• Lovalis

Goda råd....

Undrar hur ni hade gjort i min situation?? min kille och jag bor i hop och skall gifta oss.... snart...
    han har problem med att han tycker jag är tjock säger han då och då.... eller rättare sagt han säger det inte utan går och är tyst i flera dagar...och när jag får fram vad "problemet" är då är det detta nästan alltid. Jag är lite överviktig(?) 173 cm och 70kg.
    Jag tycker att jag kunde vart smalare men tycker inte att det är ett sånt stort problem att jag orkar ta "kraft tag"
    Men han tycker detta och jag vet inte riktigt vad han vill ha ut av att han nämner det.... Men jag känner mig i alla fall väldigt "förolämpad". Allt annat är SUPER DUPER=) Han är aldrig elak eller taskig, vi delar på alla uppgifter vi har (typ hemma och så)han är jätte gosig och snäll...
    ska jag ta lättare på detta? Kan man "älska" någon fast man tycker som han gör??? *Skönt att skriva av sig*

• Svar på tråden Goda råd....
  • Skruttfia

Jag kan inte förstå vart han har fått det i från, att du skulle vara överviktig. Det är ju knäppt! Är han helt allvarlig när han säger det till dig?
    Kan det vara så att ni har det föör Bra i ert förhållande? Att han måste hitta på ett fel...

• Lovalis

Ja, han är allvarlig... jo, vi har ju det jätte bra med allt om jag ignorerar att han tycker så här... Men jag vet inte om det är så att jag borde göra det i detta fallet... Är man dum om man ger sig in på att gifta sig när man vet hur det är med detta?? Jag har inga tvivel på att han älskar mig och tycker om mig massor för en massa andra saker... Har lite dålig självkänsla angående detta så jag vet inte om jag ska stå på mig att han har fel eller om man "får tycka" illa om vissa saker på sin partner utan att man älskar denne mindre???

• Lena+Mattias=sant

Visst får man tycka illa om vissa saker med min partner men man ska inte gå och sura om dem och kräva att partnern ändrar på dem.

• Lovalis

Det är ju inte så att han kräver att jag ska gå ner "annars!"....
    Men han blir tyst och nästan lite "sur".. Sedan när vi pratar och jag säger att jag blir ledsen så är det inget mer med det utan livet går vidare tills nästa gång.... jag vt ju inte om han tänker på detta varje dag hela tiden eller bara då och då om jag tex har nån tröja som inte passar eller liknande...
    Det kanske är så det är... alltid nåt litet som är fel...

• Lena+Mattias=sant

Jag menar inte heller att han ställde något ultimatum men indirekt kräver han ju att du ska gå ner i vikt för om du inte gör det kommer han fortsätta sura. Kan han inte ändra sitt beteende och förstå hur mycket han sårar dig så är han nog itne rätt för dig.

• anne på grönkulla

Går han o surar för din vikt?

Ja, jag skulle nog inte orka leva med en sån man. Om du ska behöva fundera på att alltid vara perfekt för hans skull - det verkar inte riktigt sunt beteende tycker jag.

• Fru Henax

För det första:70 kg fördelat på 173 cm kan väl knappast klassas som "övervikt"!

För det andra: du skriver "Han är aldrig elak eller taskig..." samtidigt som du skriver att han går och surar och är tyst i flera dar för att han anser dig överviktig?! Sorry, men i min värld så är det just att vara elak OCH taskig!

Han får ju dig att bli ledsen alltså är han elak! Förlåt om jag låter arg men jag blir sjukt upprörd över ett sånt beteende! Dessvärre har jag väl inga konkreta råd att komma med... förutom att du sätter ner foten och säger STOPP till ett sådant beteende från hans sida i fortsättningen!

Lycka till! Och kram!

• jocelyn

Ehhh vissa saker som typ att sluta röka, är kanske något man kan "begära" av en partner. Men att gå ner i vikt när du inte ens har övervikt....???? Det finns liksom inte på kartan!

Jag tror det ligger något annat bakom hans "önskan"...kanske känner han stress inför giftermålet eller något annat och vill "lämpa över" problemet på dig..Ta er ett långt snack och säg att du anser att han beter sig illa med dessa kommentarer!

• picachu

What the fu... :o:[:? Kan man göra så?! Det ju är en grej om du anser dig ha problem med din vikt, men att en annan ska säga åt dig att du har problem?!
    Det var ett par på dr Phil häromveckan där mannen var helt dum i huvet. Frun hade gått ner 65 kg och vägde numera runt 80, han tyckte fortfarande att hon skulle gå ner 11 kg, och det var hans kompromiss! egentligen ville han att hon skulle väga runt 55!
    Nä, I'll be damned om en man, eller vem som helst, ska hålla på och försöka kontrollera min kropp!!
    Du måste tala om för honom att det sårar dig när han gör så! Och om det verkligen är ett sådant problem för honom med din vikt så... Om inte han har ställt ultimatum så tycker jag att du ska göra det - antingen respekterar han dig eller annars...

• Murgrönan

Jag tycker nog han är lite konstig om han "surar" över en sådan detalj som din vikt! Du är ju inte alls överviktig!!!

Personligen vet jag inte om jag skulle orka med någon som skulle sura över någon kroppslig detalj. Om man älskar sin partner "ser" man inte de små skavanker som kanske finns. Älskar man någon struntar man i det kroppsliga, det tycker åtminstone jag.

Tycker verkligen du ska säga rakt ut att det sårar dig, och reda ut varför HAN håller på sådär. Om det inte funkar: skriv ett brev där du beskriver hur det känns när han suckar över en inbillad övervikt.

Svar på tråden Goda råd....