• Pilanga

Förlovning, när-var-hur och varför.....?

Min karl och jag har pratat om att förlova oss till sommaren, även om jag vill bli överraskad så vill jag trots allt ha lite att säga till om när det gäler ringen. Så för att göra det lätt för honom så har jag visat ringen för honom i affären och sagt vilken tjocklek och storlek jag vill ha, kan det gå fel??
    Sitter nu och undrar vad alla ni andra tänkte och gjorde...
    Men i allafall, till frågorna;

1. När förlovade ni er, efter hur lång tid in i förhållandet?

2. Var gjorde ni det?

3.Var det tjejen eller killen som tog steget?

4.På vilket sätt blev ni/du förlovade till?

5.Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg? Kan finnas hundratals anledningar.....

• Svar på tråden Förlovning, när-var-hur och varför.....?
  • Mattas

- Vi förlovade oss den 28/12-04, efter ca. 1.5 år tillsammans. Hade då bott ihop i 6 mån.

2. Var gjorde ni det?
    - Egentligen skulle vi förlovat oss på nyårsafton, men vi kunde inte vänta. Så klockan 04.00 den 28 frågade han om jag ville gifta mig med honom.

- Det var jag som nämnde det först. Vi köpte ringar gemensamt, och det var han som frågade.

- I sängen. Och så tror jag att vi drack mousserande efterråt (minnet är inte så bra).

5.Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg? Kan finnas hundratals anledningar.....
    - Vi älskar varandra och vill tillbringa resten av livet ihop.

• klurifax

Yllo
    ha ha så skojjigt! Förresten, hur exakt uppstod missförståndet? Var det inne hos guldsmeden eller.?

• Yllo

klurifax
    Nej, det var så att jag skulle till Sicilien på bröllop när vi endast varit tillsammans i 2 veckor. Strax innan jag åkte så nämde min man att han länge önskat sig en "Sagan om ringen" ring. Jag sa att jag själklart kunde köpa en sådan guldring åt honom på Sicilien då dom är billigare där..

Sagt och gjort. Jag travar iväg till en guldsmed och beställer en slät guldring till min man MEN medan jag står där så kommer jag på att även jag skulle vilja ha en slät guldring att ha på HÖGER hand som "låsring" när jag har någon ring som är lite för stor, alltså beställer jag en även åt mig. Guldsmeden frågar du hur vi vill ha gravyren och jag säger "Nej, nej dom ska inte graveras". SMS:ar min man och berättar skämtet till honom. Får tillbaka ett SMS att jag gärna får gravera dom för det känns rätt för honom. Lite lätt förvirrad så SMS:ar jag tillbaka att visst kan jag gravera ringarna om han nu så gära vill, men att jag föredrar att göra det när jag kommit hem för att vara säker på att ringen passar. När jag landat på Arlanda och han kommer och möter mig så provar vi att hans ring passar (detta medan han kör mig till båten, då jag skulle till Åland till min pappa och fira semester i 2 veckor). Dagen efter får jag ett nytt SMS med orden "Jag vill att det ska stå ""Jag älskar dig nu och för evigt, din XX"" och så datumet"

Tja... på den vägen är det.. Du kan tro att vi skrattade gott när vi 2 år senare upptäckte att vi missförstått varandra totalt.. men nu 5 år senare är vi gifta och ännu lyckligare än vad vi var då

• klurifax

yllo
    jag skrattar så tårarna rinner åt ert roliga missförstånd!! Det var nog bara meningen att det skulle bli så!!

• FruÖlandstok

Efter lite drygt tre år tillsammans

2. Var gjorde ni det?
    Ute i snön under rakthavet några sekunder innan tolvslaget.

Hm.. nog ett gemensamt beslut men jag tror jag la fram idén.

Tja.. vi trivs så bra ihop och älskar varandra och kände att trots att vi kanske inte är så gamla så vet vi att vi vill leva med varandra, eller rättare sagt försöka leva med varandra, resten av livet. Det kändes som att det inte var något att gå och vänta på :)

• Novemberbrud07

28/6 2006. När vi hade varit ihop i 4½ år.

2. Var gjorde ni det?
    Min M2B friade på Top of The Rock i New York City

Min M2B hade planerat allt själv, jag visste inget. Jätteromantiskt.

M2B friade på klassiskt vis

Min M2B friade ju för att han ville att vi skulle gifta oss och för att vi älskar varandra och vill leva tillsammans för alltid! :)

• miffolina

Vi hade bott ihop i fyra år

2. Var gjorde ni det?

i vårt sovrum, som vi målade om

HAN! Jag hade ingen aning om att han hade gått i såna tankanar, och så poppar han frågan, helt apropå ingenting! Jag trodde han skämtade!

Som en blixt från klar himmel, typ "Kan du skicka penseln?" "Här, vill du gifta dig med mig?" "Ja, jag ska bara...VAA!???"

5.Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg? Kan finnas hundratals anledningar..

För att vår kärlek är evig...:)

• Lilla Li

Vi förlovade oss efter 11 månader. Då hade vi bott ihop i två månader.

2. Var gjorde ni det?
    I soffan i vårt vardagsrum.

Det var han.

Han satte sig grensle över mig i soffan och gav mig en kärleksförklaring, sedan friade han med begagnade frieriringar som han fick låna av guldsmeden mot att han sedan köpte de riktiga ringarna där.

5. Och sist men inte minst, varför bestämde ni er för att ta detta steg?
    Vi hade pratat lite löst om hur vi tänkte kring förlovning och äktenskap. För mig var det viktigt att gifta sig inom ett år från förlovningen, medan det för honom var viktigt att han fick fria. När vi flyttade ihop antar jag att han kände att det var dags, att han kände på en gång att det var rätt. Så då friade han, och efter exakt (på dagen!) ett år så gifter vi oss.

• SpookysKira

Efter fyra ar ihop forlovade vi oss.

2. Var gjorde ni det?

Spooky friade hemma, med tanda ljus, blommor & Sinatra.

Det var han hela vagen, en total overraskning for mig.

Jag kome hem fran plugget pa min 25e fodelsedag, och min kara spooky motte mig vid dorren i var lagenhet. Han ledde in mig till koket dar hela bordet var fullt med blommor, och sa "Grattis pa fodelsedagen, alskling. Alla de har blommorna ar dina pa ett villkor -- Att du aldrig spenderar en till fodelsedag utan mig." :)

• SpookysKira

Svar till 5:

Vi kande att det var dags, efter fyra ar ihop. Vi vill spendera resten av vara liv ihop.

Svar på tråden Förlovning, när-var-hur och varför.....?