• Vickan29

Måste man som gäst ha nylonstrumpor?

Min mamma brukade alltid tvinga på oss systrar nylonstrumpor även om det var sommar om vi skulle fira något.
    Jag ska på ett bröllop och ha vadlång klänning, kan man gå utan nylonstrumpor eller är det fel enligt vett och etikett?
    Jag ska ha skor med bar tå så det syns ju om jag går utan.

• Svar på tråden Måste man som gäst ha nylonstrumpor?
  • wozzgirl

Jag tycker personlgen att det ser riktigt sunkigt ut med strumpor mitt i sommaren. Jag går barbena och det gör många andra också har jag märkt. Jag tycker det ser mkt fräschare ut så.

• Ziii

I vissa länder så är man ännu strängare på det här med nylonstrumpor. Jag vet att i Grekland var det för ett antal år sedan helt otänkbart att gå med bara ben när det var lite finare. England är ju lite speciellt, de kan ju verkligen inte klä sig där för fem öre :)

Jag måste säga att jag hundra gånger hellre ser någon i nylonstrumpor - oavsett vilka skor hon har på sig, än äckliga fötter. Överallt ser man folk i sandaler med fötter med stora hälsprickor, blåsor, plåster, äckliga naglar etc.

Jag förstår inte riktigt hur folk kan tycka att det är så fult med nylonstrumpor, det är ju mycket fräschare. Vad spelar det för roll om det syns lite i ett par sandaler med öppen tå? Benen ser slätare ut, fötterna ser bättre ut.

Själv går jag nästan alltid i det, även på sommaren. Hatar dock strumpbyxor, stay-ups ska det vara, förutom när man har så kort kjol att den kan flyga upp.

• kentfantast

"Överallt ser man folk i sandaler med fötter med stora hälsprickor, blåsor, plåster, äckliga naglar etc."

Äh, det där kan man ju skönja genom strumpbyxor oxå. Och dessutom riskerar ju dessa äckliga ofilade fötter att repa strumpbyxan.

Smörj fötterna och gå barbent!

• Smurfina

jag kör utan strumpbyxor som brud...och har skor med öppen tå

"Lika glad är jag för det men gladast är nog..."

• audrie

Håller med Zii! Det är rätt äckligt, svettiga såriga infekterade fötter med ett grått lager av smuts. En hel dags äckelpäckel från gatorna, fräschare finns ju! Om ingen noterat det, så är det orsaken till att skorna i skobutikerna är svarta inuti på sommaren!

• ProudWoman

nja, etikett säger ju att man bör ha strumpor, och det finns ju utan tåsöm, de bruka jag ha... men strumpbxor, nej, fy vad obekvämt, antingen blir det stayups eller stocking

• wozzgirl

Både strumpbyxor, stay ups o allt är lika obekvämt.

Fula fötter med äckliga naglar o spruckna hälar ser nästan värre ut i strumpbyxor tycker jag...

• Nickedockan

Av de jag känner till så är det mest äldre generationen som har strumpbyxor även på sommaren. Vet ingen i min ålder (25) som har det. Dessutom är det ju så skönt att vara fri och låta huden andas!

• kentfantast

Nerhasade stödstrumpor, någon?

• Maria

Jag kommer från ett land med hett tropiskt limat men hos oss MÅSTE man alltid ha nylonstrumpor om man arbetar på kontor, på ett varuhus, som lärare, ino vården o.s.v., oberoende av vädret. Om man går på fest och det är högtidlig klädkod tycker jag det hör till. Men är det enklare klädsel som gäller så kan man ju skippa dem.

Att strumpbyxor numera används mindre, speciellt av de yngre, är nog naturligt en följd av att man allmänt bär enklare klädsel till vardags än vad man gjorde förr. Ser man på gamla bilder så hade ju alla kvinnor klänning, strumpor, klackskor, handskar, underklänning, m.a.o. hela köret, även till vardags. Idag går många med gympaskor och vanliga sockor till vardags, något som förr nästan bara förekom i sportsammanhang eller friluftsaktiviteter.

• Smurfina

rätt skönt att slippa sina två svettiga lår mot varandra under klänningen iofs...strumpbyxor kanske skönare än barbent i alla fall...

• kentfantast

ch så det där snygga vecket (som iaf jag får) på magen. Nej tack.
    Jag vill bara se tjock ut om det är absolut nödvändigt (ja - jag vet att det finns stay ups och det går bra på vintern för min del)...

• Cissi_N

Strumpbyxor är hemskt i värmen och knappast bra för underlivs-hälsan Stay-up eller strumpor med höfthållare är både svalare, snyggare och sexigare. Fungerar ju faktiskt även för gäster
    /C

• svarta

Jag skulle aldrig ha klänning och högklackat utan strumpor, men det är väl nuförtiden en smaksak. Som så mycket annat...

Svar på tråden Måste man som gäst ha nylonstrumpor?