• *sommar-07*

Finnar på ryggen, inget hjälper....tips mottages.

Har haft "finnar" på ryggen i flera år nu. De är inte knallröda och det går inte att klämma dem, utan de är mera som röda prickar över hela ryggen. Kom helt plötsligt och efter det har jag inte blivit av med dem...
    Har testat det mesta känns det som:
    *saft från citron
    *Alsol lösning
    *Inte låta balsamet rinna ner på ryggen
    *Basiron 5%
    *Basiron wash
    *Basiron 10%
    *Differin 10%

Kommer att gifta mig i sommar och kommer ha en kläning som täcker ryggen, men vi kommer sen att åka på bröllopsresa och drömmen är då att kunna gå i linne med öppen rygg som alla andra.
    Förra gången jag var hos läkaren pratade hon om några tabletter man kunde ta, men att man inte fick vistas i solen när man åt dem och då kanske det inte är läge att ta dem över sommarhalvåret?
    Trött på detta nu!!! Hjälp mottages tacksamt.

• Svar på tråden Finnar på ryggen, inget hjälper....tips mottages.
  • polinesso

Det finns säkert fler acnebehandlingar än dermalogica - jag kan ju bara tipsa om det jag provat själv och är glad för.

gå in på deras hemsida www.dermalogica.se och de om det finns någon som utför behandlingar där du bor. svider lite i plånboken, men vad gör man inte för att vara fin till bröllopet?

• brud 070901

glömde att skriva det här tidigare...

jag tycker inte att man ska skrubba o använda för mycket uttorkande medel på ryggen utan jag har uppfattat det som man då ökar kroppens "fettproduktion" o kanske riskerar att få ännu mer finnar. när jag slutade med överdriven rengöring så blev de faktiskt färre...

• rocketqueen

TS, det är inte någon slags eksem eller dylikt du har då?

• polinesso

brud070901

Instämmer. Man ska vara väldigt försiktig med scrub och peeling på acnebenägen hud - det har min hudterapeut lärt mig.

• *sommar-07*

rocketqueen: Jag har varit hos hudläkare och visat upp ryggen och då fått recept på acne-behandlingar utskrivet så jag tror inte att det skulle kunna vara det.

Var och provade bikini och baddräkt idag och blev helt deprimerad. Blir ryggen inte bättre av solen nu i sommar så är det bara att glömma badandet på smekmånaden . Usch vad trött jag är på detta....Vill bara slippa.

• Modestie

men herrejisses, inte ska du avstå bad! Försök få tag på en receptbelagd kräm eller tabletter, huden är ju bra iaf i ett par veckor efter att man slutat med dem, så du hinner säkert få lite bukt med ryggen. Annars FINNS det baddräkter med hög rygg, jag har en själv, hyfsat hög iaf. Sedan får man strunta i vad folk ev. tycker om ens rygg. De får väl låta bli att titta då om de tycker den är ful. Själv ska jag ha bikini i sommar. Tror folk bryr sig mindre än man själv...

• brud 070901

*sommar-07*: upp med hakan sola solarium lite försiktigt o vänta med att prova tills du fått lite färg så ska du se att det känns bättre

Klart att du ska sola o bada!!!

• Flinga

Jag hade jätteproblem innan. De röda punkterna är inte finnar, utan en pigmentförändring som uppstår efter en finne och försvinner efter några veckor.

Så det gäller att få bukt med nya finnar.

Jag tvålar in ryggen noga varje dag i duschen, då och då med scrub. Undvik tättsittande kläder, använd helst bomullströjor och undvik att ha långt hår hängande över bar rygg, hela tiden, även när du är hemma och ledig.

Efter ungefär en månad gav det resultat. Nu har jag i stort sett inga finnar alls på ryggen och i sommar ska jag för första gången kunna ha riktigt löjligt små linnen. I 100% bomull. Förstås

Ge dig inte.

• *sommar-07*

Tack alla! Och jag vet att jag säkert tänker mera på det själv än vad andra skulle göra. De tittar väl till en extra gång och så räcker det med det, eller så skrattar de glatt åt en bakom ryggen. Men jag har så svårt att koppla av själv. Jag skulle bara ligga och tänka på ryggen, och då kan jag lika gärna sola i linne.

