• -svea-

hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!

Vi har varit gifta ett tag och har det ganska bra.

Vi har pratat mycket om otrohet, och har samma syn på detta, trodde jag.

En av min mans bättre kompisar är otrogen mot sin fru. (han har varit gift i många år och har två barn runt 10 år) Detta är något jag haft på känn länge, och frågat min man om länge men han förnekar och blir arg på mig att jag kommer med sådana anklagelser.

Jag satt och tittade i min mans telefon en dag, varav jag hittade flera sms från denne otrolna mannen då han skickar vidare tjejens sms.. Jag ser även att min man svarat och tycker att det är jätte häftigt!!!!

Vad ska jag göra? Det känns som om jag inte känner min man längre. Vi har det bra nu, men tänk om 10 år, när det inte är så spännande längre, ska han vara otrogen då? Uppenbarligen tycker han ju att det är ok!

Snälla hjälp! Detta är en grej som gör att jag funderar på skillsmässa. Jag vill inte vara gift med en man som jag inte kan lita på.

Ska jag berätta anonymt för min mans kompis fru? Hade det varit jag hade jag velat veta..

phu,,,

• Svar på tråden hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!
  • Lilla Li

Först och främst hade jag konfronterat din man för att fråga

1) Varför har han förnekat det trots att du frågat?
    2) Tycker han verkligen detta är ok och vad är hans ståndpunkt?

Och ja, jag skulle berättat för mannens fru! Man kan ju hävda att det inte är min ensak eller så, men jag hade också velat veta i en sån sits.

• Sister of the Night

Vilken soppa...

Ingen kul situation direkt. Ni har det bra nu, skriver du. Samtidigt som din man visar sig sitta inne med tankar och uppfattningar som han valt att fullständigt förneka inför dig (att det är "coolt" med sådana här eskapader).

Han blir dessutom förargad nr du berättar om dina misstankar kring hans kompis. Vet du vad, jag hade tagit det som en varningssignal! Jag skulle inte komma ifrån tanken att han kanske bluffat även om annat.

Sen till frågan om du ska berätta för henne eller inte.
    Jag säger som du; jag hade också velat veta. I synnerhet när historien är så "snaskig" att den otrogne mannen har mage att göra en "grej" av det, och skicka skrytmess till sin polare (som dessutom har den dåliga smaken att uppmuntra eländet).

Ja, riktas frågan till mig så blir svaret under dessa omständigheter att frun har all rätt i världen att få veta.
    Dels för att hennes karl faktiskt bedrar henne (och är stolt över det), dels för att han faktiskt utsätter henne för en medicinsk risk genom sitt ruttna beteende.
    Vem vet vad han drar hem i kalsongen? Blir hon smittad av en sexuellt öveförbar sjukdom kan hon ju bli steril. Bland annat.

Antagligen kommer en och annan att vifta med fingret över att du snokat i din mans mobil. Jämfört med vad han pysslar med så känner jag dock att den biten bleknar rätt rejält.
    Men vad fick dig att göra det från första början?
    Fundera på om du har en magkänsla som säger dig att allt inte står rätt till.
    Och om så är fallet, lyssna till den.

• nyår07

Nej!
    Du ska INTE berätta för den bedragna kvinnan!
    Däremot föreslår jag att du kontaktar den bedragande mannen och säger typ " jag vet vad du håller på med, antingen berättar du eller jag..."
    Så tvingas han berätta.

Anledningen till att jag inte tycker att du ska berätta är att du inte vet deras situation. Hon kanske vet, men accepterar det. Hon kanske inte tror dig och blir förbannad på dig för att du "ljuger".

Bättre att konfrontera den bedragande mannen med din vetskap (du kanske ska svara från din mans mobil till honom, och göra klart att du läst allt där först).

Samma sak med din egen man, ta upp frågan och lägg fram hans mobil till honom och säg "varför har du ljugit".

Sedan att din man tycker det är häftigt behöver faktiskt inte betyda att han själv skulle göra det. Tyvärr så har många killar den tendensen att de tycker sånt är häftigt när nån annan gör det. Killjargon - men jargon är jargon och behöver inte betyda mer. Tex. han tycker det är häftigt (säger att han tycker det är häftigt) när polaren är otrogen, men själv skulle han aldrig kunna vara otrogen mot dig.

Som sagt, att säga/skriva att man tycker det är häftigt betyder inte heller att han verkligen tycker det. Han bara hakar på polarens jargon!

