• Sayurii

Växling Egypten

Nu åker vi om ca 3 veckor till Egypten och förlovar oss! :)

MEN frågan om vilken/vilka valuta/-or vi ska växla till kvarstår.
    Jag antar att vi tar det mesta i egyptiska pund, men ska man även ha lite Euro eller dollar med sig? har fårgat i reseforum, men jag tycker inte man kommer fram till något..
    Hur mkt pengar bör man ha med sig för två v till Egypten, vi ska åka på någon utflykt, men annars inte shoppa t.ex. Vi reser all inclusive.

Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Växling Egypten
  • Sayurii

Det med ICA-kortet låter krångligt, det får vi lämna hemma tror jag.
    Men då får det bli så att vi växlar till lite EGP (vad det nu är!) innan vi åker och sen fixar sig resten när vi kommer ner?

• okt2006

Sayuri: EGP är förkortningen för egyptiska pund. Deras "ören" heter piastres.

• Sayurii

okt2006:
    Jo, jag vet att EGP är egyptiska pund :) Formulerade mig lite konstigt. När jag skrev "vad det nu är" menade jag vad definitionen på "lite" är. Vet ej hur mkt jag ska växla, men har ju nu kommit fram till att jag ska växla till egp innan vi åker iaf.

• okt2006

Sayusii: oki, inte meningen att skriva dig på näsan Sorry!

• Sayurii

okt2006:
    Lugnt :)
    Visst är det kostnadsfritt att växla hos forex?

• okt2006

Ja, det är kostnadsfritt. Sparar du kvittot så är det kostnadsfritt att växla tillbaka till svenska kronor sedan också.

Något att tänka på är att piastrarna (örena) också är sedlar och därför kan man lätt bli lurad som turist, när man får tillbaka växel till exempel. Jag har haft flera kunder som kommit hem från Egypten och som blivit lurade på det sättet. På baksidan av sedlarna står det dock tydligt om det är "pounds" eller "piastres", så tänk på att kolla!

• Sayurii

Tack, det var viktigt att komma ihåg :)
    Man vill ju inte bli en typiskt lättlurad turist!

• Cattiecattie

Hej hej! jo jag bor ju som sagt i egypten o det bästa är att ta med enliten summa egyptiska o sen dollar och euro för resten. Lägger in min text sen tidigare m tips om Hurghada i allmänhet om nan är intresserad. El gouna är kanon!!
    Skriv gärna om du har fler fragor.
    Cattie
    här följer lite handfasta tips om vett och etikett i Hurghada

JA det är lätt att fa yalla mage (yalla=skynda pa arabiska)
    MEN ät vad ni vill! Bakteriefloran är annorlund här, det är AFRIKA.
    Tvätta händerna med pa apoteket köpt alkogel, varje gang ni hanterat pengar. det är oftast där man far yalla magen.
    Och självklart ät inte pa seafood resturanger som e helt folktomma.
    Avskyr när guiderna här skrämmer upp folk med rövarhitorier o dyl.
    Klart ni ska kunna njuta av inhemsk mat o utforska staden!

Men OM man far Yalla mage ska man inte vara svensk o vänta pa att det ska bli bättre!!!
    NEJ! säg till i receptionen pa hotellet att ni vill ha läkaren skickad till rummet.
    Sag att ni vill ha en dunderspruta mot diarre´eller vad ni nu har problem med,thats it!
    Visst det är stark medecin och man vet kanske inte exakt vad det är, SO WHAT!?
    Ni är pa semester o ska inte ligga pa rummet o spy o bajsa ner er i flera dagar. Gör sa punkt slut.

Bästa färdmedlet är lokala yalla bussarna. Dom passerar utanför hotellen hela tiden.Det är MEGA billigt med lokala taxi/bussar.
    ????
    Ja det är sahär nämligen
    Alla bussar/taxi ser exakt likadana ut. skillnade är om det sitter folk i den eller ej.
    Om det sitter en chaufför o en dörröppnarkille i sa är det taxi om det är fler människori, sa är det buss.
    Ni fattar det när ni ser det. Taxi pris till sekalla, som centrum kallas, gar pa ca15- 20 egyptiska pund (L.E) Ocg da spelar det ingen roll om ni är tva pers eller 7 15-20 är alltsa för HELA taxin.
    Lokala bussen kostar ca 2 L.E o KOM i HAG att alltid betala EFTER ni hoppat ur bussen.

Egyptierna är ett ärligt folk. Dom stjäl inte
    MEN det är inte förbjudet att luras! Hihi hall koll pa pengarna sa ni far rätt växel tillbaka.

OK Mysiga restauranger!

Min absoluta favorit ligger pa GRAND RESORT ( säg det till taxi chauffören )
    Stort rosa hotell. Fraga efter den indiska resturangen när ni väl är där. Den är jätte romantisk o lugn o stillsam,kocken är fran pakistan o lagar UNDERBAR mat! ( Murgh Tikka Masaala till huvudrätt)

Efter diverse pahopp maste jag absolut reomendera DRIFTERS
    Jag kan själv aldrig föräta mig pa deras file´steak, som dessutom kostar endast 45 le
    Be chauffören släppa er vid Mashrabia ( uttalas mash-ra-beija) Cafe. Fortsätt gatan rakt fram sa lang t du kan komma och när den delar sig lite snett till höger, där ligger Drifters pa hörnet.
    Härlig uteservering, fantastiska sallader och genuint hemlagad mat.
    DELAD FÖRSTAPLATS, sorry Ubbe ;)

Hard Rock Cafe´hurghada är i princip samma som överallt annars i världen dvs jätte god mat, men här i egypten mycket billigare! dessutom massa fjantiga sjungande servitörer pa kvällen, hihi.

