• mian73

Blir jag någon gång hans hustru??

Jag börjar så smått misströsta att jag någonsin ska bli fru...
    Jag har alltid önskat mig ett fint bröllop med mannen jag älskar. Jag vill på något sätt att det ska vara vi.. tillsammans, ha samma namn, höra ihop. Att han är min och jag är hans på något sätt, på allvar. Mannen har jag redan hittat...för 14 år sedan!!!
    Han vet att jag vill gifta mig med honom. Vi har två barn tillsammans och har bott tillsammans i 12-13 år. Problemet är att han hela tiden undrar vad det skulle göra för skillnad att gifta sig. Vi har det ju bra ändå enligt honom. Jag har försökt förklara för honom att det är känslan av att det är vi på riktigt, att vi har gjort våra val. Jag vet att han älskar mig över allt annat och när vi diskuterat detta och jag frågat honom hur han ser på livet om kanske 20 år så är han säker på att det är med mig han lever. Jag kan då inte förstå varför han inte vill gifta sig med mig. För mig känns det som att, ja men då är det väl bara att köra då om han ändå vill leva tillsammans med mig. Har hintat flera gånger att om skulle han fråga får han ett ja direkt. Vi var tom barnfria på en weekend-resa utomlands och vi hade det såå mysigt. Jag tänkte att kanske nu...men nej då. Försöker att inte tjata om det men det gnager inom mig så jag tänkte att på BT kan man alltid få stöd. Vad tror ni? Är det kört för mig?

• Svar på tråden Blir jag någon gång hans hustru??
  • Saltakatten

lööv it too. hardcore juridik!

Perfekt, skriver hardcore juridisk PM om samhällstjänst just nu. Har inta tid med familjerätt just nu.

• rocketqueen

Ah, du tänker så.

Haha, jaså! Tack för upplysningen, den var annan än vad jag fått från annat juridik-håll. (! )

• Blueberry pie

En annan skillnad är att en efterlevande make alltid har rätt att få ut ett större belopp av kvarlåtenskapen efter den döde maken (fyra basbelopp) oavsett förekomsten av testamente från den döde maken än vad som är fallet beträffande den del av samboegendomen som en efterlevande sambo har rätt att få ut (två basbelopp).

• anne på grönkulla

LÄnken vill inte. Jag försöker klistra in texten - men i grunden säger den samma sak som sagt i tråden:

Så mycket förlorar du på att leva "i synd" 2006-10-11 Att leva som sambor istället för som gifta sig kan slå hårt mot ekonomin.
    ? Det är mycket större skillnad mellan att vara gift eller inte än vad folk tror, säger Margareta Brattström, docent i civilrätt vid Uppsala universitet. Det går en skarp linje mellan gifta och sambor i svensk lagstiftning.

Den som är gift ska exempelvis kunna räkna med att den andre maken ställer upp så att båda har samma standard.

? Det ska inte vara något tjafs. Om den ena har råd att åka på dyra lyxresor ska den andre kunna göra det också, säger Margareta Brattström, som har en lektorstjänst med inriktning på familjerätt.

Det gäller inte för sambor.

? När man är sambo klarar man sin ekonomi själv.

Däremot är föräldrar alltid gemensamt underhållsansvariga för sina barn, vare sig man är gift, sambo, eller har skilts åt.

? Var och en ska bidra efter sin förmåga, säger Margareta Brattström.

Under äktenskapet eller samboförhållandet äger alltid var och en sin egendom och det man köper själv.

Men när ett gift par går skilda vägar, genom skilsmässa, eller när den ena maken dör, delas alla tillgångar lika. Undantaget är om man upprättat ett särskilt äktenskapsförord som slår fast att viss egendom ska tillhöra den ena maken.

När ett sambopar skiljs delas bara bostaden, om den köpts gemensamt, och de saker som inköpts till det gemensamma hushållet.

Allt annat, som sommarstugan, bilen eller hunden, tillhör den som har betalat.

Och om den ena sambon avlider ärver den andre inte någonting.

? Många löser det genom att skriva ett inbördes testamente. Men det man inte tänker på är att om man har barn tillsammans så tillfaller alltid laglotten barnen.

Det innebär att barnet får ut sin del av arvet.

? Om barnet är omyndigt måste en god man utses eftersom den andre föräldern är jävig. Och den gode mannen måste kräva ut laglotten.

