• MissJay

Sååå trött på våra gäster!

Vi delade ut våra inbjudningar för två veckor sedan. Jättekul! I bröllopspresent önskar vi oss, likt många andra, bidrag till bröllopsresan. För att göra det så enkelt som möjligt har min far öppnat ett e-sparkonto just för detta så att gästerna enkelt kan föra över eller sätta in pengar. Vi slipper ha massa kontanter på festen och gästerna slipper ta med sig gåvor. Jag tycker att det är en bra och smidig lösning.

Nu har gäster tydligen börjat klaga. Vi har bett våra föräldrar att berätta om kontot då folk ringer om OSA. Vi har bett att de ska be gästerna skriva sitt namn som meddelande när de sätter in pengar på kontot så vi vet vilka vi ska tacka efteråt. Min far har hand om kontot av den anledningen att vi inte vill veta hur mycket våra gäster sätter in. Nu har vissa gäster klagat och frågat varför man ska skriva sitt namn. Vill man inte som gäst att brudparet ska veta att man har bidragit till resan?

Är jag helt dum nu eller? För jag är sjukt trött på att behöva förklara varför vi vill att gästerna ska skriva sina namn...

• Svar på tråden Sååå trött på våra gäster!
  • c_t

Jo självklart tackar man alla men då kanske man skriver

"Tack för att ni kom och delade vår dag med oss..." istället för
    "tack för de underbara handdukarna...."

• 26maj2007

Förstår inte iheller varför ni måste veta vem som ger pengar eller inte.

Alla ska väll ha ett tack för att de har uppvaktat er på er dag. så om ni får present i handen, pengar på kontot, ett telegram eller en bukett blommor.

de tycker kanske inte om att dina föräldrar kan se hur mycket de sätter in på kontot. då finns det ju möjlighet för dem att berätta för er. vet att ni inte tänker så men gästerna gör kanske.

finns ju ändå möjlighet att berätta för gästerna sen hur mycket de ni fått ihop till resan. ska väll ändå inte vara ett speciellt tack till de som ger ett bidrag till resan.

• MissJay

C-t TAck för ditt stöd!

• c_t

MissJay

Jag tycker som du, men alla har rätt till sin åsikt.
    Hur ska vi lösa situationen med dina gäster? Vi borde komma på något bra som din pappa kan säga

• Hobby

Vi önsar oss också bidrag till bröllopsresan. Precis som ni hade vi tänkt att någon annan än vi själva skulle öppna kontot så ingen behöver skylta för oss hur mycket eller lite de givit.

Vi misstänkte att vissa kanske ändå skulle känna sig besvärade. Som du säger, man vill ju veta vilka man ska tacka för vad, så det kan ju vara bra om någon har ett namn i alla fall.

Vi kommer ta problemet med kontanter, vi ställer en "skattkista" i festlokalen istället. Vi ska dessutom ha kvällsgäster (som kommer på tårta och själva festen) och vi vill inte att de ska behöva känna att de måste ge något. Vi är bara jätteglada om de vill komma.

Vi behöver en ny brevlåda, så det får nog bli en brevlåda som skattkista...

• MissJay

Jag blir så uppgiven *suckar*

Funderar allvarligt på att låta gästerna vara anonyma om de vill det. Orkar liksom inte hålla på å tjata om det hela tiden. de får göra som de vill. Vill man inte som gäst att brudparet ska veta att man har bidragit? Det skulle jag vilja om jag var gäst.

• Blivande fru Sara

- MissJay -

Kan inte din pappa be de som ger pengar i till er resa att "anmäla" det direkt till honom. Alltså inte skriva det på banköverföringen. På så vis får ni reda på vilka som gett ett bidrag och gästerna kan inte kopplas ihop med den summa de gett.
    Ni kan ju motivera med att ni gärna vill veta vilka som ska få ett vykort från resan de bidragit till.

• anne på grönkulla

Klart de måste få vara anonyma om de vill! Ni kan be om att få veta som sagt, men inte tvinga dem. Om det sen är genom anynoma överföringar eller om det är genom att ge ett kuvet på festen kanske inte spelar roll - ni kan faktiskt inte tvinga dem att göra på ett visst sätt, även om ni kan be om det.

• MissJay

Blivande fru Sara

Jo det går bra att göra så också. Det har blivit så eftersom man bara får plats med 10 tecken när man för över pengar till e-sparkonton. Men de gnäller ändå...

Svar på tråden Sååå trött på våra gäster!