Egyptisk mat äter ni bäst pa en tvärgata till McDonalds i sekkala. Titta pa McDonalds.Precis in till vänsterom gar en skabbig gata. Ga framat ca 50-70m sa hittar ni Pita Sphinx pa höger sida. Dom har mega god mat o bra manyer pa engelska samt trevlig personal. Snuskigt billigt!

EL MINJA heter den lokala fiskrestaurangen, som inte är FÖR lokal (smutsig o skabbig)
    Jag gar alltid upp pa övervaningen, tycker där e mysigt.
    Vill man ha mer turistigt ( blää nää inte jag i allafall) äter man pa FISH HOUSE, som ligger precis intill Mc Donalds. ( Man kan fa tramsiga hattar o känner sig som i en skolmatsal, slamrigt o mycket folk.)
    Däremot har dom (hör och häpna) en liten härlig sushibar! i samma hus.
    Jag lovade mig själv att aldrig prova sushi i Egypten, magbesvärens förlovade land, men blev saklart till slut desperat ( galen i sushi som jag är) vilket jag idag är väldigt tacksam för.

Da Nanni heter enunderbar italiensk restaurang. Be chaffisen köra er till hotell La Perla om han inte vet var det stället ligger.

Vill ni ha en riktigt lyxig middag, med fantastisk utsikt o romantisk atmosfär ak till hotell Mariott o deras restaurang Tuscany. Den e helt jaa alltsa dyr för at vara här, men LYXIG!
    Maten e helt fantastisk!!! Levande ljus, pianobar och ja helt underbar mat.

Ska du vara här tva veckor hinner du lätt med bade luxor och Kairo utflykterna. Tänk bara pa att inte ta endags turen till kairo, den e massiv o maste vara pa minst 2 dagar.

Jag jobbar ju pa ett svenskägt dykcenter i Hurghada, Colona Divers.
    Om ni ska dyka sa rekomenderar jag alltid en snorkling heldag m bat först, för dig som inte har cert. Sa du far lite "uppvärmning". Sen kan du göra provdyk fran stranden nagon annan dag i din egen takt med svensk instruktör. Röda Havet maste ses och upplevas under semestern här!!!

Sen finns det ju El Gouna att besöka
    Det är liten stad som e väldigt exlusiv för bara turister. Ägs av en stormrik egyptier och har en riktig lyxyachts hamn m massa härliga dyra shopping butiker o grymma restauranger.
    Paminner mycket om en medelhavs marina. Där e väldigt lugnt o harmoniskt..

Nej ta inte med myggmedel o magmedicin fran sverige, gör aldrig det när ni reser. Av den enkla anledningen att det som köps pa plats är gjort för den här typen av magakommor o den här typen av mygg
    Later vettigt inte sant? Problemmagen i Egypten är INTE samma som i Sverige, DET kan jag lova! ( talar av egen erfarenhet! )

Här i egypten handlar man för att ta med sig hem:
    * T-shirts med alla möjliga tryck
    * Parfymer
    * vattenpipor
    * "papyrus" ja för det är ofta bananblad o inte fran papyrusgräs
    * bomull ( badhanddukar, badrock )

Bade t-shirts och bomull har bra kvalitet
    men om ni e bleka i skinnet (=nyanlända), för ni sämre pris. Prutandets konst är en hel vetenskap o jag säger bara kort
    Nr 1 HANLDA INTE FÖRSTA DAGARNA
    da har ni inte hunnit prata med nagon annan o fatt uppfattning om ungefär vad ni ska betala
    Nr2 säger han (ja det är alltid en han )
    100 sa säger ni 20! varpa ni sedan kanske enas om 40. Lat försäljarna prata, ge dom tid.Sta pa er!
    Men tänk pa att om ni fragar om priset, da har ni börjat förhandla.

Summa sumarum NEJ det är inte som i Sverige och det tycker jag är skönt.
    Vill ni ha expressen i grannbutiken som trängs med kalle kaviar o dyl, ak till gran canaria

• Sayurii

Cattiecattie:
    Har läst detta innan, men bra tips är det!
    Vi ska som sagt till El Gouna och bara ta det lugnt i två veckor, men kommer nog åka in till Hurghada en gång åtminstone och kolla lite.

Anser du att man "bör" åka till Luxor?
    Vi ska åka till Kairo iaf och hade nog tänkt oss endagarsturen och stått ut med att det är lite mycket, men det kanske är dumt?

Hur är dykningen i El Gouna ingen av oss har cert eller så, klarar man sig ändå och får se skoj grejor?
    Kan man se delfiner, och kanske simma med em någonstans?

Ojoj, nu kommer frågorna.. Bara Tre veckor kvar juuu.... :D:D

• caprea

CattieCattie! du är ju en ängel! så bra! ska skriva ut allt detta. ska till Hurgahda i oktober... vad kostar det att dyka hos er? jag har padi open water och min m2b har padi advanced så vi vill åka på lite längre utflykter, gärna vrak, läste att de fanns ngt från andra världskriget?! behöver man vaccinera sig ngt?

Svar på tråden Växling Egypten