• -svea-

hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!

Vi har varit gifta ett tag och har det ganska bra.

Vi har pratat mycket om otrohet, och har samma syn på detta, trodde jag.

En av min mans bättre kompisar är otrogen mot sin fru. (han har varit gift i många år och har två barn runt 10 år) Detta är något jag haft på känn länge, och frågat min man om länge men han förnekar och blir arg på mig att jag kommer med sådana anklagelser.

Jag satt och tittade i min mans telefon en dag, varav jag hittade flera sms från denne otrolna mannen då han skickar vidare tjejens sms.. Jag ser även att min man svarat och tycker att det är jätte häftigt!!!!

Vad ska jag göra? Det känns som om jag inte känner min man längre. Vi har det bra nu, men tänk om 10 år, när det inte är så spännande längre, ska han vara otrogen då? Uppenbarligen tycker han ju att det är ok!

Snälla hjälp! Detta är en grej som gör att jag funderar på skillsmässa. Jag vill inte vara gift med en man som jag inte kan lita på.

Ska jag berätta anonymt för min mans kompis fru? Hade det varit jag hade jag velat veta..

phu,,,

• Svar på tråden hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!
  • nyår07

Ellte & Snitte,
    absolut! Håller med, skulle nån annan än min sambo läsa skulle jag bli förbannad.

Ingen annan känner mig så bra som han, och mot honom har jag inga hemligheter.
    Däremot, vänner och familj har man en annan relation till.

• HasseP

Otrohet är trist för det är så snaskigt lågt. Har man tröttnat på sin relation så får man faktiskt ha så mycket stake i sig att man gör slut först.

Klart du ska berätta för kompisens fru, men anonymt och understryk att du inte är 100 % säker. Är det falsklarm så går det ju att reda ut.

Sluta genast läsa din mans SMS. Man läser inte andras mejl, post, snokar i deras plånbok osv. När det gäller brev finns det ett lagrum som heter "brott mot brevhemligheten" och då är det straffbart att läsa andras brev. Dessutom tillhör det god ton att inte läsa det som andra inte visar fram. Man läser inte andras vykort, dagbok, e-post, brev, SMS osv om mna inte få uttalad tillåtelse.

Din mans otrohetsattityd är mycket oroande. Jag tänker inte först och främst på att han kommer vara otrogen mot dig i framtiden, utan framförallt att han tycker att svek och bedrägeri kan vara okej i en förtroenderelation. Om jag var du skulle jag diskutera förtroende och svek med honom, kanske utifrån en principiell grund. Om han ser svek, bedrägeri och därmed ljugande tystnad som något OK, så kommer ni aldrig utveckla det som en relation vilar på: vänskap. Ni kommer aldrig bli bästa vänner för han är inte öppen med sina tankar om det som skapar en livslång relation.

Men lita alltid på din man, ända intill motsatsen är bevisad. En relation bygger på att man ger sig hän. Om din man sviker dig i någon avlägsen framtid så är det hans svek, inte ditt fel, och inte ditt svek. Ingen ska då kunna säga att du inte givit allt för relationen. För de goda värdena i livet så är det viktigare att älska och ge kärlek, än att att vara 100 % säker på den andre.

• Fru Cinderella

Nu orkade jag inte gå igenom hela tråden. Men är du säker på att han inte bara skrev "skithäftigt" till sin kompis för att hålla "coolhetsfaktorn" uppe eller för att han inte vill att kompisen ska tro att han är.. ja vad nu killar kan tro att andra kan vara...

Det kanske inte har något att göra med er relation över huvud taget. Kanske mer att din man inte vågar säga vad han egentligen tycker till sin kompis??

• nyår07

Måste säga ifrån,

berätta absolut INTE anomymnt. Det är otroligt fegt!

Antingen är man tyst eller så står man för det man gör.

Att vara anomym är otroligt fegt. Kan man inte står för vad man säger, så ska man inte säga det. Särskilt som man vet att det sårar personen som får reda på det.

Nä, snälla -svea- , var inte anomym om du väljer att berätta.

Tänk om det hade varit du. Hade du velat veta att nån inte vågade prata med dig, utan lämnade en anonom lapp till dig?

Det hade verkligen inte jag!

