• Anonym

Kärlek utan sex?

Jag lever i ett förhållande med min bäste vän. Tyvärr har vi sällan sex då min sambo saknar lust som han säger. Han har aldrig varit intresserad av sex så det är inget "problem" eller något fysiskt hinder som ligger bakom hans olust. Nu undrar jag om det är någon annan som har det som jag. Jag vet inte om jag har så stor lust längre då jag inte får någon respons men är fundersam om jag kommer att klara av att leva ett helt liv utan sex (så gott som, vi har sex ca 5 - 7 gånger per år i bästa fall). Vi älskar varandra, har roligt ihop, trivs tillsammans och längtar något så otroligt efter varandra när vi är från varandra. Vi kan inte tänka oss att leva utan varandra då vår kärlek är så stark. Kanske man ska acceptera att man inte kan få allt i livet. Passion dör alltid ut men vänskap består.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Kärlek utan sex?
  • TeaSpoon

Nope, sorry....

Men tanken jag har är väl ifall båda är överens så finns det inga hinder, eller hur?! Det är ert liv och ni bestämmer smådetaljerna...

• Anonym

Är lite likadan själv. Tycker inte sex är så viktigt. Kanske har sex en gång i månaden eller så.

• Gun

Jag tycker inte att det är så viktigt att man sex ett visst antal gången i veckan/månaden. Men jag skulle inte vilja vara utan vare sig min eller min mans lust! Vi kanske inte får till det så ofta, men vi VILL i alla fall. Passion måste inte vara detsamma som sex, vi har ett väldigt passionerat förhållande, även i de perioder då vi inte har jättemycket sex.

Kan ni jobba på det här på något sätt? För om det bara är han som inte har någon lust tror jag säkert att det kan bli ett problem. Jag menar, någon gång kommer du ju vilja göra något av din passion.

• Anonym

Samma anonym som ovan, kan börja kalla mig lingon om jag skriver fler inlägg! :D

Håller med Gun i att passionen ändå är viktig, och det är väl det som skiljer ett vänskapsförhållande från ett parförhållande. Vi kramas och pussas och smeks ofta, men som Gun säger, "får inte till det" så ofta... :)

• Anonym

Ja, vad är egentligen passion? Om man ser till kramar, pussar och närhet och kärleksfulla smekningar på kind så visst, då är vi passionerade! Men när det kommer till sex så är det ökentorrt...Jag kan inte säga vad jag vill då jag inte har så mycket att jämföra med. Men det vet jag att något mycket mer underbart än vårt förhållande kan jag aldrig få. Varför chansa och kasta bort allt det dyrbara bara för att se om sex kan vara så underbart man drömt om, för att konstatera att den mannen bara var het i sängen men inte funkade att dela vardagen med...Det känns vårt förhållande alltför dyrbart för att göra.

• Gun

Jag förstår dig precis, men tror ändå visst att någon av er en gång kommer att längta efter himlastormande passion. Och då är det ju bra om det kan lösas med varandra! Sex ÄR en del av vardagen! Vågar jag utmana er på parterapi?

• Cinderella

Har du funderat på om din kille är homosexuell?

• Lotte

Tycker oxå att man ska skilja på om det saknas passion i förhållandet eller om ni bara har lite sex.

Vi har sex väldigt sällan, men det finns fysisk kärlek (smek och kram)och spänning mellan oss ändå.

Men om man penetrerar eller inte tycker inte jag har nåt med om man älskar varandra!

• Citronella

Vill ni ha barn tillsammans? Det lär bli svårt att få till det om man har sex så sällan tyvärr...
    För mig är inte enbart pussar, kindsmekningar och kramar sexuellt och sexuell lust är en av människans drivkrafter. Saknas den helt hos någon tror jag faktiskt att det är något som ligger bakom. Har ni bra sex när ni har det? Att faktiskt ha sex brukar generera lusten att vilja ha mer. Försök ta reda vad andra par gör i sängen, gör er attraktiva för varandra, låt inte vardagen bara bestå av vardag... fråga vad han tänder på, vad han skulle vilja göra, berätta detsamma för honom... Att hitta sin livspartner för tidigt i livet ger ju den nackdelen att man kanske inte har så mkt att jämföra med, man har liksom inte lärt sig alla roliga saker man kan hitta på med en man/kvinna..
    Och jo, man kan hitta någon som man känner sexuell lust för samtidigt som det är ens bäste vän. Jag kan acceptera att man periodvis har lite sex pga stress, trötthet, eller andra problem men jag skulle inte acceptera att man har lite sex pga att lusten saknas i grunden. Jag skulle personligen inte kunna leva med en man som inte ser mig som en sexuell kvinna som han blir tänd av, eller med en man som jag inte blir tänd på.
    Jag tycker ni ska prata med varandra om det här, för även om ni inte ser det som ett jätteproblem just nu, kan det bli det om några år.

• Anonym

Nej han är inte homosexuell. Tyvärr råder det en sådan föreställning i samhället att killar och män ständigt har lust och jämnt tänker på sex, vilket inte alls är sant. Säkert finns det de som passar in på den beskrivningen men vissa har faktiskt inte så stor lust, gäller såväl killar som tjejer.

Jag har inte funderat på om han älskar mig eller inte, det vet jag att han gör och jag älskar honom. Självklart har våra känslor för varandra inget att göra med penetrering! Jag söker mera än så i ett sexliv.

Svar på tråden Kärlek utan sex?