Det i sin tur innebär att den sambo som är kvar i livet tvingas köpa barnets del av bostaden för att kunna bo kvar.

? Det kan slå hårt i en situation där familjens möjlighet att försörja sig redan minst har halverats. Det är många som tänker ?om vi bara hade gift oss.?

FAKTA/ Tänk på det här:
    ? Om du är sambo ? skriv ett testamente. Din sambo har inte rätt att ärva dig om du dör. Testamentet skyddar inte mot barnens rätt att kräva ut sin laglott.
    ? Sambor har inte någon underhållsskyldighet mot varandra, varken under eller efter äktenskapet.
    ? För gifta par: Om ni inte vill dela på allt när ni skiljs åt, skriv ett äktenskapsförord där det som ska undantas görs till enskild egendom.
    ? För sambopar: Om ni inte vill dela på det som införskaffats till det gemensamma boet, skriv ett samboavtal.
    ? Du som är gift ? lagen reglerar att båda ska leva på samma standard under äktenskapet. Däremot har makar normalt inte underhållsskyldighet efter äktenskapet, även om det kan göras undantag för exempelvis en övergångsperiod eller om det finns synnerliga skäl, som att den ena maken varit hemma hela livet för att ta hand om barnen medan den andre stått för hela försörjningen.
    ? För gifta par ingår pensionssparandet i den egendom som delas vid en skilsmässa, det gäller inte för sambor.
    ? Om du vill ge bort/testamentera något till ditt barn, men inte vill att barnets make/maka ska kunna få hälften vid en skilsmässa ska du skriva in att gåvan/det du testamenterar är barnets enskilda egendom och inte får göras till giftorättsegendom.
    ? Att de saker som inköps tillhör den som köpt dem så länge äktenskapet varar hindrar inte från att sakerna kan utmätas vid en konkurs. Enbart sådan egendom som gjorts till enskild genom en anmälan till tingsrätten kan undantas.
    ? I ett äktenskap förutsätts mannen vara barnets pappa. I ett samboförhållande måste mannen erkänna faderskapet.
    ? Gifta sambeskattas vid förmögenhet, sambor sambeskattas bara om de har gemensamma barn.

• Blueberry pie

rocketqueen: Jaså? Ja, men då kanske de som har upplyst dig om något annorlunda skulle ta och damma av sina familjerättsböcker och sin lagtext igen.

Äsch, det blir bara tramsigt att tjafsa om sådana här saker, så vi kanske ska lägga ner den här diskussionen, innan det blir tråkig stämning. Jag vet att jag har rätt, punkt slut. Min avsikt var aldrig att försöka glänsa med mina kunskaper (som jag har slitit häcken av mig i 4,5 år för att skaffa mig) utan att förse trådstartaren med sakliga juridiska argument för ett äktenskap. Sedan finns det ju naturligtvis hur många andra aspekter och argument som själv utanför hardcore juridiken.

• Blueberry pie

"som själv" = "som helst"

• Saltakatten

kan inte slita mig...

Blueberry, arbetar du med familjejuridik?

*nyfiken*

•  Miss Cee

Oavsett om man skrivre testamente så har du bara rätt att fritt fördlea 50% av dina tillgångar om du har barn! Så även om du skriver ett testamente att allt du äger ska gå till din sambo, så kommer barnen att få ut 50% när du dör, det du skriver blir ogiltigt. Och barnen kan inte avsäga sig det heller (om de är under 18) för en överförmyndare går in och kräver ut deras arv vare sig de vill eller inte.

Så det hjälper inte med ett testamente. Äger du ett hus ihop med din sambo och du dör, så kommer din sambo ändå att tvingas skaka fram 25% av husets värde för att lösa ut sitt eget barn..

• Blueberry pie

Nej, det gör jag inte, jag arbetar som tingsnotarie på en tingsrätt, vilket innebär att jag sysslar med all möjlig juridik, från civilmål (till sådana hör framförallt ekonomiska familjerättsliga mål) till brottmål, till konkurser.

Jag har dock ett särskilt intresse för familjerätt. Om man dock skall se det lite krasst är det ofta tyvärr ingen högre status att arbeta med den typen av juridik (= dålig lön i förhållande till arbetstider).

• Blueberry pie

Sorry Saltakatten förresten, om mitt svar blev för basic för dig. Såg just att du satt och pillade med en juridisk PM så du är nog säkert redan insatt på området.

Svar på tråden Blir jag någon gång hans hustru??