• TezzAmore

Dessertvin, ett måste?

Har en fråga angående drycker till maten. Vi har praat om att ha vitt vin till förrätten och rött vin till varmrätten. Efter det kommer vi att ha en lätt dessert och senare på kvällen tårta med kaffe och liqör/whisky. Frågan är nu, vad har man att dricka till desserten?? Måste man ha dessertvin eller går det bra med samma rödvin som till varmrätten? Vad är det för skillnad isåfall på rödvin och dessertvin? Kan inte minnas att jag har druckit något sånt tidigare!

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Dessertvin, ett måste?
  • Gabbies

dessertvin är ett jättesött vin.. jag skulle hellre välja vanligt vin framför det. speciellt om man ska äta något sött till då kan det bli väldigt sliskigt.. bara min åsikt iofs..

• viktualia

Med ett dessertvin som är utvalt för att passa smakerna i efterrätten - så höjs hela upplevelsen av maten.

MEN dessertvin är verkligen inte nån nödvändighet.

Vanligt vitt och rött vin passar oftast inte till efterrätter - eftersom båda delar är tänkta att matcha salt mat och efterrätter är oftast söta på ett eller annat sätt.

Dessertvin är sött till sin natur och passar alltså söta efterrätter.

På vårt bröllop bjöd vi på dessertvin (utvalt genom råd från Systemet) och som alkoholfritt alternativ blev det cider - fast tanken var att det skulle vara äppelmust.. men den glömdes bort.

Mycket lyckade smakkombinationer i alla fall!

• AlexandraOWO

Vi skall ha champagne eller mousserande till desserten! Lite kul med uppfriskande dryck så ingen somnar innan dansen...

• AnnaElefant

Jag tænkte att det blir kaffe och avec till desserten.

Dessertvin kan vara vældigt gott, men kan också vara vældigt sliskigt...

Champagne ær ju alltid gott!

• TezzAmore

Hmmm... kan man ha mousserande rosé till desserten då? Kaffe och liqör ska vi ju ha till tårtan senare...(det kanske alltid är mousserande om det är Rosé?) hehehe! Mina kunskaper inom vinets område är starkt begränsat som ni kanske märker!

• TezzAmore

*puffar*

Någon som vet om rosé alltid är mousserande?

Någon som vet om rosé passar till dessert?

• vena cava

nä, rose är inte alltid mousserande.. Bubbel kan funka till efterrätten beroende på vad ni ska ha (för efterrätt alltså..)

• anne på grönkulla

Nej, rosevin är inte alltid mousserande - det finns gott om "vanliga" roseviner. Och jag är inte helt övertygad aom att de passar till efterrätter heller - de flesta roseviner jag har druckit har varit ganska friska drink- och matviner.

• TezzAmore

Tack för era snabba svar!

Om man säger så här, vi har inte bestämmt oss för dessert än, men om vi tex. skulle ta Mörk chokladtryffel med bärkompott, vad kan passa bra till det då?

Svar på tråden Dessertvin, ett måste?