• honungshy och kanelfräknar

Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!

Hjälp mig!!

Jag är så torr på benen, närmare bestämt smalbenen! Jag håller på att klia ihjäl mig och huden ser ut som ett spindelnät ungefär. Smörjer och smörjer med en fet CCS lotion från Apoteket men det tycks inte hjälpa. Har varit rädd för lotioner med karbamid (kanske svider) men nu ser kag ingen annan utväg..

Ge mig era BÄSTA tips på krämer/lotioner för extremt torr hud! Obs! Det är inte exsem (tror jag) utan bara torrt som i öknen.

Please!!

• Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!
  • rocketqueen

Av Body Shops tycker jag att Shea är bäst för riktigt torr hy. Vad är det som du får eksem av, honungshy och kanelfräknar?

• minimusen

tycker om body shops kakaosmör-body butter!! jättebra mot torr hud! pröva..

• hemligmia

Jag och bonusdottern som har EXTREMT torr hud kör på apotekets duscholja. Men kan välja att smörja in den på torr hud efter duschen (tar lite tid för den att suga in då bara) eller att smörja in den på blöt hud, låta den dra en stund och sedan torka sig med handduken

Jag tycker att den funkar kanon, använder inget annat

• pickolina

honungshy och kanelfräknar

Gällande Eucerin duscholja.. Det är ju så olika det där så du får nog testa och se ehelt enkelt. Men jag älskar den just för att den är vattenlöslig och inte lämnar en fet hinna som jag tycker att oljor annars gör..och det kan nog vara det som bidrar till oren hy/finnar.. Som jag skrev rekommenderar jag den parfymfria, eftersom parfymer oxå kan bidra till irritationer osv.

Vad synd att inte Essex Lotion fungerar för dig. Fast jag kan erkänna att den inte fungerar för mig heller när benen är som värst.. Men i vanliga fall älskar jag den. Har du testat krämen??? Jag vet inte alls hur den är men det är en tanke... Annars tycker jag att du ska fråga på apoteket och höra om de säger något "smart".. *skratt*

Om du vill testa att anv olja för att smörja in dig så skulle jag definitivt rekommendera jojoba. Det är den enda olja jag testat som inte lämnar en väldigt oljig yta.

Om du har badkar så kan jag rekommendera oljebad.. Eftersom min klåda försvann sist när jag badade i en saltvattenbassäng så har nog "nenne_74" helt rätt gällande saltvattenbad.

Om du hittar någon "mirakelkur" så får du gärna hojta till... För de tips jag gett dig är sådant som hjälpt mig enormt mycket men det är inga mirakel och jag vet att jag kommer att sitta här och gråta pga värk/klåda så snart kylan kommer... Tyvärr!..

Sedan är det jätte viktigt att du verkligen tar hand om dig året runt, för många av dessa produkter och tips ger bara effekt vid regelbunden användning och efter en tids användande... Dvs man märker ingen mirakulös skillnad omedelbart eller vid sporadiskt användande.

Jo, ett annat tips..omega-3! :) Det är bra för huden! Men det är samma sak där, det tar flera månader innan man når full effekt. Jag har dessutom gått ner i vikt sedan jag började med det..fick i mig för lite nyttigt fett innan..och man måste ju få i sig fett för att bränna fett...

Okej, slutbabblat för denna gång... ;)

• NinaHq

Omega 3 säger jag också. Ät ett par valnötter till morgongröten/filen och/eller komplettera med någon tesked linfröolja. Jag tror att du kanske äter för lite av nyttigt fett. Ett tecken på det är bland annat just hudproblem; torrhet, eksem och liknande.

• pickolina

Själv tar jag kapslar.. Lat och kräsen som man är! :D Kan rekommendera Picasol Forte från apoteket. Vissa tycker att de är dyra men med tanke på att en kapsel innehåller mer än alla andra jag kollat på så blir det inte dyrare i längden.. Fast jag betalar dock hellre lite extra för bekvämligheten att bara behöva ta en enda kapsel om dagen och inte 2-15st.. *s*

• pickolina

Hur som ,det finns massor av sätt att få sig omega-3..så man väljer bara det som passar en själv bäst, så klart... Men omega-3 är definitivt ett kanontips!.. Det var bla för just hudens skull jag började med det... :)

• bauti

Smörj in dig med baby olja. Det e dunder.

• honungshy och kanelfräknar

Åhh vad snälla ni är som kommer med så bra tips! Tack alla!!

rocketqueen
    Har faktiskt inte provat Shea Body butter! Har testat Olive, den gav mig fruktansvärda exsem. Har också testat cocos och papaya. De gav väl inte exsem, men räckte liksom inte till. Vad tycker du om Shea? Torkar den snabbt?

Pickolina
    utvandraren
    hemligmia
    Ska slå till med Eucerins duscholja! Måste testa! Niveas olja som jag använde gav faktiskt lite av en fet hinna... Jag älskar verkligen Essex lotion, den funkar överallt utom på benen. Men kanske i kombination med oljan...? Måste testas! Pickolina, jag lovar att hojta till om jag hittar en dunderkur! Ska faktiskt börja prova Dermanord, kanske är det en guldgruva!

NinaHq
    Mycket kan säkert bero på kosten! Är vegetarian och missar säkert en del nyttiga fetter. Slarvar med veggo-vitaminer gör jag också. Ska se över det.

• NinaHq

honungshy och kanelfräknar: Japp, jag misstänker att det kan bero på kosten. Ett ytterligare tips: Använd gärna rapsolja när du steker mat, rapsolja omvandlas till Omega 3 i kroppen. Om du använder mycket olivolja så kan det konkurrera ut Omega 3, eftersom olivolja är rik på ett annat ämne (men olivolja är jättebra på andra sätt, så det är bra att använda ibland, tex till salladsdressing). Här fick du lite råd från en vegan...

Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!