typ munsårs liknande och jag fick något jag skulle skölja munnen med och sedan kunde jag äta. Gå till apoteket och hör även visa upp det.

• förhoppningsis

Madelenee
    ingen fara, jag hoppades bara intensivt att du kommit på nått magiskt sätt att fästa plåstret på insidan...

• Skalaren

Men visst måste det finnas olika typer av munsår. Min man har fått konstaterat av läkare att han har en Herpes infektion och han får med jämna mellanrum utbrott med rejäla munsår. De munsåren börjar med klåda, sen kommer en vätskefylld blåsa som övergår i ett regelrätt munsår. Han äter antivirala tabletter mot det och det hjälper verkligen.

Jag kan ibland men ytterst sällan få små munsår, ofta vid förkylning. De börjar aldrig med klåda och blåsor, utan blir bara småsår, ofta i mungipan. Jag är faktiskt tveksam till att de orsakas av Herpes. De brukar läka ganska snabbt om man smörjer med Elizabeth Ardeen eight hour creme elller Helosan salva eller så. Sådana huskurer gör inte ett smack för min mans munsår.

Om man lider av munsår tycker jag att man ska gå till en läkare och få konstaterat om det är Herpes eller inte. Är det en konstaterad Herpes infektion, kan man få läkemedel på recept, som brukar vara ganska effektiva.

• Frantic

Sprickor i mungipan låter inte som herpes, men när TS skrev "stressmunsår" så låter det verkligen som herpes. Herpes yttrar sig sällan som sprickbildningar, utan mer som just blåsor som kan vätska sig och gå sönder.

Svar på tråden munsår av stress