• *sommar-07*

Finnar på ryggen, inget hjälper....tips mottages.

Har haft "finnar" på ryggen i flera år nu. De är inte knallröda och det går inte att klämma dem, utan de är mera som röda prickar över hela ryggen. Kom helt plötsligt och efter det har jag inte blivit av med dem...
    Har testat det mesta känns det som:
    *saft från citron
    *Alsol lösning
    *Inte låta balsamet rinna ner på ryggen
    *Basiron 5%
    *Basiron wash
    *Basiron 10%
    *Differin 10%

Kommer att gifta mig i sommar och kommer ha en kläning som täcker ryggen, men vi kommer sen att åka på bröllopsresa och drömmen är då att kunna gå i linne med öppen rygg som alla andra.
    Förra gången jag var hos läkaren pratade hon om några tabletter man kunde ta, men att man inte fick vistas i solen när man åt dem och då kanske det inte är läge att ta dem över sommarhalvåret?
    Trött på detta nu!!! Hjälp mottages tacksamt.

• Svar på tråden Finnar på ryggen, inget hjälper....tips mottages.
  • B1LLy

ja! jag vill oxå höra fler tips! =)

• Bruden blå

två saker funkar för mig.
    1. sola sola sola.
    2. p-piller

nu funkar inte p-piller så bra på mig i övrigt även om min hud blir underbart vacker.
    Så det blir sola för min del.

• vill bli fru snart...

Har samma problem själv, plitor/finnar på ryggen som gör att jag helst undviker att visa den. Till bröllopet får det bli en hyfsat täckt rygg, mest för att jag inte vill behöva gå och oroa mig i månader innan över att något ska synas.

Jag har också testat det mesta, inte allt på ryggen men i alla fall i ansiktet. Där kör jag nu med Basiron 5% och endast apotekets fuktgel, försöker jag med någon förändring i den rutinen så får jag utslag direkt. Men eftersom Basiron bleker så vill jag inte ha det på ryggen. För några år sedan när det var värre så fick jag Tertalylsal-tabletter utskrivna. Det är en antibiotikasort som tar död på acne bakterien. Men de gör också huden känsligare för sol, men brännner sig lättare. Den är även skadlig för fostret om man är gravid (kan påverka skelett och tandbildning tror jag att det var). Men jag kunde använda dem från höst fram till sommaren, och den hjälpte en hel del. Det man ska komma ihåg är att det tar ett tag innan man får effekt, för mig blev det nästan värre första månaden.
    Sedan vet jag att det finns ytterligare ett steg tabletter man kan få, Roakutan, men det är starka saker som enbart skrivs ut i särskilda fall.

• vill bli fru snart...

Glömde säga en sak: under tiden som jag åt Tetralylsal så åkte jag på solsemester under hösten. Läkaren rådde mig då att sluta med tabletterna ngn vecka innan, och sedan börja igen när jag kom hem. Prata med din hudläkare om dina funderingar, att du ska gifta dig och åka på bröllopsresa och inte vill oroa dig för allt detta. Ofta är hudläkare väldigt bra på att ta dessa problem seriöst, och han/hon kan förhoppningsvis hjälpa dig att komma fram till hur du kan äta dem och när du bör sluta innan du utsätter dig för sol. Hittar du inte en bra hudläkare inom landstinget så rekommenderar jag dig att söka en privatläkare, det gjorde jag till slut. Men som sagt, det tar lite tid innan det fungerar så vänta inte för länge.

Lycka till!

• maja07

Fick rådet att köpa en borste och skrubba ryggen med tvål när man dushar, har gjort det i 1 vecka nu och tycker att det har lugnat ned sig på ryggen. Tar väl bort talg som proppar igen porerna. Så testa med det om du inte vill äta medicin, kan vara en hjälp på vägen iaf...

• Flummig

Peela regelbundet, rekommenderar Bodyshops oliv peeling!

• Pumpalot

Jag hade sjukt mkt finnar på ryggen förrut och försökte dölja det med täckande kläder. En sommar sa en kompis "Även om det är pinsamt och obehagligt så ska du välja toppar som inte har ngn rygg". Och det gjorde jag. Ända sen den sommaren har problemet försvunit och min rygg är finn-fri.
    Så mitt tips är_ Luft, luft och mera luft

• *sommar-07*

Pumpalot: Jo jag tror säkert att lufta ryggen så mycket som möjligt är kanon. Men jag vet att jag aldrig skulle gå ut som jag ser ut nu . Jag kan gå runt hemma på tomten, men jag skulle aldrig åka iväg och visa hela ryggen.

• polinesso

Det enda som funkar riktigt bra på mig är dermalogicabehandling på salong. På ett par tre behandlingar tror jag du skulle bara nästintill finnfri.

Svar på tråden Finnar på ryggen, inget hjälper....tips mottages.