• mian73

Blir jag någon gång hans hustru??

Jag börjar så smått misströsta att jag någonsin ska bli fru...
    Jag har alltid önskat mig ett fint bröllop med mannen jag älskar. Jag vill på något sätt att det ska vara vi.. tillsammans, ha samma namn, höra ihop. Att han är min och jag är hans på något sätt, på allvar. Mannen har jag redan hittat...för 14 år sedan!!!
    Han vet att jag vill gifta mig med honom. Vi har två barn tillsammans och har bott tillsammans i 12-13 år. Problemet är att han hela tiden undrar vad det skulle göra för skillnad att gifta sig. Vi har det ju bra ändå enligt honom. Jag har försökt förklara för honom att det är känslan av att det är vi på riktigt, att vi har gjort våra val. Jag vet att han älskar mig över allt annat och när vi diskuterat detta och jag frågat honom hur han ser på livet om kanske 20 år så är han säker på att det är med mig han lever. Jag kan då inte förstå varför han inte vill gifta sig med mig. För mig känns det som att, ja men då är det väl bara att köra då om han ändå vill leva tillsammans med mig. Har hintat flera gånger att om skulle han fråga får han ett ja direkt. Vi var tom barnfria på en weekend-resa utomlands och vi hade det såå mysigt. Jag tänkte att kanske nu...men nej då. Försöker att inte tjata om det men det gnager inom mig så jag tänkte att på BT kan man alltid få stöd. Vad tror ni? Är det kört för mig?

• Svar på tråden Blir jag någon gång hans hustru??
  • Saltakatten

Jo, om någon dör så ärver man varnadra om man är gifta. Skulle man bara vara sambor så ärver barnen. Skulle man tex ha ett hus så ärver barnen egendom till ett ganska högt värde. Dett innebär att barnen kan tillförordnas en kommunal överförmyndare (utses av domstol) som lägger sig i barnens ekonomi och du som efterlevande föräldrer kommer ha mycket svårare att ta egna beslut om hur du och barnen skall leva.

• rocketqueen

OT=Off Topic, alltså man skriver något som inte riktigt har med saken att göra...

• Saltakatten

hihi, vi skriver samtidigt i den gär tråden

• Blueberry pie

rocketqueen: Jaså, håller inte det argumentet? Skulle du vilja utveckla lite grann varför du anser att det inte gör det?

• Joleen

Okej, tack! har undrat länge

• rocketqueen

Saltakatten
    Hm, det är ju bara att ändra med skrivna avtal, det är inte speciellt svårt. Bara för att man är sambor betyder inte det att bara barnen ärver...

• Saltakatten

Nej, det säger jag inte men om man inte har testamente är det faktiskt lättare att gå till stadhuset och gifta sig

• rocketqueen

För att, som jag skrev, giftermål är absolut inte den enda lösningen. Vill TS partner inte gifta sig tycker jag allt att det är lite kasst att pracka på någon det argumentet när det ändå är så lätt att ordna med arvet utan att gifta sig.

• PennyJenny

Jag var i samma sits som du. (fast vi har ihop i 5,5 år och inga barn) Visste att det är han jag vill dela livet med, bli gammal med, få barn ihop med osv. Jag har ett bekräftelsebehov, jag behöver/vill få den här offentliga bekräftelsen som ett bröllop innebär i form av att vi visar världen att vi hör ihop, att vi heter samma sak osv. Jag vill ha en dag att manifistera att det är vi och en dag att fira vår kärlek.

Min sambo sa att han oxå vill gifta sig. Såsmåning om. Det sa han länge. Och jag har gått runt och väntat å det där djävla frieriet hur länge som helst. Hintat och sagt det rätt ut. Dragit fram honom till juvlearbutikernas fönster och pekat på ringar osv. Inget har hänt. nu stod jag inför att vi pratar om att skaffa barn. Jag är 34 i sommar, han 35. Vi kan inte vänta så mycket längre med det eftersom jag tycker att jag biologiskt börjar bli gammal för barn, man ska ha turen att bli gravida osv. Och jag sa rätt ut att jag vägrar vara gravid eller ammandes på mitt bröllop. Det kunde sambon förstå. Men inget hände. Så jag deklarerade en kväll att i helgen vill jag prata om det här med giftemål, du kan ju mentalt förbereda dig på det.

Och sedan pratade vi igenom det. Det visade sig att han var tveksam inför stort bröllop och festen och det handlade inte om att han inte vill gifta sig. Men han skulle helst vilja smita iväg typ. Eftersom det inte var ett alternativ för mig så fick vi helt enkelt förhandla. Det låter skittrist, men det gjorde att vi noga pratade igenom det hela, vad han ville, vad jag ville och vad vi kunde komma fram till som funkar för båda. Jag har fått gett upp saker och han med.

Men, för min sambo är äktenskapet inte lika viktigt. Han tycker att han bekräftar mig och vårt förhållande i sitt sätt att vara (han är väldigt gullig, omtänksamm och fysisk kramar och pussas mycket offentligt). Och visst, det gör han, men det var ju inte det som jag sökte. Eller naturligtvis, det oxå, men det fattades en bit. I slutändan handlade det om ifall han kunde göra det för min skulle, för att han älskar mig. Och det är nog så det är för oss. Vi har hittat en kompromiss som funkar för båda, men det är jag som vill ha bröllopet mer än han, jag vet att han i mångt och mycket gör det för att han älskar mig och för att det betyder mycket för mig.

Fråga honom själv, om du inte vill fria så fråga hur han ser på bröllop och ni två som gifta. Om han inte ser det i sin framtid, fråga varför. Fråga hur han ser på er två, ert förhållande, er framtid. Det är viktigt att prata om sånt här ifall man inte är nöjd. Förklara hur du känner, rätt ut utan krusiduller.
    Ingen av er är tankeläsare, du måste säga rätt ut vad du vill och du måste fråga honom ifall du undrar.

Lycka till!

Svar på tråden Blir jag någon gång hans hustru??