• Stockholm2

Fråga tjejens far?

Hej alla bröllopsintresserade!

Är det någon som har koll på traditionen att killen innan förlovningen, först "frågar" tjejens far om hennes hand?

Gör man överhuvudtaget på detta sätt längre eller är det bara en relik från förr?

Tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Fråga tjejens far?
  • Hästsson

Tycker det skulle känts helt sjukt om min man hade frågat pappa "om lov" innan vi förlovade oss! Och farsan hade nog tyckt samma sak, han hade verkligen inte blivit rörd av en sån gest. Han hade troligtvis glott oförstående på min man och undrat varför han inte ställde frågan till mig istället...

Nej, relationen mellan mig och min man är en sak som rör oss och INTE våra föräldrar!!

• Karis Annelie

ALDRIG att min sambo skulle fråga min pappa. jag skulle dessutom bli heligt förbannad. JAG vill välja när jag avslöja våra planer för dem. Kanske vill skicka inbjudan som en överaskning på posten, eller överaska dem med o berätta över en middag. Dessutom är hela pappa-äger-mig grejen så Out of date så det e äckligt :D

• M.O:s älskling

jag tycker inte att det handlar om att ens pappa ska acceptera frågan å annars säger man nej. Det e ju bara en fin gest för att vara trevlig...

men måste de fråga så töntigt då: " jag ber om eders dotters hand". Kan väl bara gå ut å ta en öl å säga lixom: ÖH, jag tänkte fria imorrn jag, SVÄRFAR.. så nu bjuder du på nästa runda:) Önska mig lycka till:)

Fast min älskling kommer inte fråga min pappa, det e jag säker på... Vill bara försvara dem som får skit här för att de tycker att det e en fin tradition:)

• Lilla Li

Min sambo "frågade" mina föräldrar först. Fast jag tror inte han frågade så mycket, mest pratade med dem om det. Sa att han tänkte fria och undrade vad de tyckte om det typ. Haha. :) Jag är väldigt självständig och en riktig individualist. Så mamma trodde jag skulle tycka det var hellustigt att han frågade dem först. Det tyckte jag också. :D Absolut ingenting jag räknade med eller ens hade tänkt mig, men såhär efteråt kan jag tycka att det var lite gulligt.

• viktualia

M.O:s älskling - men det är ju inte nån genuint svensk tradition???????

så varför?

• 20071231

viktualia
    Gifter du dig HELT enligt svensk tradition? Det brukar ju alltid kunna "slinka" med nåt som inte är riktigt svenskt...

Viktualia

Äh, låt dem hålla på :)

• Kajsa.D

min sambo frågade min pappa lite lätt om det "gick bra" att vi gifte oss. Ja för f*n svarade pappa då med glimten i ögat.
    Givetvis hade vi ju gift oss ändå, men min sambo är llite gammeldags av sig så han började med det.
    Rart av honom tycker jag, o det är ju det viktigaste

Svar på tråden Fråga tjejens far?