• Sayurii

Växling Egypten

Nu åker vi om ca 3 veckor till Egypten och förlovar oss! :)

MEN frågan om vilken/vilka valuta/-or vi ska växla till kvarstår.
    Jag antar att vi tar det mesta i egyptiska pund, men ska man även ha lite Euro eller dollar med sig? har fårgat i reseforum, men jag tycker inte man kommer fram till något..
    Hur mkt pengar bör man ha med sig för två v till Egypten, vi ska åka på någon utflykt, men annars inte shoppa t.ex. Vi reser all inclusive.

Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Växling Egypten
  • anne på grönkulla

Bankerna får inte ta ut avgift på uttag i euroland i euro. Men utanför kan de och gör de det. Men olika dock, vissa banker är dyrare än andra. Billigast är småbankerna, ICA-kortets Visa är avgiftsfritt tror jag det är.

Vissa bankomater kan ge pengar i andra valuta än landets egen, men inte alla (det är samma i Sverige). Hur det är i ElGouna med det vet jag faktiskt inte, kanske kan man ta med sig det man behöver i dollar/euro och ta ut EGP.

• anne på grönkulla

Lever f ö också på kontantuttag utomlands från svenska kort. Har alltid funkat utmärkt hittills. Min enda reservation i det här fallet är som sagt baserad på hur mycket bankomater det finns där ni ska bo - annars skulle jag inte tveka att göra så.

• Sayurii

Ja, så kanske man kan göra. Fast jag har hört att man ska ha med sig egp alldeles i början också, helst i små valörer då man ju ska ge dricks till diverse personer..

• pickolina

Oki, det stör mig dock inte...hur man än växlar tar de ju en utgift och jag tycker att det är praktiskt och skönt att inte ha en massa pengar med sig eller resecheckar och liknande, som man dessutom måste lösa in och ha sig... :)

Hmmm, när vi var i egypten behövde vi aldrig någon någon annan valuta än deras egen i alla fall... :)

• anne på grönkulla

Jo, så gjorde vi som sagt, med den enda skillnaden att vi överhuvudtaget bara hade med oss en del av reskassan i kontanter. Alltså tipset om kort.

• pickolina

Vi brukar alltid växla in en liten summa, så man har precis när man kommer dit... Så man kan köpa sig något att äta/dricka eller dylikt innan man hittar en bankomat.... Brukar oftast växla in kanske 1000-1500:- och resten tar vi ut efter vad som behövs. Det som är bra med det är att man har ett svenskt växlingskvitto och kan växla in det som blir kvar.... :)

• Sayurii

Tack för alla råd. Tror jag börjar på få rätsida på vad vi ska göra. Har hört att de (vilka det nu är) ibland ill ha betalt för utflytkerna i dollar/eurp, så lite sånt bör man kanske ha..
    Växla lite EGP innan vi åker och resten när vi är där nere.

Pickolina: Väldigt bra med växlingskvittot!

• okt2006

En liten reservation mot ICA-kortet bara - kolla innan med ICA-banken om det finns någon gräns på hur mycket kontanter men får ta ut utomlands och om gränsen är per vecka eller månad eller hur det ligger till. Jag jobbar själv på Forex och när kunder handlar med kort hos oss räknas det som ett kontantköp utomlands (eftersom man får utländska kontanter i handen) och ICA-korten strular ALLTID!

• Lucia05

Smidigast är att ha med sin en liten reskassa för de första dagarna och sedan ta ut mer pengar på plats. :)

Svar på tråden Växling Egypten