• honungshy och kanelfräknar

Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!

Hjälp mig!!

Jag är så torr på benen, närmare bestämt smalbenen! Jag håller på att klia ihjäl mig och huden ser ut som ett spindelnät ungefär. Smörjer och smörjer med en fet CCS lotion från Apoteket men det tycks inte hjälpa. Har varit rädd för lotioner med karbamid (kanske svider) men nu ser kag ingen annan utväg..

Ge mig era BÄSTA tips på krämer/lotioner för extremt torr hud! Obs! Det är inte exsem (tror jag) utan bara torrt som i öknen.

Please!!

• Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!
  • pickolina

Något annat som jag tyckte hjälpte bra när jag hade klåda överallt förut när det blev kallt ett tag...jojobaolja!..

• discodivan

testa olja - badolja - olivolja etc direkt efter duschen eller badet

• Cezi

Barnolja och Idominsalva...

Har extrem torr hud själv, har haft det hela mitt liv...

• nenne_74

Min son har eksem och extremt torr hud. Vi använder locobase repair som finns att köpa på apoteket. Den är suverän! Ett tips är salta bad. Min sons läkare tipsade om det. Saltet binder fukten i huden. Köp salt på apoteket, häll i badet. Ska vara ung. 1-2 dl salt i vattnet, smaka på vattnet, ska smaka som havsvatten ung. då är det lagom!

• nenne_74

Tänk på att idominsalva innehåller jordnötsolja om det finns någon som är allergisk!

• Lilla_Hemlig

Blir också extremt torr på vintern. Tror att felet för min del är att jag duschar för mycket, samt att jag då också smörjer in mig för mycket. Min kropp har en tendens att bli immun mot salvor och grejjer och det blir för mycket. Så mitt tips är att duscha måttligt, det räcker med en snabb dusch om dagen.
    Sen gillar jag också Bodyshops Bodybutter. De som är för riktigt torr hud funkar jättebra för mig. Är medveten om att alla är olika, men prova innan du säger helt nej.
    Annars kan ju ett tips vara att söka till hudläkare, de brukar kunna hjälpa om det inte finns nåt annant som funkar.

• Fea

Att inte göra saker som torkar ut huden kan vara en grej. Många har torr hud för att vi använder produkter som torkar ut den.

- Raka dig inte, eller på annat sätt ta bort håren. Låt dem sitta. (Jag har slutat för många år sedan och ingen reagerar).

- Duscha helst inte varje dag, ofta räcker det med att tvätta överkroppen vid tvättstället.

- När du duschar, tvåla inte in benen om de inte blivit smutsiga. Skölja med vatten räcker.

Mina ben brukar klara sig men fötterna blir extremt torra. De smörjer jag med en lanolinsalva (köpt på Nya Zeeland, så märket är inte intressant) och sedan sätter jag på tunna bomullssockar direkt, vilket ger mycket mer effekt än bara smörjning. Kanske kan du smörja benen innan du lägger dig och sätta på dig tunna bomullslångkalsonger. Inte så sexigt, men om benen blir bättre kan det ju vara värt det.

Fråga förresten gärna på apoteket.

• ~~Dark Angel~~

Ett litet tips!

Torka benen först efter att du duschat. Så lite vatten som möjligt är det bästa som ovanstående har nämnt.

Dessutom har jag hört att aloe vera ska vara bra. Det går ju att använda både "inifrån" och "utifrån".

• honungshy och kanelfräknar

Hej alla och tackför era svar!!

Raka benen har jag helt slutat med eftersom det kan irritera. Jag använder endast en rakapparat, antar att den gör mins skada. Duschar gör jag endast varannan till var tredje dag.

Bodybutter kanske skulle kunna hjälpa mig, tyvärr får jag exsem av dem.

Essex lotion har jag provat. Den är underbar men "räcker" inte till benen.

Eucerin duscholja kanske skulle kunna vara nåågot?? Jag har bara provat Niveas duscholja och den fick jag massor finnar av. Mindre kul, är lite rädd att det ska hända samma sak med Eucerins. Någon som vet?

Aloe vera hjälper mig inte. Varken utvärtes eller invärtes.

Canoderm har jag inte testat! Inte ACO lotion heller. Locobas kanske?

Fler tips?

• utvandraren

Prova Eucerins duscholja med vit kork, den är oparfymerad som kanske är bra om du är lite känslig. Jag har även köpt Olivias Bodybutter på Apoteket, och den funkar på mig. Jag kan heller inte använda Body Shops då de är för starkt parfymerade för mig.

Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!