• Vickan29

Måste man som gäst ha nylonstrumpor?

Min mamma brukade alltid tvinga på oss systrar nylonstrumpor även om det var sommar om vi skulle fira något.
    Jag ska på ett bröllop och ha vadlång klänning, kan man gå utan nylonstrumpor eller är det fel enligt vett och etikett?
    Jag ska ha skor med bar tå så det syns ju om jag går utan.

• Svar på tråden Måste man som gäst ha nylonstrumpor?
  • lolabe

Nej, jag tycker inte att man måste ha det.

• physalis

nejnejnej, bry dig inte om nylonstrumpor! det är dessutom fult i öppna skor!

• Vickan29

Vet inte om bara jag fått för mig det eller om fler tänker som jag?
    När jag tänker efter är de flesta i min ålder och blir kanske inte chockade om jag inte har strumpor men jag vill inte bryta mot någon självklar klädkod!

• evkasu

Har ingen aningom hur det är enligt etiketten men tycker personligen inte att det är särskilt snyggt med nylonstrumpor och öppna skor (om man inte har sådana "utan tår" förstås). Tycker absolut du kan gå utan!

• Vickan29

Då tar jag nog utan. Som ni säger så är det ju inte så läckert att de syns! ;)

• Lillamig

Visst ska en dam enligt traditionell etikett inte ha bara ben, jag vet att Prinsessan Di orsakade en viss storm när hon dök upp barbent på ett stadsbesök i Australien på 80-talet men:

1. Ingen av oss är Prinsessan Diana;
    2. Detta är väldigt gammaldags;
    3. Det är sommar;
    4. Du ska ha öppna skor och då är det jättefult och obekvämt med strumpbyxor (strikt talat borde man inte ha öppna skor heller).

Visst har din mor en poäng, jag sätter på mig strumpbyxor och hela pumps om jag ska på ett viktigt möte med massa äldre kostymnissar även nu i värmen men på ett sommarbröllop skulle jag glatt gå barbent!

• Ziii

Enligt etiketten så är det fel att gå barfota.
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=528436&viewAll=true

Hade du tyckt att det var okej om en man hade kommit barfota i sandaler? Varför är det mer okej för kvinnor?

Med det sagt, så verkar folk inte ha koll eller bry sig lika hårt numera.

Det finns bra nylonstrumpor som inte syns över tårna precis överallt. Sandalfoot toe betyder att de inte är förstärkta över tån och knappt syns. Lindex, Twilfit och alla butiker har märken med sådana, vissa av dem är riktigt bra.

• Vickan29

Tycker inte man kan likställa en man i sandaler med mina skor!
    Det är inget frackbröllop jag ska på. Självklart fattar jag att man inte går barfota ihop med en aftonklänning! ;)

Om vädret är fint blir det mina öppna skor annars mina "gamla" brudskor och nylonstrumpor!

• nenne78

men va fan, om de är rakade och lena är det väl ingen som ser om det är strumpa på eller inte, och vem skulle bry sig? Vad är farligt, att det är fri infart till tjottafräsen (det kan ju vara stayups) eller vad?
    Det finns ju strumpbyxor på sprayflaska, om du vill ha matta ben.

• physalis

etikett förändras ju med tiden, och jag tror inte att någon tar det här med strumpbyxor på största allvar - i alla fall om det inte handlar om frackbröllop. Och jo, jag kör utan problem strumplös och skor med öppen tå även i aftonklänning (vilket jag använder relativt ofta) om det passar till klänningen och är snyggt! Tänk på alla premiärkändisar på röda mattan. Inte f*sen har de strumpbyxor under sina aftonklänningar!

Svar på tråden Måste man som gäst ha nylonstrumpor?