• TezzAmore

Dessertvin, ett måste?

Har en fråga angående drycker till maten. Vi har praat om att ha vitt vin till förrätten och rött vin till varmrätten. Efter det kommer vi att ha en lätt dessert och senare på kvällen tårta med kaffe och liqör/whisky. Frågan är nu, vad har man att dricka till desserten?? Måste man ha dessertvin eller går det bra med samma rödvin som till varmrätten? Vad är det för skillnad isåfall på rödvin och dessertvin? Kan inte minnas att jag har druckit något sånt tidigare!

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Dessertvin, ett måste?
  • vena cava

hm, är väldigt dålig på matkombinationer, hoppas nån annan kan hjälpa dig.. kanske något "vanligt" mousserande..

• Kirsto

TezzAmore: Jag tycker portvin är väldigt gott till choklad!

Ett fantastiskt dessertvin (enligt mig) är Chateau de juge. Smakar rätt mycket päron, fruktigt liksom. Vingubben på TV4 sade "det är som änglar som kittlar insidan av gommen". Jag håller lite med, faktiskt.

Men till just er efterrätt tror jag mer på ett gott portvin.

• vena cava

Portvin blir smaskens, fast då är det ju ett dessertvin ändå.. Vill du inte ha något sött så tror jag ändå på bubblet.. finns säkert nån som har fler ideer..

• TezzAmore

Hmm.... Låter intressant... *funderar*

• 2007 augusti

jag tror att mousserande blir för lätt till den desserten. Chokladtryffel och kompott låter ju ganska maffigt och jag tror att ett dessertvin skulle passa bättre...

om man däremot har en lättare dessert typ sorbet eller ngt med frukt så tror jag på mousserande.

• Courage

Till mörk choklad och bär skulle jag föreslå en fin Madeira, det är snäppet bättre än portvin tycker jag.

• Lucia05

Skippa dessertvinet!
    Inte många som gillar sånt i alla fall. ;)
    Jag röstar för att hellre servera ett glas till av rödvinet istället. I synnerhet om ni serverar en dessert med choklad i. :D

• to&jo

om desserten är av chokladtyp skulle jag definitivt välja ett rött portvin som dryck till. det eller ingen ny dryck alls, skulle inte vara så gott med mer av varmrättsvinet. fråga på systemet, de är väldigt duktiga på att ge tips och råd.

•  Miss Cee

Eftersom vi och de flesta av våra vänner och familjer är kaffeälskare så kör vi på kaffe till både desserten och senare till tårtan.

Avec serverar vi endast med kaffet vid desserten.

• anneluttan

Jag tycker att man ska erbjuda dessertvin.
    Portvin är alltid gott till choklad.
    Skulle inte välja ett vin som man serverat till middagen...då är det bättre att utesluta vin helt och bara ta kaffe och avec´.

Svar på tråden Dessertvin, ett måste?