Ta hål i öronen på min 5åriga dotter
Hej tjejer!
Min dotter fyller fem i slutet av januari , vill då ha hål i öronen men vart kan det göras?
Tips i närheten av södertälje eller trosa fast går även i botkyrka.
vet någon med vad det kostar nu .
Hej tjejer!
Min dotter fyller fem i slutet av januari , vill då ha hål i öronen men vart kan det göras?
Tips i närheten av södertälje eller trosa fast går även i botkyrka.
vet någon med vad det kostar nu .
Jag ångrar mina hål i öronen gruvligt, tycker de är fula och de kommer aldrig växa igen (jag har försökt, var utan örhängen i sju år en gång men nejdå). Så jag tror min mamma är glad att jag var så pass gammal när de gjordes att hon kan säga "skyll dig själv" ;).
Men du gör som du vill förstås =)
Cavatina
Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig, men det blev ett himla hallå, smutskastning och påhopp. BT när det är som bäst (väsrst. Letade efter den tråden, men den kanske har tagits bort??? Det gick vilt till i alla fall!
Tänk dig bara för ordentligt innan du låter din dotter få hål i öronen...
Angående risken för allergi så visst, det är nog inte större risk att hon utvecklar allergi nu än om hon tog hål vid 18 års ålder, men OM hon skulle bli allergisk blir hon det följaktligen under hela sin barndom och då ligger s.a.s. ansvaret på dig.
Sen tycker jag personligen att hela den här grejen med att barn har örhängen m.m. känns fel, men jag vet att det blir allt vanligare att barn "växer upp" tidigare så det är nog något jag får vänja mig vid!
Om du nu bestämmer dig för att låta din dotter ta hål i öronen så hoppas jag att allt blir bra, trots mitt tjatande :)
Barn är ju så vackra som de är, hål i öronen gör dem inte precis snyggare. En "gamlis" kan de förhöja, men inte ett barn.
Tycker egentligen är sorgligt att ett så litet barn självmant vill ha hål i öronen. Var har hon fått idén från??
Men jag menar inte att ta ställning för eller emot för någon(s) unge jag inte känner.
Hoppas det går bra med allt!
Jag tog själv mina hål i öronen när jag var i sexårsåldern, och jag har aldrig haft några problem med de.
Dock tyckte jag att det första gjorde så ont, så jag började gråta massor och ville gå hem, så mamma fick övertala mig att göra det andra också, så att det inte skulle se konstigt ut. Sen fick hon hålla i mig när andra hålet skulle göras.
Men jag var sååå mallig när jag kom till dagis och visade mina öron och sa att jag var jätte modig och att det inte gjort ont alls
Som tidigare nämnts så bör ni gå till en piercare om ni bestämmer er för att ta hål. Pistolen har en krosseffekt vilket fördröjer läkningen och ger mer ärrvävnad. Smycket vid pistolhåltagning är smalt och anpassas inte för det individuella örat vilket kan ge problem vid svullnad och försvårar rengöringen. Vid piercing anpassas smycket till örat. När det gäller allergier så är de nuvarande reglerna hårda för material som får användas vid håltagning. Används titansmycken och steriliserade verktyg är risken näst intill obefintlig. Låt bara flickan använda smycken av titan för säkerhets skull. Ett problem är att de flesta seriösa piercarna ej piercar örsnibbar före 11 års ålder.
Slutligen skulle jag aldrig personligen låta ett barn ta hål i öronen. En piercing är ett ingrepp i kroppen och det kan gå fel. Clipsörhängen duger bra för barn tills de är gamla nog att förstå vidden av ingreppet som görs. Det kan trots allt bli rätt fula ärr om hålen infekteras.
Blomdalhs som gör "pistoler" och örhängen ä jätte bra.
Förstå hålen jag gjorde gjorde jag när jag var 4...
Så tidigt, va spelar et fö oll. Det är fint och hon kommer säker göra det förr eller senare..
Kika runt bland frisörer de brukar ha blomdalhs och de brukar kosta runt 100-130 kr för 2 hål..
Tjao!
drömbrud:
Blomdahls har engångsdosor till pistolen samt titansmycken, men det är det enda positiva. Smyckena är fortfarande inte anpassade efter örats storlek och krosseffekten som uppkommer med pistolhåltagning gäller även Blomdahls. Jag gjorde själv mina hål med Blomdahls och fick dem inte att läka på 4 månader med de smyckena. Bytte dem mot 1,2 mm titanringar hos piercaren och då läkte de på en gång. Mina 3 övriga piercingar (2 brosk + navel) läkte alla betydligt snabbare än de pistolpiercade snibbarna.
Men men... de flesta får bra resultat även med pistoltagna hål så vill man lita till statistiken så får man göra det. Personligen kan jag dock inte förstå varför man vill utsätta barnen för den risk som ändå finns bara för något så ytligt som hål i öronen.
blivandefruandersson08: jag säger som många här att det är DU som är mamma och bestämmer.
men jag ska berätta en sak.
min mamma gjrode hål i öronen när hon var ynge typ tonnåring (äldre än din dotter) och hon hade först inget problem men fick efter några år nickelalergi. fast hon slutade använda örhängena så fick de några år och hon blev allergisk mor guld och silver. sedan fick hon efter nått år utslag i ansktet och dessa kommer från allt nickel som finns i luften dessa får hon leva me... hon behöver alltså knappt röra nickel så får hon mera utslag. dessa utslag försvinner aldrig... är dock bättre och sämmre under perioder nu under densenaste åren kan hon knappt röra i pengar max 5 sekunder typ sedan får hon utslag... jobbigt...
sedan kan du ju läsa vad alla andra skriver.. men du bestämmer... kram
Efter att ha tjatat ihjäl min mor så gick hon med på att göra hål i mina öron. Jag var då tre år. Har aldrig haft problem med nickel eller något annat. Jag har 8 hål. Idag använder jag bara dom nedersta hålen, dom andra syns inte äns.