• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • snyggobert

GretaG; Vi öppnade presenterna direkt efter vigseln medans folk minglade med skumpa och tilltugg. Blev jättebra för då slapp man ta "partytid" till att öppna presenter, och så blev alla glada att vi ändå öppnade dem på plats.

Maria; Jag förklarade tidigare att självklart ska alla ge det de har råd att ge, det handlar inte om det. Det här var hela min och hans familj som hade gått ihop, 31 personer på presentkortet som var på 4500. Hade det varit 31 vänner till oss som gick ihop om det hade jag varit jätteglad. Men nu var det våra familjer som gjorde detta. Och hans familj har inga som helst problem med pengar! Det är lite annorlunda med familjen tycker jag, där kan man i alla fall förvänta sig något. Och att förvänta sig något är absolut inte samma sak som dyrt, men att de tänkt på en. Att de gjort något för just oss... (Och nej, inga barn under 24 var med på det!)

De flesta hade gett oss jättebra presenter som verkligen visar att de känner oss, en av de finaste presenterna var just en handmålad tavla! Och den lägger jag mycket större vikt vid än en hastigt köpt grej.

Presentkort är jättebra, för som Utvandraren skrev, så har man ju i princip allt redan när man slagit ihop två hushåll och bott tillsammans i flera år. Fast visst är det roligt med nya saker, fick också nytt porslin så nu har vi gett bort båda våra gamla omaka samlingar.

Och min absoluta favorit är två champagneglas och en flaska champagne som vi fick av tolv vänner som samlat ihop till detta (ville bara skriva det så ni förstår att jag egentligen inte alls tycker att det är själva summan som gör det, utan tanken bakom!) och de skrev en jättefin dikt om att detta är starten till en ny tradition, att vi varje bröllopsdag ska dricka skumpa och skåla, och massor av fina ord om att denna tradition förhoppningsvis varar livet ut...

Sådana saker är sånt som betyder nått. Och att inte fått den här genuina omtanken från sin familj känns lite snopet!

• GretaG

när man inte är direkt fattig...

• loisa

Ännu ett bra argument för att aldrig, aldrig ge presentkort eller pengar till bröllop. För vad är det för fasoner, sitta och räkna ut vad var och en har gett, och jämföra det med vad de "borde" ha råd med att ge? Så, så, så....ovanligt. Och dessutom starta en tråd om det på ett forum där det inte är helt omöjligt att en del vänner och bröllopsgäster tittar in ibland....Jaja.

• GretaG

Nä presentkort e väl inte roligt att ge för då blottar man sin snålhet eller generositet MEN jag tar hellre ett presentkort än att någon stackare lagt ner massor av pengar på en brödrost eller vas som vi bara inte vill ha. Jag e skit petig vad det gäller mitt hem o tro det eller ej VARJE år får jag ljustakar o jag fyller 30 nästa år...fattar ni då hur många sådana jag har...plus de jag köpt o tycker om...MAJ GADD ASSÅ...folk kommer hem samma folk som sen går o handlar en ljusstake...VAD MÅNGA DU HAR...hmmm Greta gillar nog ljusstakar hon har så många...JA JAG VET VI KÖPER FLER....BAAAAH sliter av mig håret! :D:D
    I all väl mening gör det så...men nu ska vi göra om hemma så vi vill bara ha present kort sen om det är på 100 kr eller 10000 skiter jag i...VI vill INTE ha en enda pinal till vårt hem...o jag tycker det e sååå trist att skriva en exakt önskelista på duka eller wherever jag vill bli överraskad....MED EN LJUSSTAKE :D:D:D

• Angelici

Jag önskar att fler hade lyssnat på vår presentkortsönskan.
    Nä, presentkort är för "tråkigt".
    Vad farao då för tråkigt?? För vem? För givaren antar jag. Är inte det allra roligaste att ge något som mottagaren blir glad för?

• snyggobert

loisa; Det märks att du inte läst vad det handlar om här! Så, så, så... märkligt att då kommentera det!
    Men vet du vilken tur vi har här, att alla faktiskt får säga vad de tycker och berätta vad de känner och undrar över! Och jag respekterar vad du tycker, att det är ovanligt att tycka så här. Men du kan ju också respektera min åsikt, och om du hade läst vad vi skrivit hade du förstått att det i grund och botten har med familjerelationer att göra.

• Snart_FruL

Greta G. Samma sak drabbar mig. Och det är nästan alltid samma person som köper dessa ljusstakar.

tycker det är märkligt fast hos mig är det väl så att vi har väldigt få ljusstakar hemma. (nästan alla presentljusstakar ligger i en låda på vinden).

Jag är inte så mycket för att tända ljus, för jag får bara ångest för att någon av våra två buskatter ska hoppa upp på bordet, (trots att de inte får) och antingen välta ljusstaken eller sätta eld på sig själva...

• viktualia

GretaG - fniss.. jag är med i klubben "vi som får ljusstakar varje år"... och jag är också med i klubben "vi 77:or"...

Som tur är ( i just det här sammanhanget) så bor jag inte i samma stad som mina vänner och alltså märker de inte hur många prylar som får åka vidare till secondhandaffär väldigt snart efter födelsedagar och annat...

• GretaG

ja trist att ge bort presentkort, jag har läst i nån tråd här nån som undrar roliga sätt att ge bort pengar på, flera roliga ideer fanns...om man la ner lite möda så kan man ge bort presentkort på massor av roliga sätt...dålig ursäkt tycker jag...:D

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...