Ta hål i öronen på min 5åriga dotter
Hej tjejer!
Min dotter fyller fem i slutet av januari , vill då ha hål i öronen men vart kan det göras?
Tips i närheten av södertälje eller trosa fast går även i botkyrka.
vet någon med vad det kostar nu .
Hej tjejer!
Min dotter fyller fem i slutet av januari , vill då ha hål i öronen men vart kan det göras?
Tips i närheten av södertälje eller trosa fast går även i botkyrka.
vet någon med vad det kostar nu .
Blondahls har nu även smalare och mindre örhängen till "mindre" öron...
De e du som bestämmer men där jag jobbar tar vi inte hål på barn under 10år..men som många redan sagt de e du som e mamma och bestämmer..lycka till...
min dotter är 6 år nu och för ett år sedan fick hon ta hål i öronen. hon hade pratat och frågat i 6 mån innan och hon ville gå efter 1.a hålet eftersom det gjorde ont. jag lät henne göra det men sen när vi väl kom ut ändrade hon sig och tog i det andra örat. hon har inte haft problem än och sköter sina öron jättebra.
Jag tycker inte man ska gå med på att göra några permanta förändringar på ens barns kroppar om de inte är medicinskt grundade. Jag tycker barnen ska få göra det själv när de blir vuxna. Och hål i örnonen kan vara permanent för de flesta kommer hålet nämligen alltid att synas.
Måste bara berätta min historia då. :D
Jag tog hål i örat när jag var typ 8 eller nåt sånt. I vänstra örat bara - fick för mig att det var häftigt. ;) Sedan när jag tog ut örhänget och skulle byta, så tyckte jag det gjorde så ont och mamma hade inte tid att hjälpa mig just då (!!!) så det fick växa igen.
Ett år senare gjorde jag om det - med båda öronen. Även dessa hål växte igen när jag skulle byta örhängen. Det kan ju verka enkelt att byta örhängen om man nu redan utsatt sig för smärtan att ta hål - men jag tyckte allvarligt talat att det mer var en skön, varm smärta från att ta hål. Att byta örhängen kändes mer som ett knivstick...
Efter ytterligare tre år gav jag på mig det igen och lovade mig själv att verkligen byta den här gången - det gör bara ont en stund, intalade jag mig. Och det gjorde det ju - jag lyckades byta utan problem. :D Kände mig lite dum som inte lyckats med detta innan...
Något år senare ville jag ha två till hål i vänstra örat. Jag gick och tog dessa samtidigt. Det var ett stooort misstag! Hela örat svullnade upp och det gick inte ner förrän efter ett par dagar. Jag hade jätteont hela tiden, det blev infektioner osv. Tillslut blev det bättre och jag började använda hålen. Hade haft dem i ungefär två år när jag tog ut örhängen på de två yttersta hålen en dag, för att först nästa dag sätta i ett par andra. Då växte dem igen! Surt sa räven... Idag har jag två gropar där som syns om man tittar. Jag känner dem tydligt med fingrarna och får ofta små varsamlingar inuti som jag får klämma ut...
Sen det här med min navelpiercing då! :D Haha! Jag piercade naveln när jag var ungefär 17, då satte de i en för lång stav för att det ska kunna läka ordentligt. Efter 3-4 månader ska man byta mot en kortare stav, så att den inte är i vägen. Det gjorde inte jag - hade lite snålt med pengar just då. Så jag hade kvar den där långa staven, som jag hela tiden kom åt när jag drog på mig tröjor och annat. Detta gjorde att staven liksom "drogs" utåt lite varje gång, och därmed töjdes hålet litegrann. Staven hänger ju längst ut i hålet såklart, så den delen av hålet som var "tom" och som var innerst växte igen. Detta medförde att jag efter ca 8 månader bara hade en genomskinlig (tunn!) hudbit som höll kvar staven! Jag insåg att jag måste nog ta bort staven, ingen idé att försöka få det att funka. Börja skruva loss den - då brast hudsträngen! Hahaha! Gjorde inte ett dugg ont, jag hade tydligen inga blodkärl där. Blev mest lite förvånad... :D
Annars kan man ju välja att sätta en ring i piercingen istället...som inte behöver bytas ut... ;)
Lite OT..
Alla får ju självklart göra sina egna val. Jag kommer inte låta mitt barn ta hål i öronen förrän barnet har åldern inne och får stå för det själv. Jag var 3år när jag fick mina första hål..sedan fyllde jag på med fler hål genom åren + en piercing i naveln... Trist att man inte kan "ångra" sig och få dem ogjorda... För de kommer alltid att synas och de kommer aldrig att växa igen helt, utan måste "tömmas" på skräp då och då (som finnar) för att inte bli inflammerade.... :(
var det någon här som överhuvud taget läste vad ts frågade??????
ville hon veta vad alla tycker om saken eller ville hon ha tips vart hon kan göra hålen?
skärpnig alla moraltanter
Joli-07
Fast nu var det väl ändå du som var moraltanten... Alla trådar lever ju sitt eget liv och diskussionerna får ofta alla möjliga vändningar... Är det något fel i det???
