• mian73

Blir jag någon gång hans hustru??

Jag börjar så smått misströsta att jag någonsin ska bli fru...
    Jag har alltid önskat mig ett fint bröllop med mannen jag älskar. Jag vill på något sätt att det ska vara vi.. tillsammans, ha samma namn, höra ihop. Att han är min och jag är hans på något sätt, på allvar. Mannen har jag redan hittat...för 14 år sedan!!!
    Han vet att jag vill gifta mig med honom. Vi har två barn tillsammans och har bott tillsammans i 12-13 år. Problemet är att han hela tiden undrar vad det skulle göra för skillnad att gifta sig. Vi har det ju bra ändå enligt honom. Jag har försökt förklara för honom att det är känslan av att det är vi på riktigt, att vi har gjort våra val. Jag vet att han älskar mig över allt annat och när vi diskuterat detta och jag frågat honom hur han ser på livet om kanske 20 år så är han säker på att det är med mig han lever. Jag kan då inte förstå varför han inte vill gifta sig med mig. För mig känns det som att, ja men då är det väl bara att köra då om han ändå vill leva tillsammans med mig. Har hintat flera gånger att om skulle han fråga får han ett ja direkt. Vi var tom barnfria på en weekend-resa utomlands och vi hade det såå mysigt. Jag tänkte att kanske nu...men nej då. Försöker att inte tjata om det men det gnager inom mig så jag tänkte att på BT kan man alltid få stöd. Vad tror ni? Är det kört för mig?

• Svar på tråden Blir jag någon gång hans hustru??
  • rocketqueen

Saltakatten
    Fast du sa ju nyss att "skulle man bara vara sambor så ärver barnen" fast du kanske du menade om man inte varit intresserad av vad som händer med tillgångarna efter ens död.

TS, ville du ha ett lite större bröllop/ceremoni eller ville du bara gå till stadshuset i vanliga kläder och få papperena skrivna?

• rocketqueen

"då kanske du menade..."

• anne på grönkulla

Fast mer kunskap om vilka följderna är av att inte vara gifta, rent praktiskt, tror jag pushar iväg rätt många till en vigsel. Om man ändå tänkt leva med varandra är de rätt tungt vägande argument. Äktenskap är ju (rent rättsligt) mer praktiska och juridiska än romantiska.

www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx
    Sen var det kanske inte det utan den romantiska känslan av själva bröllopet TS var ute efter? Jag tror du får fria själv!

• Blueberry pie

rocketqueen: För det första är det inte "bara" att skriva avtal, testamente etc. Det är en ganska vanlig missuppfattning bland icke juridiskt kunniga personer att tro att man på egen hand på ett enkelt sätt kan reglera sina förehavanden på ett enkelt sätt.

För det andra går det INTE att med hjälp av testamente eller avtal att åstadkomma EXAKT samma situation för sambor som för makar. Jag vet inte hur intresserad/mottaglig du är för hardcore juridik men det finns vissa väsentliga skillnader

• rocketqueen

Blueberry pie
    Det beror ju på vad man menar med "enkelt", så visst kan det väl vara att "bara" skriva avtal.

Vad är de väsentliga skillnaderna?

• Jädissen

Älskar uttrycket "hardcore juridik"

• Blueberry pie

Med enkelt menar jag (vilket borde framgå) att det är någonting som gemene man kan klara av, utan professionell hjälp.

Den väsentliga skillnaden är att gemensamma barn alltid har rätt att få ut sin laglott om den ena sambon dör. Denna laglott kan aldrig inkräktas på genom testamente. Rör det sig om två makar ärver alltid den ena maken hela summan med försteg framför gemensamma bröstarvingar.
    Är du med?

• mian73

PennyJenny!!!
    Det är precis lika för mig som för dig. Det kunde varit mig du beskrev i ditt inlägg. Jag tror att det är lite lika för dig som för mig när det gäller själva vigseln. Jag har en väldigt framåt kille MEN...han gillar verkligen inte när han är helt i centrum utan vill nog också göra det lite mer privat.
    När barnen har lagt sig ikväll tror jag att jag ska ta upp det med honom och fråga hur han vill ha det och berätta hur jag vill ha det. Ni alla goa människor på BT har fått mig att bestämma mig. Nu är det slut med hintandet. Nu får jag ta itu med det på allvar...Återkommer med mera besked sen om hur det har gått!!!

• Blueberry pie

Jädissen: I knooow...

Svar på tråden Blir jag någon gång hans hustru??