• Pilanga

Förlovning, när-var-hur och varför.....?

Min karl och jag har pratat om att förlova oss till sommaren, även om jag vill bli överraskad så vill jag trots allt ha lite att säga till om när det gäler ringen. Så för att göra det lätt för honom så har jag visat ringen för honom i affären och sagt vilken tjocklek och storlek jag vill ha, kan det gå fel??
    Sitter nu och undrar vad alla ni andra tänkte och gjorde...
    Men i allafall, till frågorna;

1. När förlovade ni er, efter hur lång tid in i förhållandet?

2. Var gjorde ni det?

3.Var det tjejen eller killen som tog steget?

4.På vilket sätt blev ni/du förlovade till?

5.Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg? Kan finnas hundratals anledningar.....

• Svar på tråden Förlovning, när-var-hur och varför.....?
  • september22

6år

2. Var gjorde ni det?
    På nyårsfest.

Det var han.

Han friade vid tovlslaget.

5.Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg? Kan finnas hundratals anledningar.....
    För att vi vill gifta oss.

• e234

Efter 1 år ungefär.

Han överraskade mig efter jobbet en fredag och tog mig med till ett vårigt Paris för en romantisk helg. Där frågade han om jag ville gifta mig med honom.

• Blivande fru 23/7 2007

- Efter 5 månader tillsammans.

2. Var gjorde ni det?
    - Dan innan julafton, hemma hos mina föräldrar.

- Ett gemensamt beslut. Hade planerat och köpt ringarna tillsammans.

- Han har inte friat ännu, men har lovat fixa det innan bröllopet!!

- För att vi älskar varandra och vill leva tillsammans hela livet men också för att vi redan har 3 underbara tjejer tillsammans.

• Mysan77

Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 månader. Vid förlovningen blir det 10 månader.

2. Var gjorde ni det?
    Vi kommer att förlova oss på Gotland i sommar. Ska dit på semester en vecka.

Det var han som frågade om jag ville, och det ville jag gärna. Hade själv tänkt att fråga honom.

Han frågade i sängen på Påskaftons kväll, jag blev skitglad och lite förvånad.

Vi älskar varandra mer än något annat på jorden. Vi vet att det kommer att vara vi för alltid. Känns som vi kännt varandra hur länge som helst fast det är ganska kort tid. Vi har köpt ett hus som vi håller på att renovera och när det är färdigt blir det förhoppningsvis barn. Allt går snabbt men det känns så rätt. Är snart 30, känner den biologiska klockan ticka.
    P.S Är jobbigt att inte berätta för någon. Man vill ju så gärna men förlovningen ska ju vara hemlig, pust... :) D.S

• missZapon

2006-03-31, efter ca3,5år tillsamans

2. Var gjorde ni det?

Hemma i soffan

Gemensamt beslut

Vi köpte ringarna gemensamt och sa att "snart" ska vi förlova oss, sen låg de hemma i köksskåpet tills vi kännde att Nu är det dags. Då bestämmde vi datum och slog till efter en romantisk middag bestående av korvstroganoff och ris *s* (han älskar det,jag älskar att laga mat som han uppskattar)

Först och främst för att vi älskar varandra, vi vill leva vårt liv tillsamans. Varför vi gjorde det just då är komplicerat, men jag var med om en jobbig grej som gjorde att jag lärde mig inse hur bra vi hade det. Och jag kännde att jag vill inte vänta med mitt liv, jag vill gifta mig och skaffa barn och familj NU. Trygghet var nånting som blev väldigt viktigt för mig... Bevis på att nånting jobbigt kan föra nånting gott med sig...

• hanna_s

1 Vi ska förlova oss i sommar, har varit tillsammans i 2 år.

2 Det hela kommer ske i bulgarien. efter många om och men har vi nog bestämt att det får bli på balkongen, med lite champagne och grejs innan vi går ut o äter.

3 Det var han som frågade en gång, hälften på allvar, hälften skoj när vi satt o drack lite vin hemma i vintras ;)

4.....

