• -svea-

hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!

Vi har varit gifta ett tag och har det ganska bra.

Vi har pratat mycket om otrohet, och har samma syn på detta, trodde jag.

En av min mans bättre kompisar är otrogen mot sin fru. (han har varit gift i många år och har två barn runt 10 år) Detta är något jag haft på känn länge, och frågat min man om länge men han förnekar och blir arg på mig att jag kommer med sådana anklagelser.

Jag satt och tittade i min mans telefon en dag, varav jag hittade flera sms från denne otrolna mannen då han skickar vidare tjejens sms.. Jag ser även att min man svarat och tycker att det är jätte häftigt!!!!

Vad ska jag göra? Det känns som om jag inte känner min man längre. Vi har det bra nu, men tänk om 10 år, när det inte är så spännande längre, ska han vara otrogen då? Uppenbarligen tycker han ju att det är ok!

Snälla hjälp! Detta är en grej som gör att jag funderar på skillsmässa. Jag vill inte vara gift med en man som jag inte kan lita på.

Ska jag berätta anonymt för min mans kompis fru? Hade det varit jag hade jag velat veta..

phu,,,

• Svar på tråden hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!
  • Bobou

I de flesta fall skulle jag inte prata med den bedragna parten om jag råkat få veta - det är faktiskt inte min sak. Det finns de som blivit arga när andra kommit och lagt sig i på detta sätt (som jag läst om här på BT, t.ex.), om de haft en tyst överenskommelse att det är ok med snedsteg så länge den andra slipper veta, etc.

Men i detta fall skulle jag absolut prata med frun, därför att detta verkar bli en "alla vet, utom hon"-situation. (Fler kompisar kanske vet, och deras tjejer i sin tur, som kanske hänger på BT...) Om hon blir den sista som får veta, så kommer hon att känna sig sviken inte bara av sin man, utan av hela sin omgivning. Alla som inte sagt något blir ju delaktiga i sveket.

Men om du berättar, TS, så säg bara vad du vet, och inte din egen tolkning. Jag vet att det låter osannolikt, men det finns ju faktiskt en liten chans att du misstolkat situationen. Vad vet du egentligen, din mans kompis och hans fru kanske leker rollekar? (Aja, det var långsökt... )

• Bobou

Jo, och en sak till - döm inte TS man så snabbt, det är inte alls lätt att ta upp med sina kompisar när man tycker att de gör något fel. Har ni aldrig blundat för saker som era vänner gjort? Jag har tyvärr gjort det många gånger, men ibland har jag också sagt ifrån, vilket då skadat relationen allvarligt... Och det är inte eftersträvansvärt om man vet att kompisen i fråga går igenom en kris.

• Meddelande borttaget
  • HLS

måste bara också:

inte alls särskilt konstigt att läsa sin mans sms, men det handlar väl alltid om vad man "bestämt" tillsammans.

min sambo har lösenordet till min mail, får gärna använda eller läsa i min mobil, lika självklart som att han har koden till mitt bankkort eller öppnar min post när jag inte är hemma.

• Marianne80

Min man har också koden till min internetbank, koden till min dator, men jag förväntar mig att han aldrig använder sig av möjligheten att kolla mig. Att läsa andras mejl, post och SMS olovandes tillhör inte heller min värld. Det är viktigt i en relation att få ha en privat del tycker jag.

• September mys

berätta för frun med att visa smsen, annars finns risken att hon inte tror dig!
    men prata med din man först.

• malle_1

Jag tycker inte att du skall berätta för henne - det måste vara en sista utväg.

Som några redan sagt, prata med din man och fråga om smsen och se till att lyssna på vad han säger och att vara noga med att berätta vad som stör dig med det hela - även om det är uppenbart för dig.

Jag tycker inte att du kan låtsas som ingenting - då riskerar sådana här saker bara att bli jättestora och komma fram vid fel tillfälle.

Det är ju bra att ta upp en sådanhär sak när ni har det bra i övrigt. Lycka till och berätta hur det gick.

• creative

Jag tycker inte att du ska prata med frun. Däremot kan du prata med din mans kompis och berätta att du vet vad han håller på med och be honom att berätta för sin fru själv innan du gör det.

Kanske kan du pressa honom att själv erkänna, tror att det måste vara det bästa sättet även för frun att få veta det på.

