• MissJay

Sååå trött på våra gäster!

Vi delade ut våra inbjudningar för två veckor sedan. Jättekul! I bröllopspresent önskar vi oss, likt många andra, bidrag till bröllopsresan. För att göra det så enkelt som möjligt har min far öppnat ett e-sparkonto just för detta så att gästerna enkelt kan föra över eller sätta in pengar. Vi slipper ha massa kontanter på festen och gästerna slipper ta med sig gåvor. Jag tycker att det är en bra och smidig lösning.

Nu har gäster tydligen börjat klaga. Vi har bett våra föräldrar att berätta om kontot då folk ringer om OSA. Vi har bett att de ska be gästerna skriva sitt namn som meddelande när de sätter in pengar på kontot så vi vet vilka vi ska tacka efteråt. Min far har hand om kontot av den anledningen att vi inte vill veta hur mycket våra gäster sätter in. Nu har vissa gäster klagat och frågat varför man ska skriva sitt namn. Vill man inte som gäst att brudparet ska veta att man har bidragit till resan?

Är jag helt dum nu eller? För jag är sjukt trött på att behöva förklara varför vi vill att gästerna ska skriva sina namn...

• Svar på tråden Sååå trött på våra gäster!
  • Pumpalot

kanske dom tycker det är pinsamt att uppge namn om man inte har råd att ge lika mkt som de andra?
    Om jag hade öppnat ett konto hade jag absolut inte bett dom att skriva namn, man tackar väl ändå alla närvarande.

• MissJay

Hur ska man då kunna veta vilka som bidragit? Jag vet att en del gäster kommer ha med sig "vanliga" presenter istället. Och jag vill tacka på tackkort efter bröllopet.

Och vi får ju aldrig veta hur mycket var och en har gett!

• c_t

Miss Jay

Jag tycker att det var en kanonbra idé av er!
    Det handlar ju inte om summan precis som du skriver utan om att man vill skicka personliga tackkort sen.

• MissJay

Tack c_t! Ja jag fattar liksom inte problemet.

Tanken är ju att vi ska få ett kort på bröllopsfesten med alla namn som bidragit och så mycket som det blev. Givetvis vill vi tacka alla personligen och inte bara ställa oss på festen och bara "ja tack då allihop!" fast det inte är från allihop.

• Duchess

Varför är det viktigt att veta exakt hur mycket var och en har gett? Vi tänker tacka alla gäster (och de som skickar gratulationskort och telegram) i vilket fall som helst.

Såhär valde vi att skriva:

Det var ju det här med önskelistor...

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!

Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• MissJay

Duchess...har du inte läst tråden?
    Tanken med att min far har kontot är att vi ALDRIG får veta hur mycket var och en har gett vi vill bara veta VILKA som har boidragit.

• c_t

Det var ju inte den exakta summan dom var ute efter utan vilka det var som bidrog så att man kan skriva på kortet sen att man tackar för deras bidrag till resan!

• Duchess

Jodå, jag har läst tråden. Jag har väl bara svårt att förstå.

Jaja.

*går vidare till en annan tråd*

• Pumpalot

Jag håller med Duchess.. Vi tackar alla som på något sätt firat oss, genom telegram, vykort, blommor, pengar, presenter på samma sätt.
    Alla presenter är ju lika värda.
    Varför måste ni promt veta vilka som gett pengar? Vaddå, om dom kom tomhänta: skulle ni inte tacka dom alls då? Det skulle vi. tacka för att dom kom och firade med oss.

• anne på grönkulla

Men vill de inte ge så eller skriva sitt namn som de ber om så är ju det tråkigt, men inget ni kan tvinga dem till. Jag förstår varför ni vill veta vilka som gett (men inte hur mycket) men om folk inte vill göra så så är det ju så. Man kan ju önska sig saker och gåvor, men inte kräva att folk ska leva upp till det.

En tanke jag får är att dina föräldrar inte förklarat så tydligt att det är deras konto och inte ert (för så förstår jag det) - så att ni aldrig ser de enskilda beloppen. Kan det vara så?

Svar på tråden Sååå trött på våra gäster!