• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • anne på grönkulla

Alltså vad ni lägger på kuverten (mat, vin, underhållning etc) är ert beslut och vad era gäster ger i present är deras beslut. Koppla INTE ihop de två!

I övrigt kan jag tycka att det är lite trist att vara besviken på folk som kommit och uppvaktat.

• Angelici

Skööööönt att någon vågar ta upp detta.
    Jag blev också lite besviken på vissa gåvor, men vågar knappt säga det till min man ens en gång. Vissa saker var verkligen fina och dyra, men vill man inte ha och inte heller har plats för dem och inte i närheten av önskat sig så kanske man inte måste bli glad. Man får tänka att tanken från givarna var god.
    Jag ville nästan hellre slippa presenter men folk vill ju ge.
    Vi fick även extremt dyra onödiga presenter. Och dyrare är inte nödvändigtvis bättre.
    Många fnös åt vår önskelista för att det var för billiga saker på den. De kom med dyra onödiga saker istället.

• Rosenhaga

Angelici - precis så är det! Det är när presenten varken speglar brudparet - eller givarens relation till brudparet som det blir knas!! Det spelar ingen roll om presenten var billig, lagom eller dyr - det är när det är "off" - inte stämmer, som jag förundras. Tack för att du vände diskussionen rätt!!!

Det är lika jobbigt att få en present som är för dyr i relation till förhållandet mellan givare och tagare.

• Linnea J

hallå.. eftersom du inte svarar på andras frågor kastar jag ut några ändå.. hur många kom på ert bröllop?
    var sjutton ska du åka?!?
    när jag var på bröllop lade vi 350/par.. tyckte jag var en bra summa! hur girig får man bli?? jag har visserligen själv lagt ut en önskelista i en affär men inte sjutton tror jag att vi får alla de sakerna!! blir glad om jag komemr upp i hälften ens!
    tänk på att alla kanske inte har en massa pengar de vill lägga på andra så de kan unna sig den stora lyxen att åka på en resa... har alla dina släktingar och vänner rest en massa verkligen? elelr ser det er present som en jobbig utgift när de själva inte kan resa? är det så skulle inte jag heller lägga typ 400/person..

• MysEtt

tycker oxå att du är modig som tar upp detta ämne!

Och jag anser att man får vara besviken på gåvor, anledningarna till att man är detta kan vara flera. Jag har själv ibland varit besviken, och min mamma har stått på min sida - däremot har jag aldrig visat det mot den jag är besviken för.

Tycker det Fea säger är väldigt klokt och i det fall jag blivit besviken har detta också speglat relationen i övrigt.

För min del spelar det ingen roll om det är hur stor summa man besviken på eller gåvans art, även om gåvans art kan svida mera då det visar att någon som borde känna dig inte gör det.

• Snart_FruL

Visst kan man och får man bli besviken över presenter.

Nu har vårt bröllop inte varit ännu, men ibland har man ju fått presenter som man har undrat rätt mycket över.

Jag hade tidigare två kompisar som jag känt i flera år. De firade mig en födelsedag med att ge mig en i mina ögon hiskelig prydnadssak att hänga på väggen, (en minigjutjärnspanna, med en porslinko fastklistrad över lite grässtrån och en skylt "hem ljuva hem".) Ännu mer konstig och sårande blev den av att jag vid tillfället bodde på en institution.

Jag avskyr presenter som ges med armbågen, orkar eller hinner man inte tänka efter så är det väl bättre att ge ett presentkort.

• anne på grönkulla

Därmed inte sagt att inte gåvor kan var "dåliga" dvs t ex ogenomtänkta eller opersonliga (hur många gånger har man inte fått såna!). Men värdet av dem bör inte kopplas till värdet av vad ni lagt på mat & dryck vid bröllopet.

• Ekstrand

Jag har svårt att ta ställning i den här frågan, det är lite ohyfsat att klaga på en summa pengar, det är ju inte så lätt alla gånger att veta vad som är en rimlig summa för en gäst. men däremot kan jag bli väldigt förbannad på folk som inte respekterar ens önskningar. Önskar man sig pengar för att man inte är i behov att något annat så är det en önskan som bör respekteras. att komma med något helt annat som tex en brödrost känns faktiskt lite ego. hade man önskat sig de hade man informerat om detta.

men i slutändan är det ju alltid så att bröllopet verkar vara mer en tillställning för att göra alla gäster glada och inte brudparet...
    folk som bjuds har otroligt mycket åsikter om allt möjligt (bordplacering,barn eller inte barn, maten,klädseln osv..)

//ekan

• Jämtlandstaus

klart man får bli besviken.
    dremot så måste presenten motsvara vad man har råd att ge. vissa har mer pengar och vissa mindre.
    DESSUTOM som någon var inne på, ofta så köper man kläder, måste boka resa för att åka till bröllopet, och bo på hotell eller liknande. Dessutom har det ofta varit någon slags möhippa/svensexa innan, och det har kostat pengar.
    När kompisar gifter sig, så tycker jag ofta man hamnar på kostnader runt tusenlappar, bara för att medverka.

Det är faktiskt något man inte får glömma också.

• Henrike

Det är som påpekats en känslig fråga. Jag tycker att man kan få känna sig besviken, men att man *absolut* måste vara 'the bigger person' och inte visa att man blivit besviken. Alls. Någon gång, till någon utöver sin make/maka!

Någon skrev att 'det är ju inte så många bemärkelsedagar man firar ihop'. Det kan jag - tyvärr - inte hålla med om. Jag tycker att det har gått fullständig inflation i när man skall ge varandra presenter och tycker det är urjobbigt. Nuförtiden har även goda vänner, som har varit hemma hos mig måånga gånger förr, med presenter till mig när de kommer för att äta middag en kväll och därutöver förväntas presenter vid alla barns födelser, vid alla barns dop, vid alla barns examina (om man nu kan kalla det examen...), när man fyller år, när man flyttar till ett nytt ställe, när man får nytt jobb (ibland), när man lämnar ett jobb (från kollegerna), till alla fröknar vid alla avslutningar... etc etc... Jag tycker det har blivit helt hysteriskt och önskar verkligen att det kunde bli lite mindre 'små' presenter så man hade mer tid och lust till t ex bröllopspresenter.

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...