• Thailands brud

    Kristianstad/Åhus bruder 2007

    Jaha, finns det någon sådan här tråd innan?
    Om så är fallet ber jag om ursäkt!

    Men vi som ska gifta oss i Kristianstad/Åhus 2007 kan väl samlas här och ge varandra tips/idéer?

  • Svar på tråden Kristianstad/Åhus bruder 2007
  • Fru Esposa

    Jippie! Äntligen hittar jag någon som också gifter sig i Åhus.
    Jag har mitt bröllop i juli och jag känner mig såååå stressad med allt som måste göras. Trodde aldrig att det var så mycket att tänka på.

    Jagh ar bokat kyrka och lokal....och det är allt jag har gjort.
    Själv då?

  • Thailands brud

    Det mesta är klart som måste vara klart kan amn välsäga...

    Jag har bokat kyrka & restaurang, hår, min vigselring är beställd, har bokat prästen och solist. Håller på att färdigställa inbjudningskorten för tillfället. Fotografen är också bokad sedan 2 månader tillbaka.

    Kläder till oss båda är klart & nästa veck ska vi träffa restaurangägaren för att diskutera vidare kring arrangemanget.

    Ska ni smycka kyrkan något?

  • Slottet

    Hej jag skall gifta mig i Åhus i maj.
    Vigseln har vi i kyrkan med min gamla konfermationspräst Kaj Wessberg.

    Festen har vi på Strandvillan. Catering fixar Golfrest. och dryck köper vi i Tyskland.

    Jag skall fixa håret på Bahlsam (svindyrt). Blommor och tårta har mamma fixat genom kontakter inne i Kristianstad.

    Har ni pratat med kantorn gällande musik? Kompar han er solist?

    Vad har ni valt för musik, psalmer och solosånger? Vi har så svårt för att bestämma oss.

    Oj, det blev mycket men jag ligger hemma och är sjuk idag så jag får passa på att bröllopsplanera.

  • Thailands brud

    Slottet

    Kul med ännu en Åhusbrud! Vi har ännu inte fått klart med vem som blir vår kantor eftersom deras semestrar ännu inte är lagda. Skulle få reda på det i April och då boka ett möte för att träffa honom/henne tillsammans med vår solist. Vad gäller solisten så är hon en barndomskompis till mig och dessutom profesionell sångerska så jag litar på henne vad gäller musikvalet. Vi har vissa önskemål men hon har mycket bra idéer också. Psalmer har vi inte funderat så mkt över, tror inte det blir så många faktiskt eftersom vi hellre vill att vår solist står för det mesta av musiken tillsammans med organisten.

    Jag ska fixa mitt hår på Skägg & Lockar, hoppas det inte blir alltför dyrt. Vad tar de på Bahlsam?

  • Slottet

    På Balsham kostar det 2200, 2700 inkl smink. Myran och Malkom tog detsamma. Så jag kan tänka mig att Skägg och lockar ligger runt 2000 kr också.

    Enligt Svenska kyrkans regler (har jag hört, eller läst ngn stans) måste man ha minst 2 psalmer.

    Vart skall ni har er fest?

  • Fru Esposa

    Hej Åhus brudar!

    Blir det St:a Maria kyrka också för er del?

    Jag har uppenbarligen börjat ta tag på detta lite väl sent. Har inte hittat fotograf och de två tillgängliga tar ca 8500:-!! Man ska visserligen inte snåla med sitt bröllop men man måste väl kunna komma billigare undan.

    Fest ska vi ha på Villandsgården i Fjälkinge som är jätte fin och vi har hyrt våra egna kockar. (Dom har ett stoort kök att arbeta i där)

    En fråga... Det står alltså skrivet att man MÅSTE ha två psalmer?? Min fästman kan inte så bra svenska...känns lite onödigt då...eller...han, tillsammans med flertalet gäster, kommer inte att förstå nått ju.

  • Thailands brud

    Ja det blir S:t Maria för oss Festen kommer vi att ha på Kastanjelund i Yngsjö, ska dit i nästa vecka för provsmakning & för att diskutera detaljerna.

    Vi kommer att ha med minimum antalet psalmer eftersom vi vill låta vår solist framträda istället.

    Fru esposa: Kan ni inte få be om att ha några psalmer på engelska istället? Det borde ju gå för sig!

  • Fru Esposa

    Ja det kanske inte är en så dålig ide. Jag vet inte vilken präst vi kommer att ha ännu. ska dit nästa vecka.

    Ni ska dekorera i kyrkan själva eller?

  • Thailands brud

    Jag har frågat församlingen vad som gäller vi dekorering etc, eftersom vi gifter oss sist på dagen så innebär det ju att det är 2 vigslar före oss. Tror faktiskt at vi hoppas över så mkt dekorationer, eventuellt rosenblad i gången och lite levande ljus. Tycker kyrkan i sig är så utsmyckad med målningar etc, vill inte att det ska bli för mkt. Hur ska ni göra?

  • Slottet

    Vi skall träffa prästen om två veckor, ser vad han säger. Men vi tänkte nog smycka med lite röda rosor längs bänkarna.

    Vad har ni för anknytning till Åhus? Jag bor inte där men är född och uppvuxen där och mina föräldrar bor kvar.

    Det enda jag funderar på för tillfället är vad vår solist skall sjunga i kyrkan, vi kan helt enkelt inte bestämma oss. Vad har ni valt för låtar?

Svar på tråden Kristianstad/Åhus bruder 2007