Så, mina förslag!

1. Konfrontera den bedragna mannen och tvinga honom att berätta för sin fru, med hot om att du annars gör det.

2. Prata med din man och fråga vad han menar med att uppmuntra otroheten.

LYCKA TILL!!

• anne på grönkulla

Prata med din man igen. Säg att du är obekväm med detta och var ärlig om varför. Fråga om han skulle göra motsvarande och hur otrygg du känner dig av tanken.

Men den andra relationen skulle jag inte lägga mig i i första hand. Deras äktenskap kan du inte ta ansvar för. Däremot kan du uppmuntra din man att tala med sin kompis om det och att åtminstone slut auppmuntra honom.

• Tallen

Oj,Oj...
    När det gäller otrohet går pulsen upp i varv. Jag börjar i fel ände, självklart skall du berätta för tjejen som blir bedragen. Tänk och sitta hemma och vänta med sina barn på någon som beter sig så ruttet. Den ende som behöver veta om otroheten är faktiskt hon. Det är hon som skall bestämma om hon vill ha en sådan man och om han skall få vara kvar hos henne, inte han om han vill vara kvar!!

När det gäller dig och din man, så kommer du inte må bra av att gå runt och oroa dig. Antingen får du konfrontera honom med det du vet och hur du känner för det eller så lägger du det på is, han är inte den som varit otrogen. Men jag förstår din vånda. Som någon sa tidigare, lita på din kvinnliga intuition...

• fröken Inga

Jag tycker att du först ska prata med den otrogne mannen så han får en chans att bekänna det hela för sin fru, inte för hans egen skull utan för fruns.

Hade jag varit i hennes situation hade jag helst sett att jag fick veta det från min man. Om han inte gör det tycker jag att du ska berätta.

• HLS

jobbig situation!

men: tro inte det värsta om din man. han kanske bara är en väldigt lojal och stöttande kompis. inte helt rätt taktik kanske att hejja på vännen i ngt så idiotiskt som otrohet. men som sagt var, här är det svårt att veta hur det andra äktenskapet är. vet att jag själv hejjat på en vän som var i ett dåligt förhållande och träffade en ny...
    prata med din man. han kanske har lovat sin vän att hålla tyst, och då behöver han konfronterat. och kom ihåg att allt man säger till sina vänner behöver inte vara det man verkligen har i hjärtat. han kanske tycker situationen är jättejobbig med vill inte vara dömmande?

berätta inget för frun om ni inte känner varandra väl! prata med din man och få honom att förstå att hans plikt som vän är att få kompisen att berätta för frun själv.
    fast funkar inte det... jag hade velat veta, men jag hade säkert hatat den som berättade.

• Ellte

Ischa vad jobbigt! Och så svår situation...för vad ska du säga till din man? Nu skriver du ju inte exakt hur det var men jag antar att han inte vet om att du luskat i hans mess (för då hade du väl tagit upp det på en gång?) och hur börjar man då liksom?

Alltså,

pratar du med din man om detta måste du erkänna att du kränkt hans integritet

pratar du med din mans kompis kommer han tro att din man "skvallrat" alt. så måste du ändå erkänna att du tjuvläst din mans privata post

Hur väl känner du kompisens fru? Kan du prata med henne om detta och ta reaktionen på det?

• Switzerland

I think that you need to understand that men and women have different relations to each other. Men are not necessarily the same to a women as they are to a man. Espicially if it is a close friend. Maybe your husband is only pretending that it is cool that his friend has a lover. but in actual fact he does not think so. And that is what he tells you.
    If you ask your husband about this now, and he say that his friend is not having something on the side, then you will know that he is lying to you, and then when you tell him that you know, and he realisise that you have been going through his private stuff, then i think that you will be opening a can of worms that you do not want to. Men and women have things that they tell there partner, and things that they tell their best friends. certain things you just cant really share. I think that this is they way that you husbands feels. Men often want to show that they are cool , and dont care infront of friends. BUT this does NOT mean that this is the way that they are.
    But if you really want to tell your husband then, you can say something like you saw his friend with another girl, or something and they looked pretty close. and then maybe he will tell you. If not then I think that one should respect ones privacy.

• somsom

Jag håller helt med **snart brud**!

Kram!

Svar på tråden hjälp,, min mans kompis är otrogen, och min man tycker det är häftigt!!