• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • Lilit

Jag bryr mig egentligen inte om summan. Min faster - då var det en kombination av hennes uppträde, hennes inställning - och gåvans storlek som gjorde att jag blev besviken. Men jag tänker inte på det - och låter det inte förstöra vår dag - som jag trots allt tycker var helt perfekt. Det fanns andra som jag fick mindre av - men där jag vet att de har ont om pengar - och de gav av hjärtat - och det värmer mycket mera.

• Snart_FruL

Nej det var inget skämt. De här två tjejerna brukar inte skoja och dessutom var det en födelsedagspresent.

Och jag visste inte heller om jag skulle skratta eller gråta. Men minigjutjärnspannan funkar jättebra att ha värmeljus i, sen jag tog bort den fruktansvärt fula porslinskossan och grässtråna. Kossan, grässtråna och skylten åkte alla ner i papperskorgen.

Nu är vi inte kompisar längre, presenten var inte orsaken, men den fick mig helt klart att börja fundera. Grejen är att jag faktiskt inte sagt nåt om de inte gett mig något alls överhuvudtaget.

Förstår att du blev besviken på era familjer, framförallt om de har det gott ställt.

• Eden-06

snyggobert: vill bara skicka lite kramar till dig. Håller med i allt du skriver och förtår att det inte handlar om ert bröllop eller era känslor till de som kom på bröllopet.

Själv blev jag besviken på min möhippa. Självklart var det roligt att så många kom men de hittade på saker som verligen inte var jag. Var ledsen i flera dagar över att mina vänner inte känner mig som jag trodde att de gjorde.

• Sillal

Jag tycker man ska ge saker o ting som brudparet har önskat sig...

och present för 150kr tycker jag med e lite.. det e vad man ge barnen nä dom ska på barnkalas..

• Crystallize

Tycker inte bröllop ska ha någonting med presenter att göra egentligen alls.

Dessutom behöver man inte påkosta ett jättebröllop och sedan bli besviken att man inte fick mer presenter.

Ett litet mysigt bröllop med bara de närmaste och lite tårta och vin om man nu måste och så får man det man får i present!

Det är väl inte meningen att gästerna ska bekosta drömsmekmånaden heller, man kanske kan åka till en billigare plats eller ta en sista minuten också om man nu nödvändigtvis måste åka någonstans !

Jag blir faktiskt lite ledsen när folk som har just har gift sig snackar så här.
    Ni ska ju vara lyckliga ni har hittat varandra, det är ju därför man gifter sig !

• snyggobert

Crystallize; Jomen vi ÄR lyckliga över att vi hittat varandra. Och jag är faktiskt jätteglad över att det här är enda grejen med hela bröllopet som jag blivit besviken över, så visst är vi lyckligt lottade.

Men jag tycker du har fel i att bröllop inte har något med presenter att göra. Visserligen ligger det inte överst, eller ens högt upp alls på någon prio-lista, men det är ändå en del av alltihop! Faktiskt! Och det handlar inte om att vi fått för lite presenter, det handlar egentligen om att de som egentligen skulle gett oss "mest" inte gjort det. Det handlar inte heller om att de ska bekosta vår drömsmekmånad, om det vore viktigt för oss hade vi ordnat det själva.

Jag hade blivit jätteglad om de tillsammans hade målat en tavla eller nått, bara de gjort något personligt till oss, tänkt på just oss! Det handlar inte om pengar eller gåvors värde egentligen, det handlar om att det blev så markant lite från just vår familj!

Och framför allt tycker jag att man i det här forumet har rätt att tycka vad man vill!

Snart FruL; Vilken tur att du hittade på ett sätt att få användning av den!

Eden -06; Tack!!! Och visst är det jobbigt att bli besviken över något fast man "inte får", för man ska vara tacksam att ens vänner alls har tänkt på en etc...
    Kram till dig med!

• viktualia

jag har inte gift mig än... mindre än två månader kvar... jag har en STARK oro för att få onödiga och enligt mig fula presenter... min m2b tycker att jag överdriver och är girig.. jag tycker att hellre ingen present än någon ful pinal... vi har lämnat önskelista hos Duka och jag hoppas att de med "sämst smak" köper något från listan.

Skulle gärna SLIPPA presenter.. men det är ju klurigt... så nu håller jag tummarna och försöker hålla nere förväntningarna!

• krammia

Haha! Jo en present undrar jag varför vi fick. Vi fick en svart vas men en plastblomma i. Säkert jättefin för de som tycker om sånt men hos oss passar den absolut inte!

• GretaG

Jag gifter mig i vinter och är oxå orolig över vad vi kommer att få. Önskelista har jag skrivit men jag vill ju gärna inte stå där o öppna ett paket o försöka glädjas med ytterligare en ljusstake till vår samling - vi har typ tusentals...
    Jag är väldigt kräsen av vad det gäller pinaler till vårt hem...ja ja den dagen kommer...ska samtidigt bli jätte spännande...:D ja jag e som ett litet barn på julafton...

• okt2006

GretaG: öppna presenterna hemma istället för på festen så slipper ni låtsas!

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...