• MissJay

Sååå trött på våra gäster!

Vi delade ut våra inbjudningar för två veckor sedan. Jättekul! I bröllopspresent önskar vi oss, likt många andra, bidrag till bröllopsresan. För att göra det så enkelt som möjligt har min far öppnat ett e-sparkonto just för detta så att gästerna enkelt kan föra över eller sätta in pengar. Vi slipper ha massa kontanter på festen och gästerna slipper ta med sig gåvor. Jag tycker att det är en bra och smidig lösning.

Nu har gäster tydligen börjat klaga. Vi har bett våra föräldrar att berätta om kontot då folk ringer om OSA. Vi har bett att de ska be gästerna skriva sitt namn som meddelande när de sätter in pengar på kontot så vi vet vilka vi ska tacka efteråt. Min far har hand om kontot av den anledningen att vi inte vill veta hur mycket våra gäster sätter in. Nu har vissa gäster klagat och frågat varför man ska skriva sitt namn. Vill man inte som gäst att brudparet ska veta att man har bidragit till resan?

Är jag helt dum nu eller? För jag är sjukt trött på att behöva förklara varför vi vill att gästerna ska skriva sina namn...

• Svar på tråden Sååå trött på våra gäster!
  • MissJay

Snart? Ja det är ju faktiskt ganska snart Tiden går helt sjuuukt fort! Ganska exakt 111 dagar kvar...

c_t När är er dag?

• Balinda

miss jay
    jag tänkte oxå snart om 30 juni men när du säger 101 dagar så känner jag mig mindre stressad. skönt

• c_t

Jag har som tur är nästan ett helt år kvar!
    Men tiden går fort och det är mycket som vi ska planera och tänka på

• Druttens brud 2b

jag förstår helt att man vill se vem pengerna kommer ifrån.

• MissJay

Tack Druttens brud!

c_t jo vi bestämde datumet 1,5 år innan och då tyckte vi att ojoj vad mycket tid vi har. Men det går såå fort. Visserligen besällde vi våra kläder nästan ett år innan liksom lokal och kyrka så allt "stort" har varit klart länge medan allt smått tar såååån tid. Vi ska vara i en bygdegård så vi håller på att leta dukar för tillfället...

• c_t

Jag inser det! Allt tar tid, + att man ändrar sig till och från också!
    Ska ni ha vita dukar? IKEAS billigaste lakan är annars att rekommendera om man vill ha "billiga dukar"

• MissJay

Det är det som är kruxet...vi ska inte ha vita dukar utan i grått och i lila...med vita löpare. Krångligt att få tag på men min mor ska snart åka på "kärringrundan" i tygriket och leta efter tyg åt mig...

• c_t

Men det finns ganska många färger.
    Tygriket är bra. Jotex också www.jotex.se
    Jag är glad att Rosendals Wärdshus där vi ska ha middagen, tar hand om allt det där åt mig

• MissJay

Ååå tack för tipset...ska genast in å kolla!

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Förstår inte heller problemet med att ange sitt namn, men som redan sagts, vill de inte så vill de inte...

Då blir det väl bara att säga: "Tack Peter, Maria, Stina,... och den anonyma restan för att ni möjliggjort vår bröllopsresa!"

Eller skriva: "Om du är en av dem som bidrog anonymt till vår bröllopsresa tackar vi för det."

• MissJay

NuÄrDetDags

Haha Så ska jag nog skriva! Bara för att poängtera!

Nä allvarligt talat har jag snackat med min m2bs mor (det är den sidan som "strular" min släkt tyckte det var väldit praktiskt) och sagt att om gästerna inte vill ange sina namn kan de i efterhand berätta för värdparen att de bidragit utan att de kan koppla ihop det med någon summa.

• Henrike

Jag kan förstå dig, men litegrann även gästerna - i en liknande situation hade jag nog tvivlat på att brudparet inte, trots allt, så småningom får reda på hur mycket olika människor gav. Människor är nyfikna. Det kanske till och med kan bli svårt för din far att hålla tyst om att pelle och lisa var otroligt generösa - till exempel..

Det låter som en bra lösning att de som vill får meddela din far efteråt att de också har bidragit!

• Modestie

Jag tycker ni kunde föreslå en summa t ex 100-1000 kr i gåva mottages tacksamt, jag tror man kanske är osäker på omd et man gett kanske skiljer isg hemskt mkt ifrån andra gäster och då vill vara anonym. Sätter ni en rätt låg summa som minimisumma slipper ngn känna sig dum och man skriver självklart sitt namn. Bara en teroi.

• September mys

har ni några släktingar/bekanta som tigger om att få bli bjudna? det har vi men vi har inte gjort klart gästlistan än.. men vad säger man??

• Gudinnan

Kan inte de som skänkt pengar ta med ett kort till bröllopsfesten och ge till brudparet. Då vet ni vilka som skänkt men inte hur mycket..

• Bruden blå

Jag förstår er tanke, men ni har löst det på ett klumpigt sätt. skriver man medelande när man sätter in så kan man ju sedan kolla vem som satte in vad. och det är väl det som gästerna reagerar på. Tanken var god, men jag förstår fullt ut varför gästerna reagerar. Bättre om ni hade bett dom som håller i kontot att samla in namnen på en lista/kort istället. då är inte namnet kopplat till summan.

• blomsterbiet

Jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt för gästerna att skriva sina namn vid insättningen. Är det för de vill försöka komma undan så billigt som möjligt eller vill de inte ge mindre än rika faster Greta? DET vore ju skamligt om något.

Vet inte era gäster att ni är omtänksamma, tacksamma, snälla människor som blir glad över ett bidrag. Inte bara över ett stort bidrag?

• TigerLinn

jag ahr inte läst övria svart men kan tänka mig att vissa kasnke tycker däe pinsamt att skriva namn då man inte kan lägga lika mycket pengar som vissa andra. varför inte göra så att de som vill lägga penagar kan ta med sig ett grattuations kort där de till festen å de korten som inte har någon present de har gett pengar= man kan säker utforma denna idé på månag sätt.... men ett förslag bara

Svar på tråden Sååå trött på våra gäster!