Bröstförstoring 9
Gamla tråden stängd, här här den nya!
Gamla tråden stängd, här här den nya!
Misha** och Snuttungen: Verkligen roligt att höra från er igen!! Jag måste bara fråga - gjorde ni det sk "ristestet" innan? Och i så fall - stämde det efteråt med vad ni tänkt er?
Misha**: Varmt tack för lyckönskningen! Får jag fråga vad för typ av implantat och strl du har? Och om du har ont när du gör vissa rörelser - vilka i så fall? och hur känns smärtan (om du har nån)?
Jag är nu i det stadiet att jag börjar fundera på om jag verklogen valt rätt storlek! Hmm.... Men det såg iaf bra ut på konsultationen. Men då hade jag ju ingen bh på mej eller så, bara implantatet under en tajt top... Vill ju inte ha för stora, men inte heller för små... Svårt - så svårt att veta innan!! Har provat med "ristestet" länge, och även lite med vatten i påse - men vattnet kändes knövligt och konstigt tycker jag... Ändå sååå svårt att veta hur det kommer att kännas och se ut sen på riktigt!...
Sen fattar jag f.ö. eg. inte att jag verkligen ska göra det om lite drygt 2 v.!! Inte klokt eg.!! SÅ PIRRIGT - redan!!
Ha en bra dag i solen!
((Kram))
Snuttungen: Glömde 'säga': Skönt att höra att du redan upplever brösten som dina naturliga, och inte alls har ont! Men menar du att du inte ens har ont när du utför vissa rörelser eller lyfter nåt lite tyngre?...
Ha det så härligt på Mallorca!! Förstår att det är extra kul med bikinis nu!
((Kram))
Abra: Jag har 400 cc gelehallon, hög profil. Är 180 lång, väger närmare 70 kg, ganska smal men atletisk byggd (elitidrottare) Hade b-c kupa innan och fick en f (!) direkt efter op. När svullnaden lagt sig helt tror jag landar på en d. Storleken var aldrig något jag bekymmrade mig över innan op. Litade till 100% på kirurgens omdömme. Han fick ta det han trodde skulle passa mig bäst- bara han kan ju uppskatta hur brösten kommer se ut efter op.
Första veckan kändes det som att muskeln krampade så fort jag skulle röra på mig. Nu känns inte brösten något särskilt. Det är mest ärren som stramar och kliar. Bytte tejp för första gången själv igår. Det var fruktansvärt. Dels såg det ut som någon huggit mig med en yxa under bröstet, sen började det blöda lite och jag blev skiträdd. Har kliat och ömmat mer sen dess, men tror att det kan vara delsvis mentalt, nu när man faktiskt sett "skadan". Måste tillägga att jag förutom förstoring även gjort ett lyft vilket innebär betydligt mer omfattande ärr.
Misha**: OK, på det viset. Låter otäckt att muskeln "krampade"... Hur kändes det eg. - jätteont, eller?... *usch*
Gjorde du "ristestet" innan, eller litade du bara på kirurgen? Vart op du dej? Pris?...
Och eg. den viktigaste frågan - hur gör du med träningen innan och efter op?
Min kirurg sa ju att jag inte skulle träna bröstmuskeln annat än med mkt lätta vikter även INNAN op - det lät så konstigt tycker jag... Och jag har varit "olydig" och inte lytt honom hittills, och tränat som vanligt. Men ska nog börja trappa ner på vikterna för just bröstmuskeln nu när det bara är 2 v. kvar till op. (Tränar b.l.a. Body Pump, där många bröstövningar ingår.)
Själv har jag f.ö. nu bröststorlek 80 A-B enligt kirurgen, och ska lägga i 375 ml geléhallon soft touch FF. Jag tror själv att det motsvarar en fyllig C-kupa på mej, för Charles säger aldrig vilken bh-strl det blir efter op, för det är tydligen så individuellt.
((Kram))
((Kram))
Abra: Tränar du mkt vet du hur en rejäl träningsvärk känns;) Det var inte värre än så..så länge jag höll mig lugn och inte rörde på mig så mycket. Det krampade till rätt så ordentligt när jag skulle resa mig från sängen eller första gångerna jag skulle gå på promenad, men gick över så fort jag stod still. Känns ugnefär som någon knyter en hård näve i bröstet..och att bröstmuskeln krymt ihop till ingenting (la f.ö. implantatet under bröstmuskeln). Stundvis smärtsam men snabbt övergående känsla.
Träning innan op vet jag ingenting om, men kan tänka mig att det är vettigt att unvika tung styrketräning veckan innan för att låta bröstmuskeln vila. Det är nog smart att strecha den innan också, så den är mjuk och töjbar. Jag fick en extrem frammåtrotation i axeln och gick som en ostkrok veckan efter op eftersom bröstmuskeln stramade så mkt. Vågade heller inte strecha direkt efter eftersom jag inte ville riskera förfula mina ärr. Kommer bli en hel del rygg-övningar till hösten för att återskapa balansen i kroppen! (pojkvännen är tyngdlyftare + pluggar till läkare så han har fixat ett bra träningsupplägg för mig;))
Body Pump är en uthållighetsinriktad styrketräningsform, med många repetitioner och relativt lätta vikter. Det är en typisk mjölksyraträning snarare än för maximal muskeluppbyggnad. En ide kanske är att du helt enkelt drar ner på vikterna nu veckorna innan så du inte tröttar ut bröstmusklerna genom mjölksyraträning. Då kan du ju ändå träna övriga kroppen som vanligt.
