• snyggobert

Besviken över bröllopsgåvorna...

Jag måste faktiskt säga att jag blev lite besviken över våra bröllopsgåvor...

Jag vet att detta är en ganska kontroversiell sak att ta upp, för man ska ju vara tacksam och glad för alla fina presenter man fått i gåva av sin familj och vänner.

Men jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite, lite besviken. Vår stora släkt (både hans och min) samlade ihop pengar till presentkort på en resebyrå, och det var ju precis vad vi önskade oss, och självklart hade vi inte ens tänkt att det skulle bli en viss summa, men så många släktingar som var med och delade på den här presenten så blir det ungefär 150 kr per person i gåva.

Det känns så snålt att det blev så lite. För det räcker knappt till att en av oss åker någonstans...

Och då känner jag lite att om de nu är så snåla, varför lade vi så mycket pengar på varje gäst i mat och lokal och dricka och allt annat? Känns som om de bara snyltade på oss.

Visst, nu ska man inte förvänta sig presenter alls, men jag gör det i alla fall. Och i ärlighetens namn så blir jag faktiskt lite avundsjuk på ett par av mina bekanta som gifte sig två veckor efter oss och de fick inte mindre än fyra fullt betalda spa-resor bland annat.

Alla gåvor av våra vänner var väldigt fina och personliga och det känns jättebra, men jag hade faktiskt väntat mig mera av familjen. Kan ju tillägga att hans familj inte bidrog med en enda krona till bröllopet för övrigt som åtminstone min familj gjorde!

Någon mer som har blivit besviken på presentisdan av bröllopet eller är jag den enda i hela världen!
    (Säkert, känner mig i alla fall både otacksam och girig när jag känner såhär, men jag kan inte hjälpa det!)

• Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...
  • GretaG

skulle gärna göra det men sambon vill öppna på plats...

• viktualia

GretaG - använd tiden fram till bröllopet åt att övertyga sambon om motsatsen. Presentöppning är DÖTRIST för alla utom "öppnarna", det pajar partystämningen att se andra öppna paket... och framförallt.. fråga din sambo vad han tänker göra om följande scenario utspelar sig:

Några kompisar till mig gifte sig förra sommaren. När de, dagen efter bröllopet, öppnade presenterna upptäckte de att de fått två espressomaskiner. Den ena var superful, trist och billig. Den andra var jätteflott och bra. TÄNK vad vidrigt om de hade stått framför hela samlingen gäster och först öppnat paketet med den fina espressomaskinen och strax efter hittat den fula?!?!

Näe... skippa presentöppningen för ALLAS skull!!

• utvandraren

Jag tycker TS har all rätt att vara lite besviken... Jag tycker 145kr är löjligt lite om man har blivit bjuden på middag, dricka och en trevlig kväll!

Men alla får skämmas för sig själva, ni kan ju vara lite snyggt spydiga i tackkorten om ni har lust och vågar....

• picachu

Intressant tråd - har dock inte orkat läsa igenom hela.

Jag tycker att det är lite verklighetsfrånvänt att säga att man inte förväntar sig några presenter. För det gör man, och påstår man motsatsen så lurar man sig själv.

Och det är klart att man kan bli besviken, tycka att folk är snåla, undra om folk värderar ens relation med så lite eller tycka att de helt enkelt har dålig smak.

Jag tycker att TS har en viktig poäng med sin tråd. Bra att du tar upp det här med oss, och inte börjar bråka med din familj - det är bara onödigt.

• Maria

Oj sillal, du måste bo på något rikt ställe om barnen har med sig så pass mycket till barnkalas - här i trakten ligger väl det på 30-40 kronor ungefär !

Jag tror ingen vinner på att man i Sverige skruvar upp presenthysterin som i vissa länder där bröllopsgåvor skall gå på tusentals kronor och där man på en del håll tycker att bröllop skall vara en vinstaffär, alltså mer presentvärde än totala utgifter, att det skall ge paret en god ekonomisk start på äktenskapet osv. Det blir bara jobbigt för alla och skulle leda till att man oftare fick tacka nej i stället.

Om man nu är så sniken efter presenternas värde att man blir missnöjd om folk ger lite mindre saker så får man väl skriva i inbjudan "Present värd minst 800:- medtages." eller något sådant. Annars tycker jag att de som har kuvertabgift är mycket ärligare, de säger klart ut att de behöver hjälp för att det inte skall bli för dyrt för dem. Men att ha en massa krav och och sedan hålla tyst om det och i stället vara sur efteråt - nej det tycker jag blir helt fel. Man gifter sig ju inte för presenternas skull förhoppningsvis!

• GretaG

Varför skulle man egentligen inte få lov att bli besviken?
    Min väninna bor i Japan och vart bjuden på ett bröllop där, där ger man pengar, beroende på hur nära man är bruparet så ger man en viss summa...kanske väldigt opersonlligt med pengar men tanken bakom o i alla tider har vi gett en gåva vid bröllop, varför börja lura oss själv att det inte betyder något...

• okt2006

Jag tyckte också sillal:s inlägg om att ha med sig 150 kr-present på barnkalas lät väldigt dyrt!!

• Maria

GretaG, att jämföra med Japan är nog ganska olämpligt. Där ger man kanske 10-15000:- i present om det gäller en nära anhörig och sedan kostar ett bröllop närmast astronomiska summor - bruden skall t.ex. ofta byta klänning en sju-åtta gånger under tillställningen osv. Där är ett bröllop som ett villaköp - paret tar ofta lån som de får betala av på under många års tid framåt. Sådana seder är väl knappast något vi vill ha hit till Sverige ?

150:- per PERSON som TS sa blir ju 300:-/par och mer än så om det är familjer med barn. Jag tycker summan låter rätt normal för svenska bröllop.

• utvandraren

Då är frågan vad man egentligen får för 150kr..? Typ ingenting. Men alla ger ur egen ficka så självklart bör summan variera men i detta fallet hängde det ju inte på pengarna.......
    Bröllopsgåvor ska hjälpa det "nyetablerade" paret i uppstartningsfasen så jag tycker nog att presenterna är ett måste om inte kuvertavgift tas.

• okt2006

Fats med tanke på att de flesta som gifter sig redan har bott tillsammans i flera år så behövs ju inte presenterna för att hjälpa brudparet i uppstartsfasen. Och vadå att man inte får något för 150 kr?? Man kan få många bra saker för 150 kr!

Svar på tråden Besviken över bröllopsgåvorna...