• honungshy och kanelfräknar

Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!

Hjälp mig!!

Jag är så torr på benen, närmare bestämt smalbenen! Jag håller på att klia ihjäl mig och huden ser ut som ett spindelnät ungefär. Smörjer och smörjer med en fet CCS lotion från Apoteket men det tycks inte hjälpa. Har varit rädd för lotioner med karbamid (kanske svider) men nu ser kag ingen annan utväg..

Ge mig era BÄSTA tips på krämer/lotioner för extremt torr hud! Obs! Det är inte exsem (tror jag) utan bara torrt som i öknen.

Please!!

• Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!
  • dreaming_princess

tror den heter canoderm (lila och vit plasttub) på apoteket. suverän, och svider inte ;)

• pickolina

Mmm, det känner jag igen. Alltför väl... Vet inte hur många gånger jag gråtit av klåda som är så intensiv att det värker..och har kliat sönder benen så det blöder... :(

Jag anv numera eucerin duscholja (parfymfri) och smörjer med essex lotion (parfymfri)... Köper båda på apoteket.

Sedan har jag märkt att hårborttagning påverkar för min del. Hyvel och rakgel (eller liknande) irriterar. Epilette irriterar. Hårbortagningskrämer irriterar. Jag anv numera bara min epilator.

Jag har faktiskt nästan inga problem alls längre... Förutom härom dagen då jag dumt nog provade epilette hårborttagningssandpapper... Gudskelov så gick det över efter jag badat i saltvatten.

• jocelyn

Krokodilhud, ja det känner jag igen ;)

På vintern får jag sån där ruskigt torr hud och måste byta bort min vanliga bodylotion mot ACOs oparfymerade. Jag vet inte riktigt varför men den är den enda kräm som min hud tolererar när det är riktigt kallt.

Jag försöker skippa att raka benen på vintern...i alla fall "till vardags". Duscha -inklusive hårtvätt- gör jag på kvällen så att huden har en chans att hämta sig innan man ska ut i kylan. Snabbdusch -1 minut!- på morgonen. Smörjer in mig med ACO-lotionen efter varje dusch och ibland en extra gång efter jobbet.

Om det är riktigt illa använder jag Idomin salva på envist torra fläckar.

• annavare

Jag lider också av extremt torr hud på vinterhalvåret och har provat Eucerin och Essex från apoteket med det funkade inte på mig. Nu använder jag Bodyshops Body butter och det har hjälpt mig enormt! Alla "fisknät" är borta.
    Nackdelen är att de är starkt parfymerade. De luktar väldigt gott men jag får för mig att det inte är bra att ha så starkt parfymerade produkter på kroppen hela tiden?

Det verkar tyvärr som om vissa produkter passa bra för vissa, medans det inte funkar för andra. Inga facit med andra ord, men kan vara värt att testa!

• pickolina

Mmm, jag tror faktiskt att rakning och div hårborttagning ställer till med en hel del. Jag har alltid varit noga med sådant och alltid haft problem.. ;) Men så bestämde jag mig för att strunta i det för ett tag sedan, för att jag tyckte att min hud behövde få lite vila... Och faktum är att jag den sista tiden varit förvånad över hur bra mina ben mått...huden alltså... Och så gjorde jag misstaget att köpa epilette och "sandpapprade" bort allt hår...och jag fick sådan klåda så det inte var sant... Och jag vet ju att jag alltid får samma typ av klåda direkt efter jag rakat med hyvel+rakmedel... Men aldrig har det blivit så uppenbart och aldrig tidigare har jag nog velat ha håriga ben! *asg* I 2-3 dag var benen helvetiska men sedan åkte jag och simmade i en saltvattenbassäng och nu mår benen bra igen....

Så, milda-återfuktande/återfettande-parfymfria produkter rekommenderas och inga kemikalier eller för nära rakning... Det skulle vara mina råd i alla fall.

Jag har ingen "krokodilhud" just nu och inga som helst besvär och det är liksom "icke-existerande" för mig...

• pickolina

annavare
    Vad olika det kan vara. BodyButter fungerade inte för mig.. Fast jag har i och för sig bara testat "olive"..ett annat kanske skulle fungerat bättre förstås.. Vilket anv du??? *nyfiken*

• pickolina

Jag tycker att eucerin duscholja e underbar!.. Min torrishy mår jätte bra av att rengöras med olja istället för någon tvål eller creme... Sedan gillar jag eucerin för att den är vattenlöslig, så man inte känner sig oljig efteråt som man kan göra med många andra duscholjor... Me like!... Men alla tycker ju så klart olika...

• annavare

pickolina
    Jag använder blueberry från Bodyshop. Tror de slutat sälja den doften i Sverige dock... Men testa en för extremt torr hy, den du testat kanske är för normal hy?

• pickolina

annavare
    Ja "olive" ska vara för en mer normal hy.. Det jag inte gillade dock var att den inte riktigt gick in i huden + att den inte alls var bättre än vaseline eller essex och med tanke på priset så tycker jag att den borde varit det... Men som sagt, en annan variant kanske skulle vara bättre...

• pickolina

Den är oxå bra förresten.. Vaseline´s parfymfria för extremt torr hy... Vit med blå kork.

Svar på tråden Värdens torraste ben!!! Hjälp mig!