5 Vi planerar en framtid ihop och har tankar på att skaffa hus och barn inom relativt snar framtid. Men vill vänta med bröllop tills vi sparat ihop tillräckligt med pengar till ett stort bröllop som vi båda vill ha..

• Gift-08

Vi hade varit ihop i drygt ett år och bott ihop i 6 månader

2. Var gjorde ni det?

Amfiteatern i Chopinparken i Warszawa. Mycket tur med påfåglar på scenen och solen som tittade fram.

Vi hade dagen innan köpt ringar, men inte sagt när det skulle ske. Jag tog initiativet till att köpa ringar och också till när vi förlovade oss.

Jag packade en picknick och fixade skumpa utan att min fästmö visste något. Bluffade med ringarna så att hon skulle se att de låg kvar i lägenheten när vi gick. Sen gick jag till amfiteatern som jag sett på avstånd några dagar tidigare och så låtsades jag knyta min sko (gick ned på ett knä) och trollade fram ringarna.

Jag har nog 10 000 anledningar till att det var rätt beslut. Och får fler varje dag. Jag har inte tvekat en sekund varken innan eller efter. Jag tror att om man tvekar så är det kanske något som inte stämmer... Men det kan ju vara jag som har haft tur också.

• Mrs. 170307

5 månader

2. Var gjorde ni det?
    På en pub i Blackpool, England

Min man

På en av våra England-resor åkte vi till staden han växt upp i och gick till den krogen han brukade hålla till i 24/7 när han var 14-22 år. Rätt som det var trollade han fram en ring och frågade mig om jag vill gifta mig med honom.

Från första stunden var det så självklart, uppenbart att det bara kan vara Vi. Glömmer aldrig känslan av att ha kommit "hem" när vi satt i Hyde Park och matade duvorna, två dagar efter att vi träffats IRL. Han kände samma, vi gifte oss på vår 1 års-dag.

• MrsFellerA

Vi hade varit tillsammans i lite mer än 4 år.

2. Var gjorde ni det?
    Vid tolvslaget på Nyårsafton, ute i ett vintrigt Luleå under fyverkerierna, firade han till mig. Ringarna beställde vi tillsammans två dagar efter, fick dem ytterligare två dagar senare och satte på oss dem nere vid Norra Hamnen i Luleå. Det var kväll och helt lungt (och mörkt som det är i Luleå på vintern). Det snöade sådär perfekt!

Han friade.

Något i stil med att nu har vi varit tillsammans i fyra år, att han ville leva restan av sitt liv med mig och så frågade han om jag ville gifta mig med honom. (Måste man komma ihåg exakt formulering... )

5.Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg?
    Vi vill leva tillsammans som gifta.

• Kyel

Den 13 mars 2006 efter vi varit ihop ca. 4 år

2. Var gjorde ni det?
    På en uteservering vid Kata Beach i Thailand

Det var killen som helt plötsligt sa: "Du jag har tänkt på en sak - vill du gifta dig med mig?!" Och så hade han köpt en liten ring med gröna stenar (en sån ring som man kan ändra storlek på) som jag fick ha tills vi kom hem och valde ringar tillsamans.

Ja, han friade och då var vi förlovade. Är lite gammaldags när det gäller förlovning. Tycker att när någon friar så är man förlovad och så gifter man sig inom ca ett år!

Ja, han frgade och jag sa ja!

• Kyel

Lite konstiga svar jag hade gett, blandade ihop frågor och svar! Ni förstår säkert ändå!

• _Carro_

Svar: 14 februari 2004. Hade varit tillsammans i 10 månader.

2. Var gjorde ni det?
    Svar: Hemma hos sambon

Svar: Det var väl jag som tog upp idén och efter ett tag så bestämmde vi tillsammans.

Vi satt och kolla på tv hemma hos mig och jag säger: När tycker du vi ska förlova oss?
    Han: Blir det bra på alla hjärtansdag?

