Grand Hotell Saltsjöbaden 3
Ytterligare än tråd stängd! Och bara några veckor kvar...gah!!
Hoppas ni hitter hit Hjärtelycka och Blivande fru Böhmer!
Ytterligare än tråd stängd! Och bara några veckor kvar...gah!!
Hoppas ni hitter hit Hjärtelycka och Blivande fru Böhmer!
Tittar in här och önskar dig, Karin, stort lycka till på lördag!!! Det ser ut som om vädergudarna är på Er sida.
Hoppas Ni får en alldeles, alldeles underbar dag och allt blir som Ni drömt om.
Vill givetvis höra allt sen!
Kram/Annica
Åh.. det har varit såååå underbart!! Allt bara klaffade perfekt och var så mkt bättre än förväntat!! Grand skötte sig oklanderligt i princip! Underbara Nanette!
Håret och sminket blev skitbra!! (dock fick jag ta ipren sedan mot smärtan i hårbotten.. men men vad gör man inte!?) Klänningen satt som en smäck (trots att Ehrlings totalförstörde den och en släkting fick sy i 6h dagen innan för att rädda den!)och rörde sig fantastiskt och var så bekväm faktiskt! Blombuketten var exakt vad jag ville ha, sååå fin!
Brudföljet var så gulliga, fotograferingen gick jättebra (tror jag iaf?) O vi hann mysa lite över lunchen på Grand med alla inblandade innan vigseln. Även Leo kom en stund och var med på fotograferingen i sin vita smoking ;)
Vi var inte alls så nervösa som vi trodde innan vigseln, bara innan dörrarna i kyrkan öppnades ;) Vigseln var ganska lång (och jag lyckades faktiskt med att bara fälla ngn tår!) men när prästen bad oss att vända oss om för utmarsch fattade jag ingenting, jag trodde vi stått där i 10min! Prästen var jättegullig.
Efter vigseln åkte vi en liten motorbåt till Grand igen och drack en massa champagne. Väl framme fick vi vänta dryga halvtimmen innan vi fick kliva av eftersom alla gäster måste få tid till att checka in. Och det var det enda som var lite jobbigt, det var kallt och hårbotten gjorde jättont av alla nålar (tog en ipren då).
Sedan klev i land och hade brudskålen, jag passade på att visa ngr gäster vår fina svit och piffade till mig lite.
Sedan var det dags för middagen som smakade riktigt gott! Talen var långa men väldigt bra (förutom att min plastpappa var lite smått taskig mot mig möjligtvis) en av våra gemensamma vänner höll ett tal enbart till mig som var såååå fint! Det hade jag aldrig trott. Kom lite tårar här och där. En massa pussar fick vi ju såklart oxå när respektive var på toaletten ;) Skoleken gick otroligt bra, vi hade nästan alla rätt tydligen, hehe.. Bordsplaceringen och festprogrammet blev en tydlig hit och precis alla såg faktiskt glada och nöjda ut.
Sedan blev det tårta (vid 23.00!), den var i marsipan istället för sugarpaste.. meeen var lika god och fin för det ;) Vi hade frågesport om oss och gav bort specialgjord choklad med våra namn i present.
Sedan var det party! Nästan alla dansade som tokiga och var så glada =) När kl var 02 och vi skulle stänga igen var 90% fortfarande i full gång så vi hade öppet till 03 istället. Då gick jag och Tomas till sviten och badade i jättebadkaret en stund medan de andra fortsatte festa i olika rum fram och tillbaka fram till 06.30 då de tydligen avslutade med att bada i havet.. ;).
Efter badet blev jag tyvärr dålig, och sov inget resten av natten. Tomas var tokfull så han fick sova på soffan för att han snarkade så... Vilken bröllopsnatt!! Haha! Nåja, vi får ta igen det.. ;)
Dagen efter var det brunch kl 12 och alla 60 som sov över var där. Efter brunchen vaz vi ca 15st som gick till spa- avd. och bubblade i ngr timamr innan det var dags att åka hem och hämta Leo.
Nu är vi trötta!! Men jätteglada för alla fina presenter! =)
På torsdag flyttar vi men imorgon på dagen ska vi bara lata oss! (Innan det är dax att jobba färdigt på huset)
Kul att Capri var bra!!
Jaaa.. det är nu det börjar!
Wow vilken dag, Karin!!
Stort grattis och lycka till i fortsatta livet som man & hustru nu!
Va härligt att allt blev så bra och till och med bättre än bra!!!
Ser fram emot lite bilder senare.
Grattis igen!
Åh vad kul att allt blev så bra!
Jag tänkte massor på er i lördags, och vi åkte faktiskt förbi Gand när ni hade brudskålen då vi var på väg till Fredriks föräldrar. (jag ville gå och smygkika på er för att se hur fina ni var, men Fredrik stoppade mig och bad mig låta er ha er dag ifred....
).
Ja, visst är Nanette en klippa. Hon är så bra.
Vad hände med känningen? Min klänning glömde de sy på öglan så att jag kund hålla upp släpet.. Sånt får man bara inte göra när man köper en klänning för 10' för att bära 1 dag. Sen sydde hon inte in den tíllräckligt heller...
Jättekul att allt blev så lyckat Karin! Ser fram emot att se bilder.
// Malin
Här kan ni se bilder!:
www.brollopstorget.se/Forum-1-23/m1833892.html
Men va! Klart ni skulle kommit och hälsat!!!
