• Vickan29

Måste man som gäst ha nylonstrumpor?

Min mamma brukade alltid tvinga på oss systrar nylonstrumpor även om det var sommar om vi skulle fira något.
    Jag ska på ett bröllop och ha vadlång klänning, kan man gå utan nylonstrumpor eller är det fel enligt vett och etikett?
    Jag ska ha skor med bar tå så det syns ju om jag går utan.

• Svar på tråden Måste man som gäst ha nylonstrumpor?
  • Lena+Mattias=sant

Till balklänning har man ju vanliga men flashigare pumps. frackbröllop är ju inte direkt somrigt. Nobelfesten har man frack och allt som tillhör enligt etiketten så man kan ju titta där för inspiration nästa gång.

• lolabe

Och jag var till och med tärna! Oooh ve och fasa

• Brud 2008

Nej, det kanske inte känns supersomrigt, men de flesta gifter sig ju då :)

• physalis

alltså ska man tvunget ha strumpor (vilket jag själv inte ens ska ha på mitt eget bröllop), så finns det ju sådana utan tå. Dvs tårna är "nakna" . Tänktte bara tipsa för dem som inte vågar bryta etiketten....

• Lillamig

Fast hela grejen är att om det inte är lämpligt att vara barbent så är det inte heller lämpligt att ha öppen sko.... Strumpor och pumps eller ingendera liksom.

Kommer ni ihåg att det stod i tidningarna om en amerikansk skolklass som varit på besök i Vita Huset och några tjejerna hade haft typ strandsandaler på sig när de poserade för kamerorna med Mr Bush? Kanske inte helt snyggt....

• sherlock

Det här med strumbyxor och mammor som tvingar på en strumpias även i 30 graders värme är nog ett typsikt svenskt fenomen.

Min mamma hade alltid tvingat på mig strumpbyxor så när jag flyttade till england och gick på min första julfest så var jag shockad av alla engelskor i sina bara ben, jag var den ende med strumpbyxor. Kände mig tantig och gammaldags.... Dessutom var jag den ende som hade en kappa med mig, alla andra stog i kylan i sina bara ben och fina klänningar. Och öppna tår hade de också

Har nu lärt mig att man inte måste ha strumpbyxor på fest, varken i england eller sverige.

• tryswe

Vilken rolig fråga TS! Det har jag verkligen ALDRIG reflekterat över!!!!

De som eventuellt noterar och kritiserar strumbyxlösa ben under en vadlång klänning bör skaffa sig ett liv med egna, verkliga problem....

• physalis

sherlock

alltså de här engelskorna... :D

jag bodde i london i fyra år och upphörde aldrig att förvånas över deras klädval. Mitt i vintern med minusgrader och is på gatorna envisades de med att ha korta kjolar och sandaler utan strumpor!!! tårna var blåa av köld (och fötterna inte speciellt välfilade heller...), och benen var alldeles noppiga av kyla!

Det är ett under att england inte gått under på grund av förkylnng! :D

• Sillal

Klart du får ha utan..det var förr som det räknades som nakna ben och det var fult..;) så va du "modern" heheh

• sherlock

physalis

Håller med om att de engelska tjejerna har en något mystisk relation till kyla och klädval. Vi bor i Watford som är mycket populärt för folk i åldern 17-25 och det är med blandad shock och med ett småleende som vi går genom stan på en fredag-lördag kväll. Oavsett väder och årstid så är de alla klonade i sina kläder, små, små kjolar även på tjejer som kanske skulle se bättre ut i en längre kjol....

Första gången jag gick på klubb kände jag mig som en nunna i mina jeans och svarta t-shirt

Svar på tråden Måste man som gäst ha nylonstrumpor?