• gullefjun

för oss som väntar på förlovning

jag är redo ,men absolut inte stressad för att vi inte är förlovade. har funderat på att göra en kärleksbok med ett slut där det står om han vill vara med mig + att jag då tar fram ringar i plast eller riktiga --- vad vet jag.

men ändå e jag osäker på om jag skall låta han ta initiativet då han har sagt att vi åtminstonne skall bo ihop ordetligt först..

hur har du det ??

• Svar på tråden för oss som väntar på förlovning
  • Maggies

Vi har varit tillsammans i snart ett år, men känt varandra i snart tre år. Jag tycker att det känns helt rätt med en förlovning just nu, även om vi inte har bott tillsammans (dock sovit hos varandra i kortare perioder).

Några ord på vägen kan väl vara:
    Den som väntar på nåt gott, väntar aldrig för länge...

• Vezzla

Vi har beslutat oss för att förlova oss nu idag, vi har pratat mycket om det innan men idag blev det mer "på riktigt". Jag är jätteglad!! Satte en papersremsa runt fingret på honom för att kolla vilken bredd som skulle se bra ut, den sitter kvar än och han är väldigt försiktig med den (även fast det ju bara är en liten remsa papper). Han vill den ska sitta där och att den ska hålla ett tag. Ganska sött tycker jag! ;)
    Vi kommer att beställa ringar på vigselbutiken.se och såg att gravyren skulle ingå vid beställning, så han kommer nog att fråga med en blomma istället för med en ring (Han vill ställa frågan och planera det som en överraskning). Vi är unga och kommer inte att gifta oss inom ett år, så han (eller jag) kommer att fria när vi har färdig utbildning och bättre ekonomi för vår framtid.

• T23

Jag flikar in här jag med... Jag kom hem igår efter att ha varit på en weekensresa med några tjejkompisar, och när jag och min sambo sitter o tittar på tv så säger han att han kollat på förlovningsringa medan jag varit borta... Vi pratade vidare men jag fick inte fram så mycket mer än vilka ringar han tyckte var finast. Har ingen aning om vad han planerar, men det känns som ett frieri kan vara nära eftersom han gjort detta på helt eget initiativ... SPÄNNANDE!!!

• linza

Vezzla

men att förlova sig är att fria.....

att fråga någon om de vill gifta sig med en är att fria och om personen svarar ja så är man förlovad. förlovning är förstadiet till giftemål inte ett sätt att vara ihop

• Vezzla

Linza: Att förlova sig tycker jag är ett löfte om giftemål!
    Att fria tycker jag inte att man ska göra flera år före bröllopet utan ca ett år innan man tänkt gifta sig. Både jag och min gubbe ser en skillnad där och vi förlovar oss inte på skojj. Men själva frieriet kommer senare av de skäl som jag berättat om. Det är vårt val att göra på det här sättet och vi trivs med det.

Självklart vet vi att det finns olika upfattningar om förlovning/frieri osv. men det deror på hur låst i tradition och gammelmodig man är.

• P+T

Måste också få vara med här. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 4,5 år och bott ihop i 3 år... och jag väntar och väntar.. Vi har pratat om det och vi har tittat lite på ringar men inte bestämt oss för några.

Det enda han har sagt är att han vill fria och att det ska vara en överraskning för mig. Detta sa han i december förra året.. då sa han också att det kommer ske inom ett år.. och snart är det ju december igen.. Alla datum som jag har tänk som möjliga har passerat utan någonting.. så det är väl bara att vänta.. i 2-3 månader till.. Om inget händer då så tar jag nog saken i egna händer.. ;)
    Gud vad spännande detta är.. =)

• Maggies

I can't wait!

Men vänta får jag minsann. Förlovning är i alla fall inom räckhåll. Känns underbart!

• Finally a wifte

Jag trodde aldrig att min man skulle fria. Vi hade varit tillsammans i fem år. En dag friade han så plötligt att jag var tvungen att fråga honom om det var ett frieri. Vi förlovade oss med ringar drygt en månad senare på julafton och gifte oss i september. När vi väl var förlovade var det han som hade mer bråttom än jag att bli gift. Men nu är det gjort och det är underbart.

• Acira

Har funderat lite på detta med, romantisk flicka som man är. Vi har varit tillsammans i snart tre år och varit sambos i några månader. För mig skulle det vara fint att förlova sig, men jag har absolut ingen brådska. Men det känns skönt att han är den rätte, och att jag redan vet detta.

Hade en dröm för något är sedan där jag drömde att min kille friade i riddarrustning, i blond page (haha) på en vit springare. Berättade sedan om drömmen för honom och hans respons var "om vi fortsätter tillsammans kommer det absolut bli så." När vi låg i badet i går kväll pratade vi lite om hur våra liv ser ut om fem år och då nämnde han ngt om att han redan planerat vad han ska ge mig i 25-års present nästa år.. Så klart började ju mina tankar att vandra iväg upp mot de rosa fluffiga molnen... hehe

• H27

Vezzla,
    du har intressant syn pa forlovning tycker jag, har inte samma uppfattning
    dock.

Tycker inte man kan saga att man ar last i en tradition eller gammalmodig nar man sager att forlova sig ar vad man gor nar nagon av parterna har friat, for det ar ju det sjalva ordet betyder. Killen/tjejen friar och da forlovar man sig for att sen gifta sig inom ca ett ar.

Att tillsammans bestamma att man ska forlova sig, kopa ringar tillsammans, forlova sig och sen fria flera ar efterat ar ett nytt pahitt som jag aldrig hort talas om nan annastans an i Sverige faktiskt.

Det ar klart att alla far gora pa sitt lilla satt, men sjalva forlovningen ar fran borjan ett frieri; lofte om giftermal och da inte inom 15 ar.
    Bara en kommentar.

Svar på tråden för oss som väntar på förlovning