• honungshy och kanelfräknar

Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!

Hjälp mig!!

Jag är så torr på benen, närmare bestämt smalbenen! Jag håller på att klia ihjäl mig och huden ser ut som ett spindelnät ungefär. Smörjer och smörjer med en fet CCS lotion från Apoteket men det tycks inte hjälpa. Har varit rädd för lotioner med karbamid (kanske svider) men nu ser kag ingen annan utväg..

Ge mig era BÄSTA tips på krämer/lotioner för extremt torr hud! Obs! Det är inte exsem (tror jag) utan bara torrt som i öknen.

Please!!

• Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!
  • NinaHq

...eftersom det där med omega 3 kan vara lite knepigt för just veganer och vegetarianer när man inte äter till exempel fisk.

Förr var jag ganska torr i ansiktet och provade att äta en tesked linfröolja på morgonen. Det smakar urk men för mig tog det bara ett par dagar innan jag blev bättre. Min hy fick även ett slags skimmer (ej fettskimmer!). Jag har för mig att man kan måla med linolja och att samma skimmer syns i färgerna. Gillar du inte smaken kan du blanda ut oljan i juice eller använda den som komponent i dressing. Tänk bara på att förvara den svalt och att köpa den kallpressad och i en mörk flaska. Oljan är mycket känslig för ljus och värme. Lycka till!

• Giiirly

Har inte läst alla trådar men jag kan varmt rekommendera Apotekets Fenuril är kanonbra! (Finns i olika storlekar så man kan testa först!)
    Det tar dock ett tag innan den smälter in i huden, men det är värt den väntan!
    Första gången man använder den kan det svida lite, men det är övergående så...!
    Lycka till!

• sommarsol9

Köp Miniderm på apoteket den är bäst!!

• pickolina

Linfröolja finns oxå på kapslar..om man inte vill svälja ren olja... Däremot så är ju kapslarna av gelatin och jag vet att vissa vegetarianer även undviker detta..men ville tipsa om det ändå... :)

• NinaHq

Just ja, kapslar finns ju. En hel del kapslar är numera vegetabiliska (kolla på paketet!).

• pickolina

NinaHq
    Ah, det är ju bra.. De har väl insett "marknaden" i att tillverka ett alternativ... :) Toppenbra ju!

• NinaHq

Japp, det tycker jag också! Så jag tackar, bockar och sväljer ett och annat tillskott då och då =)

• 4:e Maj

Nikea, kramen pa bla burk (ej flytande pa flaska).

• Modestie

Jag använder Repair ifrån apoteket på extremt torra ställen, den är dunderfet och den tar jag på innan läggdags. Går trögt att smörja ut, men det är värt mödan. Lägger sig som ett lock för huden och "reparerar" den ifall den är akuttorr. Som lotion använder jag och barnen med torr hy Miniderm kräm också ifrån apoteket. En medicinsk kräm mot torr hy som är tunnare och mer osm en lotion. Vte inte om d einnehåller Karbamid, och visst kan det svida lite med Karbamid, men man får bita ihop och räkna till tio....det är värt det!

Jag fick tips ifrån vårdcentralen att duscha i vanlig olja typ olivolja eller matolja, att man alltså smörjer in oljan på kroppen i duschen som en tvål och sköljer av med vatten bara. Det fungerar ju också, men blir kanonfett! De oljebaserade duschprodukter som finns innehåller ju tvålämne också och har man riktigt torr hy funkar de inte så bra då tvålämnet s a s motverkar oljan och tvättar bort den och torkar ut

• honungshy och kanelfräknar

Omega 3 i kapselform!! Det kan vara något. Har ätit det för länge sedan och minns faktiskt inte om jag var midre torr, tror att jag var det.

Har stora förhoppningar på Dermanords produkter nu. Beställde prover på deras ansiktsprodukter som visade sig vara UNDERBARA! Blir så hunngrig nu och vill testa allt. Om jag bara hade lite mer pengar..

Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!