• Naura

    2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare

    Lucy, jo jag var in på Tiimari o kikade. Där fanns det massa papper o pyssel, o sen var jag även in på Bokia o tittade, men där var det inte mkt mer än vanliga papper o kopieringspapper i olika färger.

    Skrev ihop o räknade snabbt hur många inbjudningar vi kommer skicka ut på ett ungefär o det vart ca. 25st. Har ni nå bra tips på vars man kan köpa färdiga inbjudningskort på nätet, förrutom calligraphen?

    Sen en kanske korkad fråga....när har man brudskålen på ett bröllop?? (har bara varit på ett bröllop i mitt liv, är värsta rookien på det här) När har man den? O vad är den till för? Minns inget om nåt sånt på det bröllopet jag var på...

  • Naura

    Min Pappa tog inte heller våran förlovning så hemskt bra...tror jag iaf. Jag skickade ut nyheten med MMS, med bifogat foto på våra ringar till mammas, pappas, (de är skilda) o syskonens mobiler. De flesta visste att vi skulle förlova oss, hade köpt ringar o allt o sånt. Alla ringde upp o grattade (som jag visste att dom skulle göra) o ville veta allt, förrutom pappa. Han skickade sms som svar: "Okey, då får man väl säga grattis". Lät inte så kul, men jag ignorerade det. Han har aldrig gillat min pojkvän, o om han inte är glad för min skull så orkar jag inte bry mig om det.

    Nu har jag nog hittat ett sätt ang. inbjudningskorten. Hittade en tråd där en som hette N&N beskrev hur hon gjort sina av en finare tapet, och det lät så enkelt o fint så det ska jag nog testa göra själv oxå! Då får man program i samma papper oxå. :) Så då var nog den krisen över, hihi! :)

  • Naura

    Hej Hej brudar!! :) Har varit vaken o hemma sen 10 i morse, tog sovmorgon, men ändå inte hunnit kika in här ännu.

    Skärmaskin, var hittar man en sån? Är de dyra? Känns ju lämpligt om man som jag ska göra av tapet. Blir ju en del o skära av. Är ruggit peppad o vill börja göra mina kort redan nu, (drygt 1år för tidigt, hihi) men man får väl hålla sig till tåls o fundera ut i huvudet hur man vill ha allt.

    Känns som att jag snart har allt på ett ungefär klart för mig hur jag vill ha det...sen gäller det att hitta o köpa allt oxå till ett lagom pris.

    Kollade på kina klänningar igår...är det nåt ni har funderat på? Vart nästan sugen på att köpa en...är man ute i jätte god tid o hittar nån för ca. 1000kr så kanske man törs chansa...o blir det inte bra så har man tid på sig att köpa en här i sverige, men då har man ju förlorat 1000kr...men det kanske det är värt om den blir bra??

  • Naura

    Lucy_: Vilken fin klänning du har hittat! Ska du ha den i den färgen oxå? Jag är ute efter lite samma modell, men har inte bestämt mig för nån speciell ännu.

    Vilka bra länkar! Har inte kollat igenom alla ännu, men är redan helt snurrig i huvudet av alla tips o trix. :)

  • Naura

    Har spenderat kvällen med att först surfa monogram, sedan ställen där man kan göra stämplar av sitt eget monogram, och var man kan beställa egna sigillstämplar och lack. Hittade även servetter på Karins favoritbutik. Sånna saker kan man ju faktiskt köpa redan nu om man vill! :)

    Sen har jag o sambon försökt knåpa ihop en budget...det vi hade med i beräkningarna var klänning, smoking, vigselringar, lokalhyra, två rätters middag och tårta, vin till maten och skumpa till skålen, serveringspersonal, musiker och fotograf. Vi landade på 45 000 ungefär. Är det mkt eller lite?