Du får nog räkna med ett längre träningsuppehåll efter op. Kroppen och läkningen är prio ett. Att börja träna för hårt för tidigt kan ge ett försämrat slutresutat och det är det inte värt (tycker jag iaf). Det kan vara en idé att succesivt trappa ned på träningen innan så det inte blir en "chock" för kroppen att plötsligt måsta ta det extremt lungt. Det blir även mycket lättare att reglera sina matvanor då. Jag åt som en häst innan, 3000 kcal/dag och hade fyra thaiboxningsträningar och två tunga styrketräningspass i veckan, samt backintervaller. Det är inte lätt att plötsligt ändra sina matvanor, när kroppen skriker efter både mat och fysisk ansträngning. Men det är bara att bita ihop. Jag fick reda på en mitt operationsdatum en dryg vecka innan och hann aldrig anpassa kroppen.
Ang. ristestet testade jag faktiskt det för några manader sen:) Fick dock inte ut så mkt av det, kommer inte ens ihåg hur mkt ris jag hade i påsarna.. Det huvudsakliga syftet med min operation var inte att få större bröst, utan snarare mer normalformade eftersom jag hade en missbildning. Storleken var därför aldrig något jag funderade så mkt på. De tog bort mina gamla bröst under op. och formade nya med hjälp av implantaten- ett mycket omfattande ingrepp, därav mina många och långa ärr. Sa till läkaren att jag ville ha fina, normala bröst och han sa att han alltid eftersträvade ett så naturligt och proportioneligt resultat som möjligt. Fick lita på vad han sa, om man inte litar till 100% på sin kirurg ska man nog inte låta honom skära i en;)
Opererade mig på citadellkliniken hos Peter Cosmo, kostade 48 000 kr för reduktion, lyft + förstoing
Misha: TACK för ditt utförliga svar! Kul att du vet mkt om träning, och kan tipsa om saker ang. det. Skulle va kul om vi kunde mejla varandra, så jag inte tröttar ut folket här inne med en massa träningssnack!
Nån lust med det?
Ang. Body Pump, så har jag tunga vikter - tynf+gre än många killar har t.o.m. , har alltid varit "grundstark" även då jag varit otränad.
jag tycker du fick ett bra pris för allt du op., för jag betalar hela 50 000:- för att "bara" lägga i implantat (gele´hallon, de är ju mkt dyrare iofs).
När tänkte du börja träna bröstmuskeln igen förresten? Hur lång tid efter op? Börjar med väldigt låga vikter då alltså förstår jag?...
((Kram))
Du får gärna maila mig på Misha-83@hotmail.com om du undrar något mer:)
Jag kommer inte träna bröstmuskeln enskilt på tre månader. Men den ingår mer eller mindre i de flesta övningarna för överkroppen. Dragövningar kommer jag börja så smått med om drygt två veckor (dvs 5 veckor efter op..om det känns bra) Kommer vara väldigt försiktig. Vill inte få fula ärr.
Misha**: Vad snällt! Då mejlar jag dej i fortsättningen ang. träningsfrågor och så - du är utsedd till min "privata träningsmentor" förstår du!
Vilken lyx för mej!
Ha en bra dag!
((Kram))
Abra och Misha: glöm inte bort oss här på forumet bara ;) jag läser med stort intresse alla inlägg som handlar om träning! Fast jag e dålig på att skriva själv... Jag undrar när ni har simmat efter operationen? Jag frågade om simning då jag var på 1-månadskontroll men min kirurg tyckte inte jag skulle simma ännu. Han sa att jag skall vara försiktig med all motion ännu 2 månader. Men jag blev osäker på om han menade 2 mån efter op. eller 2 mån efter kontrollen. HOPPAS efter op. Annars blir det ju hela sommaren... Han sa att inre stygnen sitter kvar i 2 månader och ville inte att jag skulle springa, rida, simma o.dyl. under den tiden.
Tycker annars att det är väldigt svårt att veta hur försiktig man skall vara nu, har gått 4 veckor från op. och jag är rädd att jag ansträngt brösten för mycket de senaste dagarna... Har lyft tungt och gjort mycket arbete med armarna. Brösten har känts trötta och lite sjuka. Det är väl nog bäst att ta det lugnt ännu!
Hur fort efter op. har ni börjat springa?? Skall som sagt kolla upp om det var 2 eller 3 mån från op. min kirurg menade, tycker 3 låter mycket!!! Hade trott jag skulle få börja träna efter 5-6 veckor. Även fast jag har proteserna under muskeln.
Inatt skall jag sova första natten utan sport-bh :)