Jaa.. hon kunde inte ha gjort mer fel än vad hon gjorde.. Hon hade klipt tyget rakt av överallt (utan att sick- sacka) så det höll på att helt rämna på flera ställen och det var spindelnät av trådar överallt redan innan jag haft den. Där hon sytt in den hade hon på fleraställen sytt dubbelt utan att bry sig. På vissa ställen hade hon bara sytt in och låtit det överblivna tyget ligga kvar som en bulle under klänningen. Hon sket helt i att sy in fodret så det var mkt större. På flera ställen hade hon inte fäst sömmen så den börjat släppa. Dragkedjan hade hon sytt bulligt och snett. Knapparna i ryggen satt löst. Hon pressade heller inte isär sömmarna där hon klippt av dem så när jag rörde mig bildades bubblor under så jag såg ut som jag hade valkar, främst i svanken. Upphängningen satt så löst så jag bara kunde dra av den plus att den satt på helt fel ställe.
Man ska FAN inte ge sig på att sy in en klänning i tight modell i tre lager och spets om man i överhuvudtaget inte kan sy och än värre inte vet ett dugg om hur man gör!!!
Jag hade aldrig kunnat ha den på bröllopsdagen så som den var!! Vilken OTROLIG tur att vi har en sömmerska i familjen, hon fick sy om precis varenda söm i klänningen och sick- sacka alla lager och sömmar, inklusive att ta loss och sätta i dragkedjan igen..
På fredag ska jag dit och begära pengarna tillbaka. Har kontaktat konsumentverket också samt tagit bilder på misären.
Malin, om du sydde in din klänning föreslår jag att du kollar interiören i den om du ska sälja den. Båda mina tärnors klänningaqr samt flera av gästerna som köpte sina klänningar där fick problem med sömmarna!!
På torsdag ska vi till ehrlings (det blev flyttat).. uscha... Men ägarinnan tycks gå på min linje, hon har sparkat sömmerskan (hon har förstört fler klänningar i sommar) och tycker att hon ska betala tillbaka pengarna till mig. MEN jag anställde ju Ehrlings och inte sömmerskan att sy in klänningen så det får Ehrlings fixa tycker jag. Visste inte ens att sömmerskan hade eget företag..
Hur mår ni andra som nygifta?? Jag tycker man har blivit lite nykär igen ;) Det var sååå jobbigt när tomas gick till jobbet igen igår.. känns alldeles tomt! Nästa vecka åker vi till Barcelona på kort bröllopsresa utan Leo.
Hi there Blue Topaz
Wondering if you can share some advice with me. I have been trying to read your thread regarding the Grand Hotell Saltsjöbaden. I understand some swedish (I am English) and I thought from your previous thread that you were not very happy with the place? Am I wrong, just wanted to know as maybe having our wedding party there next year. Thanks and hope to hear from you soon.
Hi Hanban!
Unfortunately You are correct, I and also "Fru Böhmer " have had some problems with Grand Hotell Saltsjöbaden. During the year that we planned our wedding they changed our "contact person" aswell as the managing director three times and now they have done it again. The owner of the hotell can´t seem to make up his mind!
For us this resulted in alot of promises never fulfilled and several unpleasant meetings. Though they really made their best on our wedding day and everything was close to perfect! But I can honestly say that Grand owe all of that to their last "contact person" Nanette, she was the one hwo made it all work. She just told me she was quitting though...
If the new "contact person" is as great as her you have nothing to worry about! So if I where you I woul´d book my wedding at another place aswell just to have an insurance... If you feel that Grand and their staff is ok in january then go for it and make the final reservation. But if you hesitate, don´t! It sure spoils the fun to have problems with the restaurant!
I you have any more questions, just ask! =)
I hope you have a wonderful wedding!
/Karin
Hej Karin!
Many thanks for your reply and the advice. I am very grateful.
It does sound a little worrying knowing that they change their staff a lot!
I am glad that your day went ok for you though and that they did their best for your big day.
I have many questions about the place as I haven?t been there before. I lived in Sweden for 8 years but have now moved back to the UK to be with my husband to be! He is also English. My parents still live in Sthlm, so hopefully they will be able to go and look at some other venues for us!! My fiancé and I were over last week and managed to look at a few other venues: Cedergrenska Tornet, Hasselbacken, Grand Hotel in town and also Stallmastargarden. It is certainly difficult to arrange a wedding in Sweden from the UK!
Back to Grand Hotell Saltsjöbaden?? how many people were you? We would need a place that could take about 120 people as we have some friends coming over from England.
Was the food good? Does a DJ come with the package and were they any good? I have many more questions but I wouldn?t like to fill this thread with them all!!
Thanks for all the advice! Gratefully received!
No no, this is what this forum is all about so just shoot! I´ll answer as much as I can!
We had 70 guests in the biggest part of the diningroom, if you are 120 guests you will have to sit in both parts of the room with 5 doorways in the middle, maybe the guests in the other smaller part will have troubble hearing all the speaches then??
The new chef is very young but really nice and does exactly what you want. Everybody loved the food.
No, there is not even well functioning speakers available. We had to rent a whole package of music- "tools". (a promise never fulfilled)
To be honest I recommend you to choose another place for your wedding, specially since you are so many.
I don´t now much about the places you mentioned, but I have heard that Hasselbacken and Cedergrenska tornet is supposed to be good. Personally I think Stallmästaregården is a little bit to dark. ;)
Are you going to get married in a church? What kind of a wedding do you want? Is it important that the party is close to town? If you look about one hour by car outside of sthlm there is alot of very beautiful castles and such!! (that are alot cheaper aswell)
How many of your guests are coming from abroad? Are they going to stay over at the wedding? When are you getting married?
As you see Im just as curious!! haha! ;) I´ll help as much as I can, I´m just jelous that you have all your fun in front of you!! hihi