• Bröllopsbestyr

-svea-
    Berätta gärna hur det går. Det skulle vara intressant att se hur det gick utifrån allas råd och funderingar.

• msb

Jag skulle absolut villja veta om min man var otrogen,och jag skulle berätta om det handlade om en kompis som står mig nära.
    Men om det va som i ditt fall ( du verkar inte stå frun så jätte nära?? ),så skulle ja inte säga något.
    Tycker att man talar om sådana saker om det är en vän som man känner väldigt väl.
    Men jag förstår hur du tänker.

• tattar-Emma

Jag skulle bli galen om jag mailade en kompis och hon lät sin kille läsa mailet.

Okej om hon läste mailet/smset först och bedömde att det inte var hemligt, men att killen skulle läsa först finns inte i min värld. Skulle säga upp vänskapen direkt om det hände.

• Modestie

"Behandla andra som du vill bli hehandlad själv"

Om din man var otrogen, skulle du då inte vilja veta det? Är det vänskap att hålla inne med det? Nej! Säg att du misstänker det och varför. Stötta henne.

Sedan är dte väl bara att säga till din man att du skulle kolla hundbild i hans mobil och då såg meddelandet där han förhärligar otrohet och fråga varför.

Jag ser flera möjliga orsaker. En att han är lite naiv och tycker dte verkar som en häftig s*xgrej, han ser det ur din kompis perspektiv (härligt lustfyllt) än ur din kompis synvinkel. Vissa män är dåliga på att analysera vissa känslor, särskilt i grabbgäng, en viss attityd kan då framkomma.

En annan är att han själv haft en undanträngd dröm om andra tjejer som nu ploppade fram, men det är väl ingen katastrof. Man kan fantisera och drömma utan att förverkliga saker, de kan snarare fungera som en ventil och bränsle i den verkliga relationen. Men jag förstår om du är skakad och lite orolig. Du får nog trots allt utgå ifrån att det är DIG din man vill ha så länge han inte gör mer än så här. Det är hans ansvar om han i framtiden beter sig lika illa som din kompis, det kan du inte styra över.

Tycker dock ni ska ta ett snack med maken där du lägger fram din kompis förmodade perspektiv på det hela och "tänk-om-det-hände-dig"-perspektivet. Vid den eftertanken brukar det inte kännas så häftigt längre.

• BrendaStarr

Jag läste inlägget för min sambo och han blev förbannad när han tänkte sig att detvar HANS bästa kompis som uppförde sig på det viset... " Jag skulle be min kompis fara åt h-vete" är hans ordalydelse. Alltså - mitt råd är att du till en början pratar med din man och hör efter vad som egentligen har hänt, och hans åsikt om saken. Det är det viktigaste. OM din man nu verkligen har "hejat på" när hans kompis är otrogen, så ger det ju allvarliga följder för ert förhållande. En riktig kompis talar faktiskt om för sin vän när han gör något som är fel.
    Vad gäller sms-kollen så håller jag med någon ovan: om sms'en var så hemliga så kunde han faktiskt ha raderat dem.
    I mitt och min sambos förhållande finns inget hemligt och ingen önskan att hålla något hemligt. Vi har gemensam ekonomi och all post, alla sms, alla mail är gemensamma - om än adresserade till endera. All släkt och alla vänner vet att det som sägs till den ena delas med den andre men stannar där och sedan får de välja om de vill dela med sig till oss...

• AnnaSommar

-svea-
    Hur har det gått??
    Har du pratat med din man ännu?

• -svea-

Hej alla,

Tack för all hjälp, och lite vinklar på det hela.

Jag har bara träffat frun en gång, har däremot träffat hennes man oftare. Jag har ingen aning om deras förhållande, men jag antar att frun är ovetande.

Jag ska vänta på ett bra tillfälle och säga till min man att jag sett smsen. Jag ska inte vara arg, utan han får berätta själv. Som många har sagt, jag har ju ingen aning om hur deras förhållande ser ut.

tack för all hjälp!

• Kaffemoster

Döm inte din man genom SMS'en .. det är inte så säkert att han tycker att det är häftigt .. han kanske bara "spelar med" kompisen ... Om du inte känner paret, skulle jag nog inte lägga mig i. Man vet ju inte hur dom har det, och vad dom har för gränser.

Svar på tråden hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!