Joli-07: Du har rätt i att hon inte frågade vad andra ansåg om saken... Däremot har jag, och fler med mig, inte gett en personlig åsikt utan istället gett tips om vad man ska undvika vid öronhåltagning.. Dom flesta av oss gjorde nog det för att vara schysta, så hon och dottern slipper få problem efter håltagningen!
Bra skrivet pickolina
Förlåt!
Men det är bara det att inte många här kan ställa en simpel fråga och vilja ha tips utan att folk ska komma med moralkakor.
Hade TS frågat om hon bör låta dottern få ta hål i öronen eller inte så är det en annan sak. Men nu var det inte det hon ville veta.
Och detta fenomen händer i nästan alla trådar.
Trevlig helg på er
Joli-07: Ja, det är ett vanligt BT-fenomen Trevlig helg på dig med!
Inte bara "BT-fenomen"... om man frågar en grupp personer något, eller berättar något, så får man olika reaktioner, som baseras på de erfarenheter som de personer som man pratar med har - och som i sin tur ger andra reaktioner, osv. I dagligt tal kallas det för ett "samtal" eller en "diskussion"
I detta fallet vill väl de som drabbas av allergi varna andra, eftersom det är ett handikapp i deras liv och de vet vad man riskerar att få leva med. Tycker inte det är "moralkakor".
Slutligen för att svara på TS ursprungs-fråga: kolla Gula Sidorna efter frisörsalonger och ring runt och fråga vad det kostar.
Oj vad du fått många svar, både positiva och negativa.
Själv gjorde jag hål i öronen när jag var 5, dock var öronhänget för litet för hålet så det åkte in i örat och opererades bort.
Efter några år gjorde vi nya hål, och tog ett läkörhänge av plast och de blev jätte bra och jag har kvar mina hål än idag :)
Vill din dotter göra det så är det bara du som bestämmer vad som är bäst, finns inget rätt och fel.
Trevlig helg!
Det var alltså örhänget som opererades bort!
tack alla det jag bestämt ärt jag kommer fråga där de gör hål om vad de tycker bestämma mig därefter .tack alla
blivandefruandersson08
Det blir nog bra. Som sagt, det är ju DITT beslut och ingen annans.
Jag skulle själv inte göra det, men det är ju för att jag själv önskar att jag inte hade gjort det..av helt personliga skäl alltså...
Jag tror inte att det är något som är farligt på något sätt.. Jag själv var ju typ 3år när jag fick mina första hål och det gick alldeles utmärkt.. Och om jag nu i vuxen ålder hade velat ha hål i öronen så hade det ju inte varit något jag tänkt på ens...
Kan ju säga att alla mina hål är tagna med pistol..utan några som helst problem... Förutom när jag tog flera hål samtidigt, väldigt tätt inpå varandra..den gången fick jag problem och lät dem växa igen.. Men de andra hålen hade jag inga som helst problem med... Jag har även en piercing och jag kan inte påstå att det var någon skillnad varken att göra hålet, i läktid eller hur hålet ser ut eller känns nu i efterhand... Så man dör knappast av att ta hål med pistol... :)
Min erfarenhet är att det blir bättre att göra hålen själv med den typen av metallörhänge som används vid pistolhål. Spetsen är vass nog och man skadar inte vävnaden. Kyl med en isbit först.
När jag tog hål senast så anv dem ett plastörhänge, allergifritt eller vad det nu kallas... Det har jag sparat, för jag anv det ibland när jag velat öppna upp mina gamla hål igen...för de växer aldrig igen helt, men delvis...och då är det sylvassa örhänget perfa!.. Men jag skulle aldrig göra hål på egen hand.. Huah... Nej i dagens läge skulle jag nog gå till en piercare..mest för att de jobbar med det och jag skulle lita mer på att placeringen blir bra osv än hos en frisör som gör det med pistol som extrainkomst.
Blivandefruandersson08
Min flicka tog hål i öronen i våras strax innan hon fyllde 6. Hålen gjordes i en smyckeaffär och "läkörhängena" var av plast/titan. Örhängena skulle sitta i dygnet runt i ca 8 veckor. Om jag inte minns fel så tror jag det kostade 199 kr/ hål. Hon har inte haft några som helst problem vid eller efter håltagningen! Jag fick tips om att en bra period på året att ta hål i öronen på barn är på senvåren, efter mössäsongen och innan badsäsongen. I min flickas sexårs verksamhet har ca hälften (6 stycken) av flickorna hål i öronen.
Jag tog hål i öronen när jag fyllt 6 år, efter mycket tjat på min mamma:)
Jag blev dock så rädd när de gjort det första hålet att jag inte ville ha det andra så det blev så att jag väntade ända tills jag fyllde 13 år innan jag tog hål i nästa öra!:)
I många kulturer tar man ju hål i öronen mycket tidigare än vid 5 års åldern och jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt.
Har heller aldrig hört någon som fått en allergi av de där platsöronhängena man har i den första tiden. Sedan är det ju viktigt att alltid använda äkta guld och silver...
Alla moralpredikande männsikor här tycker jag kan gå och predika i kyrkan istället;)