• Sayurii

Växling Egypten

Nu åker vi om ca 3 veckor till Egypten och förlovar oss! :)

MEN frågan om vilken/vilka valuta/-or vi ska växla till kvarstår.
    Jag antar att vi tar det mesta i egyptiska pund, men ska man även ha lite Euro eller dollar med sig? har fårgat i reseforum, men jag tycker inte man kommer fram till något..
    Hur mkt pengar bör man ha med sig för två v till Egypten, vi ska åka på någon utflykt, men annars inte shoppa t.ex. Vi reser all inclusive.

Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Växling Egypten
  • martinsson2be

Sayurii; vilket datum åker ni till El Gouna?

Vi ska dit på vår bröllopsresa 8 augusti; vi kanske ses?!

• Sayurii

martinsson2be:
    Vi åker 10e augusti med Apollo :)

• martinsson2be

Vi åker med Fritidsresor...

Vart ska ni bo? Vi ska bo på Rihana Resort...

Vad jag förstår så är dykningen i Röda Havet super!!! Vi ska passa på att dyka en hel del..

• Sayurii

Vi ska bo på Three Corners Ocean View.
    Ja, det ska ju vara såå fint i röda havet, men båda vi är oerfarna dykare, så vi får väl se hur det går :)
    Hur länge ska ni vara där? Vi lär nog stöta på varandra :D:D

• martinsson2be

Vi ska vara där i 2 veckor...

Har ni cert? Om inte; tror jag inte ni kan hitta ett bättre ställe att ta det på...

Vi har advanced båda två; och jag har gjort ca. 100 dyk. De flesta ( 75 ) under förra året då vi var på långresa i sydostasien...

• Sayurii

Vi ska också vara där i två veckor :)

Nope, inga cert här inte, men skulle vilja någon gång.. Är det dyrt att ta det i Egypten tro?

• Jupiter2

Vi ska också till Egypten snart. Vad tror ni? Bör man vara orolig att åka dit nu? Det händer ju lite grejer i området nu.

• Sayurii

230 Euo är lite väl saftigt för oss/mig nu, men det är värt att tänka på till framtiden verkligen!

Jupiter2:
    Jag är inte ett dugg orolig. Egypten är väl inte påverkade av Libanon/Israel krisen direkt? Jag har inte hört nåt om det iaf och jag känner att nu åker jag och ser vad som händer om det inte blir nåt allvarligt och stort nu snart på turistort i Egypten som får UD att reagera..
    Vart ska ni åka och när? :)

• caprea

ngn som har fler tips? vi ska till Hurghada...

• sexydoktor

ni skall välxa bara till egyptiska pund. det är vad du betalar för. pruta massor när ni skall handla ngt där nere o akta er för att köpa ngt ni igentligen inte vill.
    jag var där i feb 2005 det var jätte mysigt o fint. vi var i Hurgada

• Thezz

Sayurii
    Var där vid nyår. Vet ni vilken av byggnaderna ni ska bo i?

Vi växlande på Landvetter till dollar och sedan växlade vi bara lite åt gången till egyptiska pund. När man åker med all inclusive går det inte åt mycket pengar.
    Vi åt ute en dag, både lunch och middag, det var mycket prisvärt. Betalade inte mer är 200 kronor för dessa rätter.

• caprea

så det bäst är att växla till Egyptiska pund och inga dollar??

hur e de med visum?

• caprea

Kalaspingla - TACK! så jättemycket! ska läsa igenom och spara tips :)

• vixen not a tramp

Vi fick rådet att inte växla in mer än ca 550 SEK till EGP utan till dollar eller euro, vi valde dollar. Mycket utflykter och annat går endast att betala i $ eller ?.

Oftast kostar det 10$eller 10 ?, så kolla vad som blir billigast, forex rekommenderade oxå att välja den valuta man kunde ha nytta av sen, vid en senare resa.

Ha koll på pengarna så ni inte får piaster (ören) tillbaka i affären/restaurangen istället för stora sedlar.

Hoppas ni får en skööön reda!

• caprea

insåg att du skrivit tidigare på denna tråd lr ngn annan så jag har redan skrivit ner alla dina tips =)

Hur går man till väga för att få billigast dyk?

Svar på tråden Växling Egypten