• TezzAmore

Dessertvin, ett måste?

Har en fråga angående drycker till maten. Vi har praat om att ha vitt vin till förrätten och rött vin till varmrätten. Efter det kommer vi att ha en lätt dessert och senare på kvällen tårta med kaffe och liqör/whisky. Frågan är nu, vad har man att dricka till desserten?? Måste man ha dessertvin eller går det bra med samma rödvin som till varmrätten? Vad är det för skillnad isåfall på rödvin och dessertvin? Kan inte minnas att jag har druckit något sånt tidigare!

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Dessertvin, ett måste?
  • TezzAmore

Tack för alla svaren, detta var verkligen svårt! Jag kan nog hålla med om att forts. med det röda vinet från varmrätten kanske inte blir så lyckat... vad är det för skillnad på en Madeira, dessertvin, Portvin?

*förvirrad*

• Lena+Mattias=sant

Jag tror du får bättre svar om du går till systemet med vad du ska laga och ber dem om tips på vin.

Jag tycker deservinen nivole är en höjdare till choklad. Madeira och Portvin är starkviner.

• TezzAmore

okey, så ett dessertvin är lite sötare än vanliga viner (dras lite åt liqörhållet?) och Portvin är lite starkare (dras lite åt whiskeyhållet?)

• Lena+Mattias=sant

dessertvin är sötare mer åt ciderhållet. Portvin är alkoholstarkare men ahr framförallt en mer koncentrerad smak och är sötare. Tänk starkvinsglögg på ett ugnefär.

• appapp

En annan idé är ett riktigt sött mousserandem typ asti eller nått. funkar förvånansvärt bra till desserter.

annars vill jag skå ett slag för Sherry!
    mums filibabba!

• ssart

Mitt tips är att först bestämma er för vilken efterrätt ni vill ha. Sedan bestämmer ni er om er budget tillåter dessertvin. Om ni då kommer fram till att ni vill ha dessertvin, så gå till systemet och berätta vad ni ska äta och fråga vad de rekommenderar. Om det är något som systembolaget är bra på så är det att ge bra smak-råd!

• TezzAmore

Tack för era svar! Jag får väl helt enkelt ta en tripp till Systembolaget. Synd att man inte kan provsmaka där!

• appapp

Fundera på vad ni själva vill ha. Köp hem och prova - en flarra asti kostar väl knappa 50:-
    lite choklad av nåt slag till så får du en känsla för hur det blir... gärna do inte extramörk i kakaform, utan en söt dessert...

• ssart

Ha ha! Ja, det vore något det!

• Februaritjejen

Man ska göra som man känner!!

Vi ska ha ett glas vitt vin till förrätten och sen två glas rött vin till huvudrätten. Vi skippar helt och hållet desertvin!!

• TezzAmore

Hur blir det att äta en dessert utan att ha något annat att dricka till än vatten? Det känns lite fel... men som sagt, smakar det, så kostar det tydligen!

• Lena+Mattias=sant

lykke07: allt som kallas dessertvin är inte starkvin, vissa är sött vitt vin tex med ädelröta eller eiswine.

desservin och starkviner går det åt väldigt lite av epr person. Mindre än man brukar räkna mousserande.

• ssart

TezzAmore
    "Hur blir det att äta en dessert utan att ha något annat att dricka till än vatten?"

Det beror helt och hållet på vilken dessert det är. Om ni serverar en "blöt" dessert som t.ex glass/sorbet, så blir man inte törstig. Om ni serverar en "torr" kaka/paj kan ni ha något "blött" tillbehör som frukt/fruktsås/grädde, så behövs ingen ytterligare dricka. Men om efterrätten är väldigt torr, tex mörk chokladkaka/tårta utan någon sås/grädde, då behöver man något att skölja ned den med, annars "dammar" det i munnen.

Jag tycker ni ska prov-äta de efterrätter ni tänkt på och sedan bestämma er.

Kan tillägga att vi hade dessertvin på vårat bröllop, men knappast någon drack av det. Inte jag heller. Kändes ganska bortkastat. (Vi hade glass till efterrrätt.)

• TezzAmore

ssart: Ja, det stämmer nog, att man får kolla lite på vad man ska ska äta för att hitta rätt dryck.

Jag har kikat på "Mörk chokladtryffel med bärkompott" till dessert. Va tror du om drickat då?

• ssart

Åh vilken svår fråga (men det låter VÄLDIGT gott!)... Jag tror att mörk choklad i alla former passar med dessertvin faktiskt, trots kompotten. Samtidigt tycker inte jag att vinet är ett krav. Snarare en smaksak (och en sak för plånboken)... Sorry, inte mycket hjälp! Men vore jag du skulle jag med glädje se fram emot att provsmaka...

Svar på tråden Dessertvin, ett måste?