• Diffy

Hur kommer ni att göra?

Med ekonomin? Sparar ni eller ska ni spara/ta lån eller bara ta ett lån?
    Vi har räknat med att bröllopet kommer gå på ungefär 30tusen och ska försöka spara det mesta och sen ta resten i lån? Hur tycker ni om det? Alltså kommer man ångra sig? eller? aa..:)

• Svar på tråden Hur kommer ni att göra?
  • Fru Bouncing bunny

Hej! Får man blanda sig i som hastigast...?

Verkar som om vi ligger rätt högt i pris med vårt bröllop jag och min prins... mat och dryck (dock begränsat) går på närmare 80 000:- för våra ca 100 gäster... sen tillkommer ju en massa annat! I det priser ingår visserligen dukning, en liten blombudget till bordet, serveringspersonal och tillgång till festlokal så länge vi vill.. En steroanleggning finns som jag tror vi kan använda utan kostnad...

• Fru Bouncing bunny

åh TACK, ska genast kika! håller på att fundera på inbjudningskort (läs skapa dem!) och behöver inspiration... pust, det är svårt att hitta något som man kan genomföra men ändå är nöjd med!

• BlackRoses

Vi sparar runt 2.000 i månaden och gifter oss inte förrän sept. 2008.
    Så runt 40.000 ska vi få ihop.

Har redan köpt dukar, en del av klänningen, å lite smått..så det inte blir Så dyrt i slutändan. =)

• brud070707

Vi har inte satt någon gräns för vår budget, utan sparar och spenderar så mycket det behövs. Min klänning, skor, presenter till gästerna samt en del grejer till dekoration är redan köpta. Och det har vi köpt utan att röra våra besparingar.

Vi brukar spara 6-8000 i månaden. Hittills har vi fått ihop 66000. Och tro mig det är bara jag som jobbar, min sambo pluggar och får typ 3400/mån.

Till bröllopet och festen har vi tänkt bjuda bara våra närmaste (ca. 25 st). En del av maten gör vi själva, all sprit köper vi i Tyskland. Till bröllopsnatten har vi planerat att hyra någon fin stuga. Vi kommer att köpa relativt dyra rngar, samt fotografen kommer att kosta en hel del.

Så mitt råd till alla som tänker börja spara eller redan sparar....sprid kostnaderna, man kan köpa en hel del grejer ganska långt i förväg. Kolla på tradera och e-bay...där kan man hitta massa roliga grejer som kan komma väl till pass, för en liten summa pengar.

Och som sist...jag brukar ta ut, från kontot, den summa pengar som jag tänker spara under denna månad och sedan lämnar den på sidan. På så sätt kan jag begränsa mina impulsköp. Ju mer pengar finns på kontot desto mer shopar jag. Så, en väldigt bra sparmetod, som rekommenderas varmt

• Evelina84

Vi räknar med att det kommer att gå på ca 40 000. Det mesta kommer vi att spara ihop, resten tar vi från sparpengar. Vi skulle aldrig någonsin låna till ett bröllop, utan hellre vänta ett tag. Men det är vi...jag tar inte ens studielån utan jobbar hellre extra.

• Daia Gräddnos

Håller med dig Evelina84, hellre jobba först, njuta efteråt...

Har redan mer enn nog penger till det bröllopet vi vill ha. Jag tror at et bröllop til typ 50000kr är bra nog för oss. Jag vill hellre lägge mine sparpenger på annat!!!

• Evelina84

Hoppas verkligen vi klarar oss utan att nalla av sparpengarna...kanske kommer det att gå genom att sprida ut utgifterna lite. Har inhandlat material till inbjudningskort + placeringskort, ska betala en del till fotografen snart osv...

• Cezi

Hej!

Vi har redan sparat till vårt bröllop som kommer att gå på max 30.000:-
    Så vi ska bara handla alla tillbehören nu och kläder och annat när det blir REA.
    Eventuell kommer vi spara in en massa pengar för vi ska köpa lite saker med våra ickesparade pengar. Och då kanske vi kan lyxa till det med mer mat eller mer dekoration.
    Vi gifter oss i Viken 2 mil norr om Helsingborg och kommer ha festen där på Vikens hemgård. Vi ska hyra lokalen i 2 dagar och då kommer det att kosta 3600:- + städning 550:- + 5:-/kuvert 32 personer 4310:-, vi ska ha 2 personal 5 timmar. En kock som kommer dit och gör maten, tårtan blir levererad dit. Vi bor ju nära Danmark och vi kommer att handla all alkohol där så vi sparar mer än 1000 kronor på det:)

• Annika Lind

Hej!!
    Att ta lån för att gifta sig är vansinne!! Jag har en väninna som tog lån för hennes drömbröllop för 3 år sedan (200 000), fortsatt än idag betalar hon av på sitt bröllop... till saken hör ju även att hon och henns fd man är skilda sedan något år...