• Lilla Li

Bara ääälskar det HasseP skrev i sina två sista stycken. Min livsfilosofi sammanfattad i några rader! :)

• Salomeh

Min första reaktion: Du kan inte ha det så bra med tanke på att du snokar i din mans telefon. Man gör sånt föratt man inte litar på den andra...och då är inte allt 100% bra! Ett viktigt problem som du måste ta tag i tycker jag och ingenting illa menat.

När det kommer till din mans kompis, Hur bra känner du honom och hans fru? Ringer du honom och ger ulitmatum så finns det risk att han ber dig dra åt helvete eftersom du inte har ngt med hans liv att göra, vilket är sant i sig. Likaså hans fru...hon skulle kunna säga samma sak oxå.

De kanske har öppet förhållande, har du tänkt på det!? Hur mkt vet du om deras förhållande?

Svår fråga men jag tycker du ska först och främst fokusera på varför du snokade i din mans mobil och hitta vart skon klämmer. Ditt problem är viktigare än kollegans just nu.

Lycka till.

• -svea-

Nu måste jag försvara mig lite...

Jag får titta i min mans mobil och han i min... Anledningen att jag hittade smsen var att jag letade efter ett mms med en bild på vår hund. Då såg jag ju överskriften vad smset handlade om och kunde inte hålla mig. Sen var jag även tvungen att titta vad min man hade svarat på dessa smsen. Jag har altså inte enligt mig snokat i hans mobil.

Självklart ska jag inte ringa upp frun anonymt, men jag har däremot funderat på att kontakta honom anonymt. Som någon sagt de kanske har ett öppet förhållande, vad vet jag...

Vad jag tycker känns mest olustigt med denna situation nu är att min man ljuger för mig. Som Hasse sa, vår relation är inte en bästa kompis relation.. Utan han har hemlisar för mig..

Tack för hjälpen

• jocelyn

Usch vad trist! Hela situationen med otroheten och din mans attityd, att han håller saker hemligt etc.
    Tycker att du ska konfrontera den andre mannen och din egen man ordentligt. Fy vilket sätt!

*styrkekram*

•  Miss Cee

Förstår att du är både förbannad och besviken.

Mitt råd är att du
    1) Tar upp detta med din man och förklarar precis hur du känner och reder ut det här mellan er. Han har ju inte gjort något fel egentligen men det hindrar ju inte att du har anledning att ifrågasätta hans moral och uppfattning om ett äktenskap...

2) Tala om för din man att du tänker inte medverka till att föra den här kvinnan bakom ljuset. Att du tänker berätta för henne inom en vecka, om inte hennes man hinner före.

3. Ring hennes man och berätta att du tänker avslöja honom och ge honom en vecka att göra det själv.

4) Ring frun. Inte anonymt.

Din man lär bli förbannad på dig för att du förstör hans vänskap med polaren. Polaren lär bli förbannad för att du lägger dig i. Frun kan säkert rikta sin ilska åt fel håll och "skjuts budbäraren". Men ta det inte personligt, något av det.

Din man och den andre mannen får skylla sig själva. Om du har frun hade du troligen velat att någon annan kvinna/man haft kurage nog att göra samma sak för henne. Tänk på det och gör det rätta.

Om din man tjafsar så säg att den här byken kunde han ha tagit hand om innan du fick se den. Var det så jävla hemligt så kunde han raderat sms:en. För det andra kunde han ha sagt till sin polare att vara ärlig med sin fru istället för att heja på(och kom nu inte med något bullshit om att män är annorlunda, de kan fan ha moral de också!)
    För det tredje så kunde han ha sagt till sin vän att han inte ville höra ett pip mer om hans affärer om han tyckte att det var fel. Och för det femte kunde vännen ha hållt tyst om sin affär från början om det var hemligt. Och inte minst, han kunde betett sig som en man och håll byxorna stänga från början!!

• Stadgad fru

Så hemlig kan ju ändå affären inte vara om polaren skickar runt sms om vad som försiggår. Han kanske inte är den enda av killpolarna som vet.
    Kan du inte få igång en liten fundering kring detta och hoppas att din man säger sanningen, då har du ju fått veta det du redan vet.
    Jag skulle inte vilja möta min mans vänner och i efterhand få veta att alla vetat om affären bakom min rygg men jag skulle samtidigt inte vilja avslöja en affär för någon.
    Problemet ligger egentligen hos polaren, det kan väl vara lite läskigt för han om han vet att du vet....
    Jag hoppas att du och din man kan tala ut om eran åsikt på äktenskap.

Lycka till...

Svar på tråden hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!