Men jag kanske borde prova med solarie och se om det hjälper mig.

Modestie: Kräm har jag kört nu med ett bra tag och jag ser ingen förändring . Vet inte ens om de skriver ut tabletterna nu till sommaren med tanke på att man inte får vara i solen när man äter dem.

Flinga: Använde du inga andra preparat än tvål?

• Modestie

Vad har du testat för kräm? Finns ju sååå många olika!!!!

Jag fick kräm för 2 veckor sedan som funkar kanon och den får man ej visats i starkt solljus med. Det är ju upp till enes eget ansvar att man inte solar, men nog får man vistas utomhus med t ex t-shirt och byxa/kjol även om man medicineras och det finns ju solkrämer.

Min erfarenhet efter 15 års finnar är att mediciner, riktiga mediciner hjälper bäst. Lite sol kan hjälpa, MEN MEN MEN, för mkt solande GER finnar eftersom huden producerar mer talg så, så var försiktig om du solar solarium!

• *sommar-07*

Modestie: De krämer jag har använt står längst upp i tråden. Men kom gärna med tips på krämer som har hjälpt för dig.

• *sommar-07*

Var hos läkaren förra veckan för att kolla upp ryggen igen. Han sa att det såg jätte bra ut, nästan alla finnar är borta, men nu återstår det massor av små röda prickar som visade sig vara ärr. Han sa att de går inte att göra så att de försvinner, men att de kommer blekna med tiden.
    Men han sa inte hur länge det kunde ta. Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan de börjar blekna?

Har nu även fått Duac utskrivet för att slippa att acnen sprider sig igen. Kändes jätte skönt att gå därifrån. Kan inte förstå att det tog så lång tid innan jag vågade mig dit .

• Lina80

Fick också lätt finnar på ryggen innnan.

Min lösning på detta var:

1. Tvätta med Tea Tree Oil tvål från Bodyshop. Det är ett grönt hårdtvål för 55 kr.

2. Skölja ur hårshampo och balsam med huvudet framåtböjt, så att shampot och balsamet inte sköljer ner över ryggen.

• Lina80

För övrigt så kan det ta flera ÅR innan röda märken efter acne bleknar. Tyvärr.

Men man kan skynda på processen med AHA-syror, det är jättebra! Finns både för hemmabruk och som salongsbehandling.

• eb10

Hoppas du får ordning på din rygg!
    Jag vill inte heller visa min rygg, men det är pga en MASSA små leverfläckar/fräknar som jag har fått pga för mycket solariesolande.. Så gå inte från det ena problemet till det andra..om du har benägenhet för att få prickar, sola inte!

• Sussa - juni 07

Min m2b har haft väldigt mycket acne på ryggen. De började i samband med puberteten. Det konstiga är att han nästan aldrig haft en enda finne i ansiktet, där är det babyhud som gäller.
    Dock är hans rygg full av riktigt stora fula ärr. Trodde inte att finnar kunde ge så stora ärr. Dock har han lärt sig att leva med det och går baröverkroppad på sommaren. Det är ju inget att skämmas över, vill folk titta så får de väl göra det!

De tips han har fått är att slipa ryggen. Vet inte vad den medicinska metoden heter men man slipar i alla fall bort ärren. Dock är detta mycket dyrt! För hans rygg skulle detta kosta en förmögenhet. Han gjorde det i alla fall en gång på en plastikklinik. Du kanske kunde kolla upp det, det låter inte som att du kanske har riktigt lika mycket som honom. Värt att undersöka kanske?

• Sussa - juni 07

Här hittade jag en länk:

www.pkc.se/engines/page___139.aspx

De erbjuder en metod som heter IPL. Dock är den mer till för att hindra talgproduktionen och för inflammatorisk acne och detta har du kanske inte.

Det han gjorde hette visst laserslipning.

Svar på tråden Finnar på ryggen, inget hjälper....tips mottages.