Själv ska jag gifta mig på Midsommarafton 2007 och planerar ett stort bröllop med 110 gäster. Vi har en budget på 40 000 och vi räknar med att eftersom vi minimerar många kostnader, kommer kunna hålla den. Inbjudningskort har vi fixat själva. Har en buffé iställer för tre rätters. Öl, vin, champange, whiskey och avec inhandlas i Tyskland. Jag ska sy min klänning själv med hjälp av min sykunniga ´mor, tyget till bröllopskläningen ska inhandlas på vår förlovningsresa till Thailand nu i november. I thailand köper vi även ringar, Mats kläder och gåvor till bröllopsgästerna. Vi har en vän till en vän som är en duktig hobbyfotograf som ska föreviga vår hela dag, det bästa av allt är att hon inte vill ha någon ersättning utan gör det som en gåva.
    Så genom att göra mycket själv, titta om man i bekantskapkretsen har vänner som kan hjälpa till kan man få ett drömbröllop får liten peng!! Vissa saker kan man spara in på andra inte!! Våra stora utfifter ligger på Cateringen (som vi ändå har förhandlat ner till minimalt 8000 :- för 110 pers), DJ (5400 , Personal ( 4 servitriser och en barnflicka 5000 Alkohol 6000:-.
    Så man kan få ett bra alternativt drömbröllop för liten peng, men spara först och gift dig sen!! =))

Lycka Till!!

• Duchess

Att ta lån för att gifta sig är oftast en dålig idé. Men jag tycker inte att det tvärsäkert går att säga att det alltid, under alla omständigheter, är en dålig idé.

• Lilla Li

Vårt bröllop kommer landa på max 60 000 kr. Våra föräldrar bidrar med 20 000 kr från varje föräldrapar och vi själva med 20 000 kr. De pengarna sparar vi ihop. Vi har nästan ett år kvar, så det finns gott om tid att spara. Vi kan t.o.m. spara lite extra pengar om vi vill och lägga på saker vi tycker är särskilt viktiga, t.ex. bröllopsresan. :)

• jojo02

Jag tycker också att det är totalt galet att låna till ett bröllop. Blir ingen bra start på äktenskapet om man ska bekymra sig över återbetalningar på ett banklån. Vår budget ligger runt 45000 ska gifta oss i augusti. Vi sparar så mycket vi bara kan. Kommer att ha ca 100 gäster, men kommer med hjälp av familjen laga all mat själv. (buffet) Alkohol kommer att bjudas till maten och den handlar vi i tyskland. Till kvällen får de som vill fortsätta dricka ta med sig egen dricka. (inte alkohol fritt, det bjuder vi på hela kvällen) ska även fixa tårta själv, har hittat en jättefin, som går att frysa, så den kan man baka någon vecka i förväg. Vår föräldrar kommer att hjälpa oss med lokal (6000) och sedan 6000 till. restan ska vi spara. Vi kommer till jul och födelsedagar önska oss presentkort hos den florist och den fotograf som vi kommer att använda. Kommer att göra alla inbjudnings kort samt program själva.

Maljor, skulle du kunna maila mig program också? jj1406@hotmail.com

• Duchess

Och jag tycker inte att det är totalt galet i alla lägen att låna pengar.

Jag dumförklarar inte någon som lånar pengar till annan konsumtion, och uppskattar om andra nyanserar sina uttalanden också. Alla situationer är unika.

• jojo02

Jag pratade personligen. Dömmer ingen för vad de vill göra. Men detta är ett forum, man skriver vad man själv tycker. :)

• Duchess

Jag kan berätta mer om min egen situation. Jag och sambon har haft ett distansförhållande i över ett år (80 mil), vilket tärt hårt på ekonomin. Lägg till det en period av arbetslöshet för honom, utan rätt till a-kassa.

Sommaren 2008 gifter sig m2b's bror, vilket de berättat om redan nu. Det innebär inte att det är förbjudet för oss att gifta oss samma år, men det skulle kännas lite trist.

Vi är också båda två kristna, och tror på äktenskapet som samlevnadsform. Sambo ser vi som en kortare övergångsperiod.

Eftersom vi båda två jobbar heltid (sambon lite mer än så) och inte planerar några barn så har vi en stadig ekonomi på några års sikt. Men just nu finns det hål att fylla efter perioden med distansrelation. Av dessa anledningar kommer vi att låna en del pengar till vårt bröllop nästa sommar. Vi pratar inga fantasisummor: kanske 30 000, eller nåt sånt. Det kan vi betala igen på ett år.

Jag jobbar med administration och ekonomi till vardags, och skulle aldrig drömma om att medvetet sätta mig i en ekonomisk situation som kändes otrygg. Men för mig känns det inte otryggt att låna litegrann för att kunna gifta oss nästa sommar, när jag kalkylerar på hur ekonomin ser ut. Vi har goda marginaler framöver.

• 18 Nov 2006

Vi har de pengar som behövs. För oss är det en självklarhet eftersom vi vet att vi inte tycker det är kul att spara/betala i efterhand (vi har redan planerat en massa andra grejer vi vill göra efter bröllopet).

Hur andra gör struntar jag dock fullkomligt i .

Svar på tråden Hur kommer ni att göra?