• Stockholm2

Fråga tjejens far?

Hej alla bröllopsintresserade!

Är det någon som har koll på traditionen att killen innan förlovningen, först "frågar" tjejens far om hennes hand?

Gör man överhuvudtaget på detta sätt längre eller är det bara en relik från förr?

Tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Fråga tjejens far?
  • Miss Cykel

Jag tror att det inte är lika vanligt numer, eftersom dottern anses ha en egen vilja och därmed inte behöver pappans tillåtelse.

Däremot kan det ju vara lite mysigt kanske?! :)

• 20071231

Min m2b frågade min pappa först, mest för att han ville göra det "rätt" (enl. honom) från början.
    Tycker själv att det är en trevlig gest, men absolut inget måste i dagens läge.
    Gör som du känner blir bäst!

• Mimi_

Jag tycker inte att det är ett måste idag.
    Däremot så tycker jag att det mer är trevligt och omtänksamt.
    Du kanske inte behöver be om hennes hand, utan mer tala om att du har tänkt att fria till din käresta.
    Jag hade blivit glad om min m2b hade gjort det. Mer som en trevlig gest om du känner att du har bra kontakt med hennes pappa.

Lycka till

• anne på grönkulla

Avstå om du inte verkligen tror din tjej skulle uppskatta det (helst om hon inte uttryckligen sagt att hon vill det).

Själv skulle jag bli galen om min man gjorde det och allvarligt ifrågasätta om jag ville gifta mig med någon som såg mig som min fars ägodel.

• Silverlyran

Ärligt talat så hade tyckt att det hade varit förnedrande. Som om man vore ägd av sin pappa. Nu för tiden är ju faktiskt även kvinnor myndiga sedan NÅGRA år tillbaka.

• Liten Kanin

Hej!
    Min fästman bad min pappa om min hand innan han friade till mig. Det var väl inte jätteallvarligt menat, utan mer som en fin, traditionell gest. Pappa blev jätterörd och jag tycker att det var väldigt romantiskt.

• Snart_FruL

Jag hade sagt nej till ett frieri om min m2b hade frågat min far först. Jag skulle definitivt inte vilja ha en make med så rutten kvinnosyn.

• Snart_FruL

Du får ursäkta mina hårda ord, men är det nåt som får mig att se rött så är det alla typer av handlingar där kvinnor ses som en ägodel, även om det bara är en gest.

Jag är en självständig kvinna, min far har inte något som helst att säga eller besluta om när det gäller vem jag ska gifta mig med. Och om min m2b skulle tycka att det är ok att fråga min pappa först, då skulle han vare sig känna eller älska mig.

• fruWiklund

du kanske inte behöver be om tillåtelse för att gifta sig med hans dotter men om du själv tycker att det är en fin gest att först fråga föräldrarna kan du väll be både mamman och pappan om deras välsignelse?

• jennysnartfru

Hej!
    Min M2B frågade min pappa först eller egentligen inte, vi förlovade oss 21 Juli 2006, dagen efter ringde vi mina föräldrar. Började med mamma och sen pappa. Min M2B började det samtalet "i egenskap av Jennys far så frågar jag om lov till hennes hand..."
    Det blev alldeles tyst i andra änden. Sen kom det positiva från min far. Han uppskattade gesten även om den var en dag för sent.
    Jag rekommenderar det varmt. Respekten gentemot sina svärföräldrar är aldrig fel.

Svar på tråden Fråga tjejens far?