• Lovalis

Goda råd....

Undrar hur ni hade gjort i min situation?? min kille och jag bor i hop och skall gifta oss.... snart...
    han har problem med att han tycker jag är tjock säger han då och då.... eller rättare sagt han säger det inte utan går och är tyst i flera dagar...och när jag får fram vad "problemet" är då är det detta nästan alltid. Jag är lite överviktig(?) 173 cm och 70kg.
    Jag tycker att jag kunde vart smalare men tycker inte att det är ett sånt stort problem att jag orkar ta "kraft tag"
    Men han tycker detta och jag vet inte riktigt vad han vill ha ut av att han nämner det.... Men jag känner mig i alla fall väldigt "förolämpad". Allt annat är SUPER DUPER=) Han är aldrig elak eller taskig, vi delar på alla uppgifter vi har (typ hemma och så)han är jätte gosig och snäll...
    ska jag ta lättare på detta? Kan man "älska" någon fast man tycker som han gör??? *Skönt att skriva av sig*

• Svar på tråden Goda råd....
  • Pepparmyntan

Jag tycker inte heller du ska banta om du sjalv inte tycker att du vill eller behover. Han far acceptera dig som du ar. Ingen ar perfekt, inte han heller. Alskar man nagon sa gor man med eller utan nagra extra kilon. Kommer han sura med tiden da du far gra har, eller lagger pa dig vikt om du blir gravid eller nat annat?

• A.M.

Det måste ligga något annat bakom, tror du inte det? Eller är han extremt vältränad och tillpiffad själv? Kan du inte försöka ta upp det med honom någon gån när han INTE surar så att ni får mer balans i diskussionen och inte startar på minus liksom... ? Lycka till

• Lovalis

*hihi* jag svarade i fel tråd.... Ursäkta mig!!!

• CareBear

Henax

70 kg fördelat på en kvinna som är 173 cm kanske inte heller är nån idealvikt eller?

• Buslinna

Idealvikt eller inte - det är normalvikt! TS är inte det minsta överviktig. Hon kan gå upp fyra kilo, eller ner nio, och fortfarande vara hälsosamt normalviktig, enligt BMI. Andra typer av "idealvikt" är inget att gå efter.

Skönt att han verkade förstå problemet.

• Buslinna

Eller, vänta här nu. Det var kanske inte TS som skrev att fästmannen förstått problemet?

• Fru Henax

CareBear!
    Ursprungsfrågan handlade väl ändå om övervikt vilket 70 kg på en kropp (manlig som kvinnlig) som mäter 173 cm absolut inte är!

Idealvikt är ju något högst individuellt och eftersom TS inte anser att hennes 70 kg fördelade på 173 cm är något stort problem så är det väl kanske hennes idealvikt?!
    Tragiskt nog så anser tydligen inte hennes man samma sak.

• CareBear

Henax

Så du menar att män & kvinnor med samma längd ska väga lika mycket......?

Låter ju spännande.......

Sen har man väl rätt till en åsikt även om den inte delas av alla andra här?
    Jag tycker 70 kg på en 173 cm kvinna låter som övervikt (med råge). Det får väl hennes kille leva med eller hitta nån som bättre överenstämmer med hans ideal...

• Murgrönan

CareBear: Det där om att 70kg till 173 cm är rejäl övervikt tycker jag är en VÄLDIGT kränkande kommentar!

TS' BMI (som är oberoende av kön) är 23,4, dvs. ett helt NORMALT VÄRDE!

Jag klistrar in lite fakta om BMI här, hämtat från Nationalencyklopedin:
    "BMI (av engelska body mass index), kroppsmasseindex, metod för att med utgångspunkt i en persons vikt och längd beräkna om personen är över- eller underviktig.

BMI beräknas genom att kroppsvikten i kg divideras med kvadraten på kroppslängden uttryckt i meter (kg/m2). Kvoten skall vid normal vikt ligga mellan 20 och 25. För barn och ungdomar gäller andra gränser, som varierar med åldern.

BMI benämndes ursprungligen Quételets konstant (efter Adolphe Quételet)."

En kvinna och en man som är lika långa kan mycket väl väga lika mycket, utan att någon av dem är överviktig.

• Rugbytjej

Jag har två kompisar som båda är 173. Den ena väger 72 och har en underbart vacker kropp, fina kurvor och inte en tillstymmelse till mullighet. Den andra väger 80 och är lite kraftigare än vad normalsmala tjejer är, men ljusår från att vara överviktig. CareBear, är du seriös eller??

Svar på tråden Goda råd....