    Har hittat jätte mkt fina varianter på inbjudningskort, som ändå är enkla att göra. Så nu känns det bättre. Är nu väldigt säker på att jag ska göra mina egna. :)

  • Naura

    Vi har räknat med 50 gäster, 50kr per person till förrätt, 150kr per person till varmrätt. Har kollat priser på olika catering i Luleå, det är ungefär vad man kan få betala. Vet inte om vi kommer laga den själv eller beställa, luleå är närmsta "storstad", har ingen bra (i mitt tycke) catering på orten vi ska gifta oss. Jämförde bara priserna från Luleå, men går nog inte att beställa utkörning av mat i 15mil enkel väg.

    Sedan 25kr/bit för tårtan, den ska vi köpa i Luleå däremot, har pappa o syskon där som kan ta med den på morgonen till bröllopet, och har hört att det är ungefär vad de kostar där.

    Sen mosserande vin 60kr per flaska, 10 flaskor till skålen (5glas per flaska). Och till sist vin till maten (4 glas per flaska) 13 flaskor, 70kr st.

    Alla kommer ju inte dricka alkohol, men vi räknar på det iaf så blir det inte för lite iaf. Det är våra mat o dryck kostnader. Känns rimligt ändå...eller?

  • Naura

    Norrsken: Vi tänkte som så att går man ut på restaurang så klarar (iaf vi) man sig på ett glas till en rätt. Ett glas vin och vatten, eller hur har ni tänkt? Hur mkt vin brukar man dricka per rätt? Vi är rätt nya i vindrickandet o klarar oss gott på ett glas.

    Men när du säger det så ser jag att jag har glömt vin till förrätten...räknade bara till varmrätten och till skålen.

  • Naura

    Norrsken: Ja nu när jag har läst runt lite så verkar det ju som att de flesta har två glas till varmrätten. :) Är som sagt rätt ny med det här o dricka vin, så det är bra man får lära sig. :) Men det gör nog inte så stor skillnad kostnadsmässigt för oss, eftersom vi räknar på 50 gäster, o kommer nog bara ha 40, o 10 av dom kan jag på rak arm säga att de inte kommer dricka. Och vissa dricker kanske öl eller cider. Men att ha nåt litet till efterrätten verkar ju oxå passande, det har jag inte heller tänkt på.

    Har tänkt ha betalbar efter middagen iaf, hur mkt som ska finnas o välja mellan vet jag inte ännu, men öl, cider, vin o några enkla drinkar.

    MrsNyberg2B: Fint kort du hittat! Jag har kollat på kort i flera dagar nu känns det som. :)

    Ina: Du får gärna maila bilder på klänningen till mig oxå om du vill! camhag@gmail.com

  • Naura

    Hej Hej!

    Idag har jag varit o tränat, var i skolan, varit o handlat, OCH skaffat mig ett sommarjobb! :D Blev totalt överraskad, var på en intervju i februari o det känndes så himla trist efterråt, att chefen inte alls var intresserad av mig o sånt, men nu ringde han o sa att han ville anställa mig!! :)

    Så nu har vi varit o firat med en bit princesstårta på kondis! :) Tror fasiken jag kan nöja mig med en princesstårta till bröllopet...i smaken alltså, den ska se ut som en bröllopstårta åndå. :) Det är nog min absoluta favorit, har alltid gillat den. Så hittar jag ingen annan, så vet jag att det är ett säkert kort för mig. :)

    Norrsken, hoppas det löser sig med jobb o flytt för er! Man ser verkligen i dina inlägg hur mkt du längtar! :D

  • Naura

    Det blev 10 veckor heltid på Handelsbanken som kassörska. :) Pluggar till civilekonom, o har tidigare jobbat på Svensk Kassaservice i deras kassa. Men nu känns det jätte kul att få jobba på en riktig bank! :)

    Jaa jag bor i Umeå för att få utbildning, sen kommer jag flytta längre norrut igen. Saknar norrbotten otroligt mkt. Finns inge vackrare på sommaren. Jo, södra sverige är oxå fint för där finns det så mkt fina träd, men är nog för mkt "mammas flicka" för att kunna flytta så långt bort. :)

Svar på tråden 2008 Sommarbröllop - Originalen tuffar vidare