• Stockholm2

Fråga tjejens far?

Hej alla bröllopsintresserade!

Är det någon som har koll på traditionen att killen innan förlovningen, först "frågar" tjejens far om hennes hand?

Gör man överhuvudtaget på detta sätt längre eller är det bara en relik från förr?

Tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Fråga tjejens far?
  • brud i Amerika

Min m2b fragade val inte direkt. Men han berattade for min pappa och min mamma innan att han tankte fraga mig vilket jag tar som om han fragade. Tyckte detta var jatte sott. Mina foraldrar ar sa viktiga for mig och vad de tycker kanns valdigt viktigt for mig. Skont att veta att de ar ok med mitt val.

• 4:e Maj

Tycker att det ar en lite forlegad grej som blivigt modern pa sistane. Skulle inte vilja att mina foraldrar visste om frieriet och ev giftas planer innan jag sjalv gjorde det.

• Taggtroden

Vi är visserligen redan förlovade sedan många år, och har redan planerat bröllopet, men ännu inte berättat för min pappa. Min sambo sa att han funderade på att berätta det på så sätt att han frågar min pappa om min hand. Men alltså på ett mer roligt sätt att berätta nyheten. Skulle han göra det allvarligt hade jag inte uppskattat det, men nu tycker jag att det var ett kul sätt att berätta att vi vill gifta oss ... för han kommer ju inte säga nej direkt

• c_t

Min m2b pratade med min pappa innan och han frågade honom om han skulle acceptera honom som sin svärson och om han hade något emot att jag bytte efternamn.

Jag tycker att det var jättefint gjort av min m2b. Jag är pappas lilla flicka och uppskattar verkligen att han bad om min pappas åsikt och välsignelse

• anne på grönkulla

Om jag ska lägga ut texten lite mer än jag gjorde ovan:

Seden kommer från när kvinnor inte var myndiga utan fadern fattade beslut åt henne. När hon gifte sig var maken hennes förmyndare istället - tekniskt sett hade hon alltså ingen egen talan om sitt liv och sin framtid utan fadern och maken bestämde. Som änka kunde kvinnan bli myndig.

Nu har kvinnor överlag varit myndiga i Sverige åtminstone sen 1900-talets början. Varför man i nån sorts "romantik"syfte skulle återuppliva en sed som speglar kvinnan underordning och osjälvständighet eller omyndighet kan jag inte alls förstå. Särskilt som kvinnor i andra länder fortfarande får kämpa för den självständighet vi har uppnått.

Romantik och mysfaktor i min relation förekommer mellan mig och min man, inte mellan honom och mina föräldrar...

• Clobberella

Om det är mig du tänker fria till så får du ett fett NEJ om du har frågat min far innan. Vad har han med det hela att göra? Om han säger nej, låter du bli att fria då?
    Nej tack, jag kan själv bestämma vem jag vill gifta mig med!

• 4:e Maj

anne på grönkulla - precis vad jag ocksa tycker!

• Taggtroden

Jag håller med anne på grönkulla, jag vet också om var seden kommer ifrån och tycker att det är sjukt att män idag frågar kvinnans pappa om lov. Men i vårt fall är det soom ett skämt, inget allvarligt.

Jag är väldigt emot också seden då brudens far för henne till altaret till sin blivande. Det är otroligt förnedrande tycker jag, som att kvinnan är en ägodel först av sin far och sedan överlämnar han sin flicka till mannen och han liksom får henne som en ägodel. Huvva. Skulle jag aldrig acceptera om pappa eller sambon frågade om!

• Medeltidsbrud

nu skulle det aldrig hända att min sambo frågade min far av en miljon anledningar men jag skulle bli fly förbanad om han gjorde det.
    Känns som det är vell ändå så jag som bestämmer och jag är ingens ägodel det är som någon skrev ovan en kvarleva från en tid då kvinnor ej va myndiga fören dom blev änkor.
    Ser facktist inte ens romantiken i det.

• Lena+Mattias=sant

Jag hade blivit otroligt förnärmad om min sambo hade gjort det.

Svar på tråden Fråga tjejens far?