Svar: För att vi älskar varandra och att vi båda kände att vi ville spendera resten av våra liv tillsammans.
    Och för bara några timmar sen så tog jag upp frågan igen om fästmannen ville bli min man. Och det vill han så nu blir det bröllop nästa år på sensommaren eller så blir det 2009 på den dagen vi firar 5 år som förlovade.

• Smurfa Gbg

31 dec 2006, efter att varit tillsammans i 9 år.
    2. Var gjorde ni det?
    På en restaurang i Barcelona kl. 23.45.
    Killen
    Han friade, frågade om jag ville gifta mig med honom.
    Ville gifta oss inom ett år efter förlovningen samt vill snart försöka skaffa barn o vill då vara gift först.

• Norrlandsbrud07

- Den 5 juli 2006, ca 7 år

2. Var gjorde ni det?
    - På en klippa i Norrbyskär (utanför Umeå)

- Killen

- Vi firade min 30-års dag och min kille hade fixat underbar picknic och gick sedan ner på knä och frågade.

- För att våra barn ska slippa leva i synd nå längre...

• Nettan61

1. Efter hur lång tid?

Det blir på vår 2-årsdag 22/6 -07

2. var gjorde ni det?

Det är ju midsommarafton då och vi ska leka med barnen hela dagen så vi tänkte vara uppe natten före och när klockan slår om till den 22 juni byter vi ringar och sedan går vi och lägger oss för att vakna som nyförlovade. på midsommar kvällen lämnar vi barnen hos mormor och åker hem, dricker något gott och bara är.

3. Var det killen eller tjejen som tog steget?

Det var jag (tjejen) som tog steget.

4.På vilket sett blev ni/du förlovade till?

Jag skickade ett sms till honom där jag frågade honom. Att det blev just sms har med att göra att vi träffades vi internet och när vi träffades i riktiga livet smsade vi väldigt mycket till varandra och vi skickar fortfarande sms till varandra med ett -älskar dig lite nu och då.

5.Varför

Det kändes bara så rätt. Vi har varit tillsammans i 2 år men det känns som betydligt längre och vi känner varandra utan och innan. Jag tyckte att det kunde vara en kul grej nu när vår årsdag råkar vara på midsommarafton.

Men jag har talat om för honom att han får fria om det ska bli något giftemål.

• c_t

Efter drygt 7 år tillsammans

2. Var gjorde ni det?

Hemma i soffan, mitt i paketinslagningen innan jul

Min m2b

Vi slog in en massa julklappar, det var dan innan julafton. Vi var båda stressade över allt som skulle hinnas med innan, men så drog han ner mig i soffan med ett glas vin och sedan gick han ner på knä och friade. Hur underbart som helst!

För att vi vill leva resten av våra liv tillsammans och för att vi vill ha barn med varandra.

• Sibbis

1. Vi hade varit tillsammans i 8 månader.

2. På balkongen på mina föräldrars hus i Frankrike, med utsikt över Rivieran :P

3. Han. Vi hade inte pratat om det, visserligen visste vi att vi ville leva ihop, allt kändes så väldigt bra, men vi hade ju inte varit tillsammans så vidare värst länge än. Grejjen var att vi åkte ner för att fira nyår, så på nyårsafton kom EN MASSA sms från vänner o familj som trodde att vi skulle förlova oss. Så vaknade idéen hos honom, säger han nu i efterhand. (å andra sidan hade han redan planerat att göra det ändå, fast tanken var att göra det på vår ettårsdag. Men detta blev så mycket bättre)

4. sista morgonen innan vi skulle åka hem, vi stod på balkongen o njöt av utsikten, gosade lite o så sa han (ordagrant): Så vad säger du älskling, vill du gifta dig med mig? (sen att jag, mitt nöt, svarade, vadå, på ALLVAR? är ju en annan historia :P )

5. Som jag skrev ovan, vi visste lixom. Inget har känts så riktigt o rätt tidigare, och vi längtar båda efter familj.

Svar på tråden Förlovning, när-var-hur och varför.....?